Na základe desaťročí skúseností v odvetví, podrobných údajov a jedinečných poznatkov o zákazníkoch a nehnuteľnostiach odborníci spoločnosti Prologis Research predpovedali sedem globálnych trendov v dodávateľskom reťazci na rok 2025 a ponúkajú prehľad toho, čo možno očakávať v tomto roku. Tri z nich sa priamo týkajú nášho trhu.
V posledných rokoch boli prognózy spoločnosti Prologis Research spoľahlivým prediktorom reálneho vývoja, pričom odborníci vo svojich prognózach na rok 2024 správne predpovedali šesť zo siedmich kľúčových trendov. Ako to bude tento rok?
1. Náklad bude znovu viac lietať
Objem celosvetovej leteckej nákladnej dopravy vzrástol v septembri 2024 medziročne o 9,4 %, pričom v niektorých mesiacoch minulého roka bol rast dokonca dvojciferný. Rastúce objemy sú spôsobené najmä rýchlym rastom cezhraničného elektronického obchodu a pokračujúcimi zmenami v medzinárodnom dodávateľskom reťazci vrátane pretrvávajúcich výziev v námornej preprave. To všetko viedlo k naliehavej potrebe urýchliť pohyb tovaru medzi výrobnými centrami a spotrebiteľmi, čo výrazne prispelo k nárastu objemov leteckej nákladnej dopravy. Očakáva sa, že tento trend bude pokračovať až do roku 2025.
„Developeri sa prispôsobia a budú ponúkať sklady v tesnej blízkosti hlavných letísk alebo aspoň v ich pohodlnom dosahu. Portfólio spoločnosti Prologis v strednej Európe zahŕňa niekoľko takýchto parkov. V Českej republike máme tri parky vzdialené menej ako 15 km od Letiska Václava Havla v Prahe a Prologis Park Bratislava v Senci má výborné infraštruktúrne napojenie na bratislavské letisko a na medzinárodné letiská vo Viedni a Budapešti,“ hovorí Martin Baláž, SVP, Head of Asset Management Prologis pre strednú Európu.
2. Ticho na stavebnom fronte
Globálna logistická výstavba zostane o 15 % pod historickými úrovňami, avšak kľúčové faktory naďalej pretrvávajú stabilné. V Európe sa očakáva mierny pokles cien stavebných materiálov, čo by malo prispieť k zlepšeniu nákladovej efektívnosti výstavby a následne k zvýšeniu marží developerov.
„V prostredí nižšej stavebnej aktivity bude kvalitná správa aktív zohrávať väčšiu úlohu ako kedykoľvek predtým. Zabezpečí, že existujúce portfólio logistických areálov zostane vo výbornom stave a zákazníci budú môcť pracovať podľa svojich čo najefektívnejšie,“ hovorí Martin Baláž. „Aj keď sú súčasné podmienky na trhu náročné, v minulom roku sme nielen dokončili nové projekty v stredoeurópskom regióne, ale začali sme aj nový development, ako napríklad projekt s rozlohou viac ako 41 000 m², ktorý bude slúžiť ako distribučné centrum pre závod Dell Technologies v poľskej Lodži.“
3. Konsolidácia v nákladnej doprave sa zrýchli
Aktivity v oblasti fúzií a akvizícií sa zintenzívnia, čo podporí ďalšie investície do technológií a rozvoja v nákladnej doprave. Odvetvie nákladnej dopravy sa bude konsolidovať, pričom väčšie spoločnosti budú mať lepšie predpoklady na to, aby čelili budúcim výzvam. Zároveň budú pokračovať investície do technológií, ktoré zvyšujú prevádzkovú efektívnosť, a to aj v Európe. V rámci EÚ sa bude klásť dôraz na udržateľné technológie.
„Nákladná doprava, rovnako ako všetky ostatné odvetvia v EÚ, bude musieť investovať do udržateľných riešení. Budú k tomu viesť regulačné požiadavky vrátane najnovšieho nariadenia o ESG, ako aj očakávania zákazníkov a investorov,“ vysvetľuje Martin Baláž. Hoci sklady zvyčajne netvoria veľkú časť uhlíkovej stopy výrobku alebo spoločnosti – podľa spoločnosti McKinsey predstavuje logistika približne 7 % celosvetových emisií, pričom 80 % z nich pochádza z dopravy a 20 % zo skladovania – nájomcovia očakávajú, že developeri a prenajímatelia poskytnú vysoko kvalitné a energeticky účinné priestory.
„V súčasnosti má prakticky každá naša nová budova certifikát BREEAM a automaticky zahŕňa najnovšie ekologické riešenia a technológie. Patrí medzi ne najnovšia generácia LED osvetlenia, systém merania SMART a výkonné tepelné čerpadlá, ktoré zabezpečujú vykurovanie a klimatizáciu. Najnovšie technológie postupne zavádzame aj do existujúcich stavieb.“ Martin Baláž vymenúva.
Ďalšie prognózy dodávateľského reťazca na budúci rok zahŕňajú:
4. Dopyt po veľkých priestoroch sa zastabilizuje: kombinácia rastúceho dopytu a obmedzenej výstavby nových priestorov spôsobí, že miera neobsadenosti v USA klesne minimálne o 1 % v prípade budov s rozlohou 500 000 štvorcových stôp (približne 46 500 m2) a viac.
5. Južná Amerika sa dostáva do popredia: Rast nájomného v oblasti logistických nehnuteľností v Brazílii prekročí celosvetový priemer o viac ako 5 %, pričom miera neobsadenosti klesne na bezprecedentnú úroveň nižších jednociferných hodnôt.
6. Kalifornský domino efekt: Nová legislatíva sa bude snažiť obmedziť novú výstavbu v kľúčových lokalitách. Po prijatí kalifornského štátneho zákona AB98 očakávame, že v roku 2025 navrhnú podobné opatrenia aj ďalšie štáty.
7. Žiadne spomalenie globálneho obchodu: Napriek novým clám bude dovoz tovaru do USA rásť rýchlejšie ako HDP, pričom východné pobrežie získa väčší podiel po ratifikácii zmluvy s odborovým zväzom pracovníkov v dokoch (International Longshoremen’s Association).
Úplný zoznam tohtoročných prognóz, ich podrobnú analýzu, ako aj prehľad minuloročných prognóz nájdete TU.