
Vyššie mýto, DPH či nová transakčná daň sa podpíšu na vývoji cien a nákladov v cestnej preprave. Vzhľadom na nárast nákladov na cestnú prepravu čelí slovenský prepravný sektor novým výzvam.
„Plánované zmeny, ktoré budú zavádzané v polovici roka 2025, zvýšia prevádzkové náklady a môžu posunúť ceny prepravných služieb o 10 až 20 %,“ upozorňuje Bohumil Prudič, CoDi and NLM CZ&SK Area Managera v DB Schenker Slovensko.
Zvýšenie nákladov, ale aj zodpovednosť za životné prostredie
Od polovice roka 2025 sa mýtny systém na slovenských cestách zvýši o 40 %. Tento krok prinesie zvýšenie nákladov na prepravu nielen pre samotných dopravcov, ale aj pre konečných zákazníkov. Dopravné firmy sa budú musieť vysporiadať s vyššími poplatkami za využívanie cestnej infraštruktúry, ale aj s nákladmi na emisie CO2 a iné externé náklady.
Vláda síce plánuje kompenzovať časť týchto nákladov znížením cestnej dane pre ťažké nákladné vozidlá, ale podľa Bohumila Prudiča tento krok nebude dostačujúci na pokrytie všetkých zvýšených nákladov. „Dopravcovia budú nútení prehodnotiť svoj model prevádzky, aby minimalizovali dopady,“ hovorí.
Rast DPH a jeho dopady na logistiku
Súčasné zvýšenie DPH z 20 % na 23 % prinesie nárast nákladov na pohonné hmoty, náhradné diely a ďalšie prevádzkové náklady. Logistické firmy nebudú mať na výber a zvýšené náklady budú musieť preniesť na svojich zákazníkov. „Tento krok je však iba začiatkom,“ upozorňuje Bohumil Prudič a dodáva: „Zvýšenie DPH bude mať nevyhnutne vplyv na ceny prepravných služieb, pričom cieľom bude zachovať kvalitu aj pri rastúcich nákladoch.“
Transakčná daň: Neviditeľná hrozba pre cash flow
Zavedenie transakčnej dane predstavuje ďalšiu finančnú záťaž pre logistické firmy, ktoré čelia vyšším nákladom na finančné transakcie. Tento krok, ktorý ovplyvní cash flow, znamená pre firmy ešte väčší tlak na efektívnosť a optimalizáciu nákladov. „Zavedenie tejto dane bude mať dopad nielen na výkonnosť firiem, ale aj na ceny, ktoré sa prenesú na koncových zákazníkov,“ uvádza odborník na cestnú nákladnú prepravu.
Zvýšenie cien a znížená konkurencieschopnosť
Kombinácia vyšších mýtnych poplatkov, vyššej DPH a zavedenia transakčnej dane spôsobí, že ceny prepravných služieb sa zvýšia o 10 až 20 %. Tento krok môže ohroziť konkurencieschopnosť slovenských dopravcov voči firmám v krajinách s nižšími nákladmi.
„Logistické firmy budú musieť zvyšovať efektivitu a investovať do nových technológií, aby reagovali na tento tlak. Je to tiež istá príležitosť pre firmy investovať do inovácií, optimalizácie nákladov a zefektívnenia prevádzky, čo prináša príležitosť vymedziť sa voči konkurencii. V DB Schenker už teraz pracujeme na implementácii viacerých udržateľných riešení, ktoré umožnia minimalizovať dopady zvýšených nákladov,“ dopĺňa Bohumil Prudič.