
Takmer deväť z desiatich spotrebiteľov pociťuje dôsledky klimatických zmien vo svojom každodennom živote. Viac než 40 % ľudí pri nákupnom rozhodovaní zohľadňuje environmentálne aspekty. Manažéri veľkých investičných fondov sa čoraz viac zameriavajú na strategické ESG iniciatívy, zatiaľ čo verejný sektor v Európe postupne presadzuje tzv. „zelené verejné obstarávanie“. Udržateľnosť sa tak stáva kľúčovým faktorom rastu – bez ohľadu na odvetvie, obchodnú stratégiu či cieľovú skupinu.
Téma udržateľnosti v posledných rokoch prenikla prakticky do všetkých odvetví a aktívne sa ňou zaoberajú spoločnosti všetkých veľkostí.
„Z veľkej časti je to spôsobené novými predpismi EÚ, ktoré vyžadujú, a budú vyžadovať, aby čoraz viac spoločností predkladalo ESG správy. Svoje však zohrávajú aj očakávania trhu. Prispôsobenie sa princípom ESG a zvýšený dôraz na udržateľnosť by preto aspoň mali zvážiť aj tie firmy, na ktoré sa regulačné požiadavky zatiaľ nevzťahujú. Z aktuálnej štúdie Prologis 2025 Supply Chain Outlook Report napríklad vyplynulo, že až 85 % vrcholových manažérov globálnych spoločností považuje zameranie na udržateľnosť za príležitosť na získanie konkurenčnej výhody,“ hovorí Martin Baláž, SVP, Head of Asset Management Prologis pre strednú Európu.
Odvetvie logistiky sa podľa údajov McKinsey podieľa na svetových emisiách približne 7 %, pričom 80 % z toho pripadá na dopravu a 20 % na skladovanie.
„Z pohľadu spoločností sa v rámci snahy o zníženie dopadu vlastnej prevádzky na životné prostredie oplatí voliť budovy, ktoré spĺňajú najvyššie štandardy energetickej účinnosti. Napríklad naše najnovšie projekty podliehajú certifikácii BREEAM a automaticky obsahujú najmodernejšie ekologické riešenia a technológie,“ vysvetľuje Baláž a dodáva: „Výber vhodných priestorov navyše môže pomôcť znížiť emisie aj mimo samotnej skladovej prevádzky. Skvelým príkladom je zázemie na nabíjanie elektromobilov v areáli, ktoré prispieva k znižovaniu emisií pri doprave tovaru aj dochádzaní zamestnancov.“
Prologis dlhodobo výrazne investuje do modernizácie svojho existujúceho portfólia a realizácie udržateľných projektov v rámci svojho ambiciózneho cieľa dosiahnuť nulové emisie do roku 2040. Jeden z príkladov lokálnej iniciatívy je inštalácia vysokovýkonných tepelných čerpadiel v najväčšom distribučnom centre spoločnosti DHL v Českej republike – v objekte s rozlohou 100 000 m² v Prologis Parku Prague-Jirny, ktorý bol dokončený minulý rok. Táto inštalácia zavŕšila dlhodobý projekt zameraný na zvýšenie energetickej efektivity a celkovej udržateľnosti budovy a významne prispela k zníženiu jej závislosti od vykurovania zemným plynom.
Spotrebitelia chcú byť ekologickejší
Podľa prieskumu PwC Voice of the Consumer 2024 takmer deväť z desiatich spotrebiteľov (85 %) pociťuje narušujúce dopady klimatických zmien vo svojom každodennom živote a uprednostňuje spotrebu, ktorá zohľadňuje princípy udržateľnosti. V dôsledku toho sú spotrebitelia ochotní zaplatiť v priemere o 9,7 % viac za produkty, ktoré boli vyrobené alebo získané spôsobom šetrným k životnému prostrediu.
Aj keď Consumer Conditions Scoreboard 2025 naznačuje, že význam environmentálnych hľadísk pri nákupných rozhodnutiach medzi Európanmi poklesol – najmä v dôsledku ekonomických tlakov a rastúcich životných nákladov -, takmer polovica spotrebiteľov (43 %) ich aj v roku 2024 stále zohľadňovala.
Podľa prieskumu Ministerstva hospodárstva SR je 60 % respondentov oboznámených s národnou značkou „Environmentálne vhodný produkt“, približne 66 % pozná európsku ekologickú značku a okolo 40 % uviedlo, že takéto produkty majú aj vo svojej domácnosti. Mladšie generácie, ako generácia Z a mileniáli, vykazujú silnejší záväzok k udržateľným nákupom, čo naznačuje očakávaný obnovený rast ekologicky uvedomelého správania.

Martin Baláž, SVP, Head of Asset Management Prologis pre strednú Európu
Prologis už dlhší čas zaznamenáva reálny a rastúci záujem o udržateľnosť a ekológiu zo strany svojich zákazníkov. „Spoločnosti, ktoré si prenajímajú skladové priestory, čoraz častejšie vyhľadávajú udržateľné riešenia. My im ich ponúkame nielen ako štandard pri výstavbe, ale aj prostredníctvom našej platformy Essentials,“ vysvetľuje Martin Baláž. „Naša komplexná ponuka služieb pokrýva všetky fázy prevádzky – od sťahovania až po každodennú operatívu. Zahŕňa jednoduché riešenia, ako sú regálové systémy či prenájom modernej techniky, ale aj pokročilé inštalácie, ako sú systémy obnoviteľných zdrojov energie, ako sú nabíjacie stanice pre elektromobily či inteligentné systémy.“
Udržateľné verejné obstarávania
Svetové ekonomické fórum uvádza, že globálny verejný sektor ročne minie približne 11 biliónov dolárov, pričom priame a nepriame emisie skleníkových plynov z nakupovaného tovaru predstavujú 15 % celosvetových emisií. V rámci EÚ je to približne 10 %. Na podporu plnenia klimatických cieľov vyzývajú členské štáty svoje verejné inštitúcie, aby pri zadávaní verejných zákaziek zohľadňovali aj uhlíkovú stopu a ďalšie faktory udržateľnosti.
Na Slovensku bola povinnosť zohľadňovať sociálne a environmentálne aspekty vo verejnom obstarávaní zavedená novelou zákona o verejnom obstarávaní, účinnou od 1. januára 2020. Tieto legislatívne zmeny – ktoré sú na regionálnej a miestnej úrovni zatiaľ dobrovoľné – podporujú implementáciu tzv. „zeleného verejného obstarávania“ a integráciu udržateľných kritérií do verejných zákaziek.
Investori alokujú kapitál do ESG
Popri spotrebiteľoch a verejnom sektore sa na udržateľnosť čoraz viac zameriavajú aj investori. Štúdie ukazujú, že približne 67 % manažérov fondov – vrátane penzijných – uvádza, že princípy ESG sa v priebehu piatich rokov stali kľúčovým faktorom pri ich investičnom rozhodovaní. Všetci respondenti zároveň potvrdili, že aspoň časť svojich portfólií alokujú do stratégií zameraných na ESG. Podľa údajov spoločnosti EY až 72 % inštitucionálnych investorov pri rozhodovaní o alokácii finančných prostriedkov vykonáva štruktúrovanú ESG analýzu.
„Či už sa spoločnosť snaží získať kapitál, prilákať individuálnych zákazníkov alebo uspieť vo verejnom obstarávaní, investície do udržateľnosti jednoznačne predstavujú investície do budúceho rastu,“ zdôrazňuje Martin Baláž.
„Prologis je toho dôkazom. ESG správy zverejňujeme celosvetovo už 18 rokov a tým našim partnerom aj zákazníkom poskytujeme absolútne transparentný pohľad na naše aktivity v tejto oblasti. Verím, že pre mnohých z nich môžeme byť aj inšpiráciou,“ uzatvára.