Park v modernom ponímaní sa stáva lepším priestorom na pracovný život. Svojou polohou sa dostáva z periférií viac na hranici miest, prípadne až do miest. Príkladom je nový P3 park vo výstavbe neďaleko bratislavského letiska v réžii spoločnosti P3 Logistic Parks pre Slovensko. Podľa jej riaditeľa Petra Jánošiho však za najväčšie trendy v minulom roku bola výstavba na vopred povolených pozemkoch. „Žiaľ trendy pri pozemkoch, ktoré ešte len čakajú povoľovacie procesy, sú u nás opačné. Patríme ku krajinám s najdlhšími povoľovacími konaniami v EÚ.“
Rozvoj aj v regiónoch
Developerské firmy teší, že v poslednom období po dlhej dominancii bratislavského regiónu v oblasti developmentu priemyselných nehnuteľností sa začali tiež viac rozvíjať výstavby v regiónoch Slovenska. „Môžeme to potvrdiť nielen našim P3 parkom v Žiline, ale aj práve budovaným novým parkom pri Košiciach,“ podotýka Peter Jánoši s tým, že Slovensko má výhodnú polohu v stredoeurópskom regióne. Je dôležitou dopravnou a logistickou križovatkou s krajinami V4, Rakúskom a zvyškom strednej Európy.
Pre logistiku je však stále najsilnejšou lokalitou Bratislava a okolie. Umiestňovanie veľkých priemyselných investícií, akými sú automobilky alebo elektrotechnický priemysel, vytvára v západnej časti Slovenska príležitosti na rozvoj logistických a ďalších priemyselných kapacít. Nedostatok pracovnej sily v týchto regiónoch, ale zároveň rozvíjajúca sa cestná infraštruktúra na Slovensku, ukazuje potenciál v regiónoch ako je severné a stredné Slovensko.
„Rozvíjajúca sa cestná infraštruktúra, rozloženie priemyslu, obchodu a služieb, dostupná kvalitná pracovná sila, bezproblémové prepojenie medzi dvoma metropolami východu, ako aj blízkosť hraníc s Maďarskom, Poľskom a Ukrajinou, hovoria jasne aj v prospech východoslovenského regiónu. Investične a podnikateľsky atraktívna lokalita, láka viacerých investorov nielen z oblasti logistiky. Ako na severe, tak aj na východe má P3 svoje priemyselné a logistické parky,“ dodáva riaditeľ P3 Logistic Parks pre Slovensko.
P3 Bratislava Airport
Medzi najväčší projekt P3 Logistic Parks pre Slovensko patrí výstavba dvoch P3 parkov. Prvým je P3 Bratislava Airport – na Slovensku unikátny a špecifický park. Okrem toho, že bude spĺňať prísne trvalo udržateľné a ekologické kritériá s množstvom zelene, bude to zároveň veľmi moderný park takzvaného mestského typu. Spoločnosť P3 Logistic Parks pre Slovensko získala preň enviro certifikáciu Bream Very Good. Jeho poloha v blízkosti diaľnice a budovaného obchvatu, letiska, obchodného centra a Ivanky pri Dunaji a blízkych bratislavských mestských častí už teraz láka nájomcov z oblasti obchodu a služieb, rýchloobrátkového tovaru, e-commerce až zábavy. „Snažili sme sa načasovať jeho dostavbu tak, aby sme sa napojili na už realizovaný obchvat D4R7, ktorý je len pár metrov od našej lokality, čo v budúcnosti odkloní dopravu z parku priamo na diaľnicu,“ zdôrazňuje Peter Jánoši.
Druhý P3 park, ktorého výstavba sa začala na jeseň minulého roku, je lokalizovaný na východe Slovenska. Nový P3 park v Novej Polhore má výbornú logistickú polohu – je situovaný uprostred diaľničného spojenia medzi Košicami a Prešovom, dvomi najvýznamnejšími východoslovenskými metropolami. Nájomcovia tak môžu jednoducho a rýchlo obslúžiť celý región. Vzhľadom na svoju polohu a rozlohu má P3 park ambíciu stať sa nielen regionálnym, ale aj medzinárodným logistickým uzlom spájajúcim juh a sever východného Slovenska, okolité krajiny a možno až s dosahom na Ukrajinu, ktorej prognózy ekonomického rozvoja sú pozitívne. Výstavba P3 parku v Novej Polhore bude prebiehať v niekoľkých fázach. Nájdu v ňom priestor firmy a investori z oblasti ľahkej výroby, automotive, maloobchodu, e-commerce, logistiky a distribúcie. Park má potenciál rásť na rozlohu takmer 170-tisíc metrov štvorcových. Získať prácu by v ňom tak mohlo okolo 1.500 ľudí z košického a prešovského regiónu. „V budúcom roku máme ďalšie rozvojové plány nášho prvého parku P3 D2 pri Lozorne, v rámci ktorého budeme rozširovať rozlohu parku,“ dodáva Peter Jánoši.
Dynamický rast e-commerce
V poslednom období aj v 108 Agency cítia zvýšený dopyt na východe Slovenska. „V tomto by som videl aj trend v roku 2019, nakoľko sa tam uzavrelo aj niekoľko zaujímavých transakcií,“ podotýka Jakub Velko, konzultant v industriálnom oddelení spoločnosti 108 agency. Z jeho uhľa pohľadu najväčším projektom je výstavba prvej haly na Slovensku od developera Panattoni pri Košiciach. Tento deal, ktorý Panattoni podpísalo so spoločnosťou GG Tabak, znamenal ich vstup na Slovenský trh. „Som rád, že ako 108 Agency sme boli do tohto dealu zapojení a pomohli tak Panattoni vstúpiť na trh. Ten bol relatívne pokojný, pričom ekonomické výsledky boli nad očakávania. Čo sa týka tohto roku, trh sa bude správať oveľa opatrnejšie pri rozhodovaní o investíciách. Klienti budú citlivejší na cenu a developeri zas pri rozhodovaní o plánovanej (špekulatívnej) výstavbe. E-commerce a na neho naviazaný fullfilment budú hrať dôležitú úlohy pri vývoji trhu. Dynamicky rastú a predpokladám, že to tak bude aj v 2020 napriek tomu, že vládne určitá opatrnosť spojená so signálmi, ktoré predpovedajú recesiu.“
Cítiť útlm v automotive priemysle
„To sa odrazí v znížení dopytov či v skracovaní kontraktov. Na strane druhej rastie trh e-commerce a v spojení s touto oblasťou sa bude posilňovať last mile distribúcia. Dopyt po priemyselných a skladových nehnuteľnostiach je i rastie. Ruka v ruke rastie s modernizáciu logistických parkov aj požiadavka na trvalú udržateľnosť a ekologické riešenia. Environmentálne udržateľné sklady musia spĺňať najvyššie medzinárodné štandardy.“
Pripravil: Tomáš Szmrecsányi
V oblasti developmentu sa za najtrendovejšie považuje rozvoj výstavby moderných mestských priemyselných parkov, ktoré okrem klasických priemyselných či logistických budov rátajú už aj s administrovanými priestormi, integrovanou zeleňou, detskými ihriskami, ako aj službami a relax zónami pre zamestnancov parku a návštevníkov. Park v modernom ponímaní sa stáva lepším priestorom na pracovný život. Svojou polohou sa […]