Zvládať rušnú prevádzku distribučných centier a logistických parkov znamená vedieť o veciach skôr, než sa udejú. Moderné digitálne nástroje umožňujú zladiť hodinky i kalendáre aj s veľkým množstvom dodávateľov. Vďaka systémom na riadenie pohybu vozidiel v areáli je komunikácia medzi vodičmi a pracovníkmi príjmu tovaru efektívnejšia, čoho výsledkom je väčší komfort, eliminácia prestojov a celkovo plynulejší tok tovarov.
Hlavným trendom v oblasti systémov YMS (Yard Management System) je digitalizácia prehľadu o pohybe dopravných prostriedkov, ako sú ťahače, návesy a ďalšie úžitkové vozidlá v areáli logistického centra, kontajnerového prekladiska či výrobného závodu v reálnom čase. „YMS pod kontrolou zvyšuje výkon firmy vďaka optimalizácii dodávateľských reťazcov,“ konštatuje Petr Šmidlík, riaditeľ IT v českej pobočke spoločnosti Yusen Logistics.
„Aby firmy zo svojho systému YMS vyťažili maximum, je dôležité ho efektívne integrovať s ostatnými systémami,“ upozorňuje Petr Šmidlík. Najčastejšie ide o integráciu so systémom WMS (Warehouse Management System) na riadenie skladu a systémom TMS (Transportation Management System) na riadenie a plánovanie prepráv, prípadne systémom ERP na plánovanie podnikových zdrojov.
K nesporným výhodám využitia a správneho nasadenia riešenia YMS patrí zaistenie plynulého a efektívneho toku tovarov a materiálov, rýchlejšie odbavenie na vstupnej bráne, plánovanie optimálneho vyťaženia brán a potrebného personálu a vizualizácia plánu v porovnaní so skutočnou činnosťou. Nespornou výhodou je tiež možnosť získania a hodnotenia spoľahlivosti logistických partnerov.
Prehľad na oboch stranách objednávky
Riadenie vykládky a pohybu vozidiel sa komplikuje priamoúmerne k ich počtu. Kým firma, ktorá využíva malý počet rámp a denne ňou prejde len zopár kamiónov, by digitalizáciu nedokázala naplno využiť, veľké distribučné centrá retailových reťazcov prerástli možnosti ľudských síl. Pre tieto prevádzky je systém YMS nevyhnutnosťou a jasne potvrdzujú, že jeho zavedenie viedlo k zlepšeniu vzájomnej komunikácie s logistickými partnermi.
„Súčasťou systému YMS je aj aplikácia rezervovania časových okien na vykládky tovaru v našich logistických centrách a taktiež terminály DSCI (Driver Self Check-in), na ktorých sa vodiči po príchode do skladu registrujú a nahlasujú si dané rezervované časové okná. Vzájomné prepojenie týchto dvoch systémov poskytuje dodávateľom a dopravcom, ktorí majú rezervované časové okno, prehľad o stave vykládky ich tovaru, nákladného vozidla,“ priblížil Lukáš Kostrab, konzultant oddelenia operatívnej logistiky v spoločnosti Lidl Slovenská republika.
V systémoch si dodávatelia a dopravcovia vedia pozrieť, kedy sa vodič nahlásil, kedy bol zavolaný vykladať na rampu a taktiež kedy bol vodič vybavený a dané časové okno uzatvorené, respektíve rezervácia vybavená. „Vďaka tomu nie je potrebné komunikovať s vodičom, ako je na tom, či ho už zavolali na rampu, či už vykladá tovar a podobne. Taktiež samotná komunikácia s oddelením príjmu a vodičmi sa takto zjednodušila, pretože potrebné informácie alebo dodatočné požiadavky na vodiča je možné cez daný systém poslať priamo vodičovi na mobil,“ dodáva.
Spoza volantu sa ľudský faktor nevytratil
Komunikácia prostredníctvom SMS správy patrí k najbežnejším spôsobom zvolávania vodičov na vykládku. Prepojenie systému s telefónnym číslom vodiča zvyšuje kompatibilitu. „Spoločnosť Metro Cash and Carry SR prevádzkuje niekoľko distribučných centier na území Slovenska a Česka prostredníctvom externých partnerov a aj veľkoobchodné prevádzky Metro slúžia ako distribučné centrá pre rozvoz tovaru profesionálnym zákazníkom. Vzhľadom na to nie je riadenie pohybu vozidiel v areáloch jednotlivých prevádzok jednotné,“ konštatuje Juraj Rimeš, logistický manažér v spoločnosti Metro Cash & Carry SR.
Vo všeobecnosti platí, že časy a často aj konkrétne rampy na pristavenie vozidiel sú rezervované vopred. „Najviac sa na komunikáciu s vodičmi po príjazde vozidla do distribučného centra osvedčilo použitie SMS. Pokyn na samotné pristavenie vozidla k rampe však vydáva personál príslušného skladu, nie automatizovaný informačný systém,“ upozorňuje.
Funkčnosť zavedeného systému YMS stojí vo veľkej miere práve na efektívnom zapojení samotných vodičov. Každé zavedenie nového systému, ktorý ovplyvní alebo úplne zmení proces, na ktorý sú vodiči zvyknutí, sa stretáva s rozličnými reakciami. Aj vodičom však prináša viac výhod ako nevýhod.
„Pozitívom pre vodičov je zmena, ktorá čakanie v rade na odovzdanie papierov zmenila na rýchly check-in vo vyhriatej miestnosti a následné čakanie na vykládku tovaru v pohodlí kabíny svojho nákladného vozidla, kde v prípade rezervovaného časového okna sú uprednostnení na vykládku tovaru,“ pripomína Lukáš Kostrab. Naopak, negatívom je zmena v prípade, ak počas check-inu vodič zabudne registrovať rezervované časové okno, alebo daný krok preskočí a následne čaká dlhšie na vykládku tovaru.
„Všeobecne ale vnímam, že trhový štandard sa v tomto smere stále zvyšuje a vodiči sú zvyknutí na systém rezervácií a na použitie rôzneho vybavenia a systémov na riadenie pohybu vozidiel v skladových areáloch,“ hodnotí Juraj Rimeš s tým, že vodiči z interného prostredia distribučných centier alebo veľkoobchodných prevádzok Metro sa zúčastňujú pravidelných školení o používaní IT systémov.
Poistkou plynulosti je dostupná podpora
Výhodou systémov YMS je, že zvyšujú plynulosť toku tovarov. Vodič si rezervuje konkrétne časové okno, v ktorom plánuje objednaný tovar doviezť a vyložiť. Aj tento proces však musí byť flexibilný, aby dokázal efektívne vstrebať prípadné odchýlky.
„Dodávatelia a dopravcovia majú pri zistení odchýlky možnosť danú rezerváciu operatívne posunúť na potrebnú hodinu, ak sú k dispozícii voľné časové okná. Taktiež v prípade neplánovanej odchýlky, ktorá ovplyvní alebo ohrozí ich rezervovanú vykládku tovaru v značnejšej miere, majú možnosť požiadať o pomoc a spoločnými silami v spolupráci s oddelením príjmu tovaru vyriešime danú situáciu k spokojnosti oboch strán,“ uisťuje Lukáš Kostrab.
Systém riadenia pohybu vozidiel má zároveň používateľské rozhranie, ktoré poskytuje pracovníkom riadiacim vykládky a nakládky prehľadné informácie o pláne aj aktuálnej situácii vrátane stavu vybavenia zaregistrovaných vozidiel. „To sú informácie, ktoré pracovníci skladu potrebujú na to, aby mohli čo najlepšie zareagovať na prípadné odchýlky. Bez tohto nástroja sú odkázaní na telefón, svoju pamäť a poznámky – čo predstavuje väčšiu prácnosť a riziko chýb,“ dodáva Juraj Rimeš.
Napriek tomu, že systém YMS znižuje nároky na zapojenie ľudskej pracovnej sily – priamo pri termináloch DSCI sa ľudský operátor nenachádza, dostupná podpora v prípade problémov ostáva dôležitou súčasťou. „Vodič má možnosť obrátiť sa na pracovníkov vrátnice, ktorí automaticky kontaktujú technikov skladu, a tí podľa možností technickú chybu odstránia. Ak by išlo o systémovú chybu, ktorú nedokážu na mieste odstrániť, technici kontaktujú oddelenie operatívnej logistiky, alebo IT podporu,“ vysvetľuje Lukáš Kostrab. Aj v prípade nezrovnalostí v registrácii alebo vo využití časového okna na vykládku tovaru majú vodiči možnosť osloviť pracovníkov oddelenia príjmu.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 101/2024.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky IT, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 101/2024, alebo aj na našej webovej stránke.