ESG už nie je len pre veľkých hráčov, nová smernica Európskej únie o nefinančnom reportingu ESG zasiahla tisícky menších slovenských firiem. Cieľom je priniesť väčšiu transparentnosť v oblasti udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti.
Napriek tomu, že sa ESG skladá z troch pilierov, málokedy firmy excelujú vo všetkých oblastiach. V environmentálnej oblasti sa väčšinou snažia o zníženie spotreby energií, zavedenie cirkulárnej ekonomiky, riešenie problematiky odpadov v podobe recyklácie, či upcyklácie, alebo minimalizovania uhlíkovej stopy.
V sociálnej oblasti firmám ide napríklad o genderovú rovnosť či zavedenie transparentného hodnotenia zamestnancov. V poslednej oblasti a to riadenia spoločnosti, ide napríklad o snahu zlepšiť procesy v oblasti vedenia firmy, lepšie plnenie legislatívnych povinností, zavedenie etického kódexu (ktorý firmy často vyžadujú po svojich partneroch) či predpisy, ako bojovať s korupciou.
Slnečná energia, koberce z uniforiem či rovnosť platov
V environmentálnej oblasti je veľmi aktívny napríklad Plzeňský Prazdroj. Ten oznámil, že od tohto roku bude slovenský Pivovar Šariš ako hlavný zdroj energie využívať bezemisnú elektrinu z obnoviteľných zdrojov. Energiu bude brať zo solárneho parku v Iliašovciach.
„Plzeňský Prazdroj sa stane prvou spoločnosťou na Slovensku, ktorá svojím dlhodobým záväzkom podporí postavenie novej lokálnej elektrárne na výrobu elektriny zo slnka,“ zdôrazňuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko. Solárny park je už vybudovaný a má pokryť 92 % spotreby elektrickej energie pivovaru. V areály parku sa naviac pasú ovce, aby prispievali k údržbe trávniku a podpore agrovoltaiky.
Spoločnosť M2C Slovakia zas prišla s kreatívnym riešením pre staré zamestnanecké uniformy. „Zaviedli sme program na recykláciu a upcykláciu našich uniforiem. Čistíme použité uniformy a používame ich ako uniformy druhej triedy. Ak to nie je možné, uniformy upcyklujeme na koberce,“ vraví Patrik Zúrik, obchodný riaditeľ M2C Slovakia.
V sociálnej oblasti podporuje Lidl genderovú vyváženosť – 40 % žien zamestnaných v Lidli pôsobí na manažérskych pozíciách. Spoločnosť tiež získala certifikát Equal Salary, čiže rovnocenný plat medzi mužmi a ženami na rovnakých pozíciách. Medzinárodná spoločnosť Unilever vyniká svojou snahou o inkluzivitu hendikepovaných.
Sociálna zložka ESG je tvrdý oriešok pre väčšinu firiem
Viac než 80 % spoločností nemá spoľahlivé metriky na meranie sociálnej zložky ESG, uvádza správa spoločnosti Deloitte. A keďže 93 % českých a slovenských firiem považuje ľudský faktor v rámci udržateľnosti za dôležitý, len 58 % je pripravených na tento trend reagovať.
„Rastúci dôraz na environmentálne a sociálne aspekty a aspekty správy a riadenia podnikania je jedným z najvýraznejších trendov, ktoré v poslednom čase pozorujeme. Faktory ESG nie sú len pekným doplnkom podnikania, ale sú čoraz dôležitejšie pre dlhodobú udržateľnosť a konkurencieschopnosť spoločností. Len 19 % spoločností, ktoré sa zapojili do našej celosvetovej štúdie, dokáže merať sociálnu zložku ESG a len tretina z nich má plán, ako tieto metriky nastaviť,“ vysvetľuje Zuzana Kostiviarová, expertka Deloitte na ľudský kapitál.
Udržateľnosť a zmierňovanie dopadov klimatických zmien sú dnes globálnym trendom, pričom ESG sa čoraz viac ukazuje ako silný nástroj na zvyšovanie konkurencieschopnosti. Okrem toho, že pomáha firmám odlíšiť sa od konkurencie, otvára aj nové príležitosti financovania. Banky a investori čoraz viac vyhľadávajú spolupráce so spoločensky a environmentálne zodpovednými spoločnosťami, podporujúc projekty, ktoré sú klimaticky neutrálne a šetrné k prírodným zdrojom.