Spoločnosť Iveco s uvedením nového efektívneho ťahača ECOSTRALIS automaticky poskytuje k vozidlu aj školenie Iveco Driver Training. Kurz určený na zlepšenie štýlu a efektívnosti jazdy sa v Českej i Slovenskej republike robí v spolupráci s firmou Dekra Automobil, renomovaným profesionálom v oblasti dopravného vzdelávania. Školenie trvá celý deň, počas ktorého vodič získa teoretické a praktické znalosti. Po príprave na praktickú časť vodič absolvuje prvú jazdu takým štýlom, akým zvykne jazdiť. Inštruktor ho pozorne sleduje, ale nič nekomentuje a špeciálny prístroj napojený na palubný počítač zaznamenáva všetky potrebné údaje: Okamžitú spotrebu, priemernú rýchlosť, čas jazdy, dĺžku prejdenej trate, priemernú spotrebu… Vybraná trasa zvyčajne meria okolo 30 km, na rozdiel od rýchlostných komunikácií v medzinárodnej doprave sa vyberá členitý okruh s technickými sekciami, ktorý vedie aj cez obce, sú na ňom križovatky, aby sa čo najviac odkryli rezervy šoférov v hospodárnej jazde. Pri školení nezáleží na použitej súprave, ale je nutné, aby bola aspoň na 70 % zaťažená. Používa sa súprava zákazníka alebo predvádzací ťahač a predvádzací naložený náves (v prípade akcie v Hustopečiach, mala predvádzacia súprava 37,5 t).
Po prvej jazde nasleduje prezentácia školiteľa zameraná na faktory, ktoré najviac ovplyvňujú spotrebu paliva nákladných vozidiel. V tejto časti tréningu frekventanti na názorných príkladoch vidia, čo všetko má vplyv na spotrebu ich ťahača s návesom a ktoré aspekty dokážu korigovať vo svoj prospech, resp. môžu využiť na zredukovanie spotreby. Je prekvapujúce, koľko profesionálnych vodičov podceňuje napríklad vplyv správneho tlaku vzduchu v pneumatikách na spotrebu i životnosť. Pritom už pri podhustení na 80 % predpísanej hodnoty vozidlo spotrebuje o 2 % viac nafty a súčasne sa životnosť pneumatiky sa zníži až o 30 %! Nie každý vie, aký potenciál má kinetická energia a že 40-tonová súprava rozbehnutá na rýchlosť 80 km/h dokáže na rovnej ceste iba vlastnou zotrvačnosťou prejsť až 3 kilometre, kým sa celkom nezastaví… Dobré je poznať aspoň základné princípy aerodynamiky a jej vplyv na spotrebu truckov. Dôraz pri prezentácia sa však kladie na dôkladné vysvetlenie filozofie efektívneho štýlu jazdy, ktorý sa dá zjednodušiť do niekoľkých bodov: Jazdiť plynule (každé zbytočné akcelerovanie stojí peniaze), maximálne využívať kinetickú energiu rozbehnutej súpravy, optimálne preraďovať prevodové stupne už pred stúpaním, správne používať manuálny režim automatizovanej prevodovky a predvídať situácie v premávke.
Následne tieto princípy vodič aplikuje v druhej jazde. Teraz mu už inštruktor radí a usmerňuje ho. Na záver tréningu spracuje protokol a vyhodnotí obe jazdy i spotreby. Spravidla všetci účastníci kurzu dosiahnu výraznú úsporu paliva a väčšinu z nich prekvapí aj fakt, že v druhom kole dosiahli vyššiu priemernú rýchlosť – okruh prešli za kratší čas.
Hospodárna jazda by mala byť jednou z charakteristických zručností skutočného profesionála. Samozrejme, základnou podmienkou úspechu je, že vodič musí chcieť jazdiť efektívne, a teda akceptuje filozofiu takéhoto štýlu a dôsledne ju aplikuje. Výsledky z praxe sú najpresvedčivejším argumentom – uvádzame jeden z mnohých príkladov: Pri školení na cestách v okolí mesta Hustopeče, ktorého sa zúčastnili traja vodiči, prístroje zaznamenali v druhej jazde úsporu od 6,7 do 12,4 %, čo znamená zredukovanie spotreby paliva na 100 km v rozsahu 2,6 až 5,5 litra. Nie je ťažké si vypočítať, koľko peňazí by v jednej pracovnej zmene ušetrili „iba“ efektívnym štýlom jazdy.
Zákazníkom sa odporúča, aby použili vlastné vozidlá, pri ktorých je vodič zvyknutý na všetky detaily ovládania a môže sa plne sústrediť na hospodárnosť jazdy. Spolu so svojim partnerským dealerom sa môžu rozhodnúť, či na školenie využijú súpravu pripravenú pre Iveco Driver Training. Z pochopiteľných dôvodov preferujú prvú možnosť, pretože na svojich truckoch v praxi ihneď vidia, aké rezervy majú ich vodiči.