Rok 2024 bol opäť rokom, ktorý priniesol rad výziev a inovácií vo viacerých oblastiach logistiky. Cestná preprava v tomto roku čelila výraznému nedostatku vodičov, ktorý ovplyvnil kapacity v celej Európe a zvýšil ceny prepravy, najmä počas vrcholu sezóny. Pokiaľ ide o námornú dopravu, nestabilná situácia v oblasti Červeného mora spôsobila odklon štandardných námorných trás smerom k Mysu dobrej nádeje. Globálna letecká logistika zaznamenala oživenie a rok 2024 priniesol tiež výrazný rozvoj automatizácie v skladovej logistike.
„Minulý rok som očakával, že rok 2024 bude lepší. Som za celý slovenský tím, ktorému vyjadrujem poďakovanie, skutočne rád, že sa očakávanie naplnilo. Nebolo to ľahké obdobie, avšak vďaka spoločnému úsiliu sa nám podarilo dosiahnuť vytýčené ciele. Do logistických procesov na dennej báze vstupuje digitalizácia a automatizácia. Stále viac klientov požaduje zelené riešenia a prepravu s nízkou uhlíkovou stopu. Opäť sa potvrdilo, že vďaka našej globálnej stratégii Roadmap 2026 dokážeme reagovať na všetky spomenuté trendy aj na lokálnej úrovni,“ zhodnotil Radoslav Miko, National Manager Kuehne+Nagel Slovensko.
Cestná preprava: Prepravné kapacity limituje nedostatok vodičov
Cestná logistika v roku 2024 čelila viacerým výzvam. V nákladnej doprave pretrváva nedostatok vodičov, čo rezultuje do nedostatku prepravných kapacít v celej Európe. „Avšak dopyt po prepravných službách sa rok čo rok už od septembra zvyšuje, čo súvisí aj s prípravou obchodníkov na vianočné sviatky. Premieta sa to do zvýšených cien prepravného,“ uviedla Lucia Slimák, manažérka cestnej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku s tým, že prieskum spokojnosti zákazníkov Kuehne+Nagel potvrdil vysokú kvalitu služieb cestnej prepravy a zákazníckeho servisu.
„Vďaka tomu sa nám podarilo udržať existujúci objem prepráv s potenciálom nárastu objemu do ďalšieho obdobia. Od 1. júla 2025 sa navýši mýto na Slovensku, a to pravdepodobne až o 40%. Spolu so zvyšovaním ďalších nákladov bude stúpať aj tlak na rast cien v cestnej preprave. Tento rok sme evidovali zvýšený záujem firiem o udržateľné riešenia prepravy, využívanie alternatívnych palív a bezemisnú dopravu. V súlade so stratégiou Kuehne+Nagel Roadmap 2026 ponúkame našim zákazníkom na Slovensku možnosti realizovať prepravy, ktoré redukujú uhlíkovú stopu,“ dodala.
Námorná logistika: Situácia v Červenom mori je stále komplikovaná
Situácia v Červenom mori, ktorá sa začala zhoršovať už koncom roka 2023, sa naplno prejavila 1. kvartáli roku 2024. Lodiarske spoločnosti boli nútené presmerovať štandardné prepravné trasy z Ázie a do Ázie, Blízkeho východu a indického subkontinentu popod Mys dobrej nádeje.
„Prepravné časy sa tak predĺžili o 2 až 4 týždne. V 2. polroku 2024 začali niektoré lodiarske spoločnosti opäť smerovať svoje lode cez Suezský prieplav, ale len s vojenským sprievodom. V súčasnosti je stále zhruba 80 % prepravných trás smerovaných popod Afriku a prepravné časy sú naďalej dlhšie o približne 2 týždne v porovnaní so štandardom rokov minulých. V dôsledku týchto zmien sa ceny námornej prepravy od začiatku roku výrazne zvyšovali,“ vysvetlila Jana Mošovská, manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel Slovensko.
Vývoj globálnych cien naďalej najviac závislý od dopytu na námorné prepravné kapacity a od správania sa konečných spotrebiteľov, ktorí nakupujú spotrebný tovar. Výraznou udalosťou, ktorá mala vplyv na zmeny prepravných trás a zvýšenie cien, bol štrajk pracovníkov terminálov na východnom pobreží USA a Kanady.
„Našťastie odbory dospeli k dohode so zamestnávateľmi už po 4 dňoch, takže dopad na globálnu logistiku nebol taký výrazný. V súčasnosti sa pripravuje zmena zoskupení námorných aliancií, čo na niektorých trasách bude mať výrazný dopad pre importérov a exportérov. V niektorých prípadoch sa prepravné časy skrátia, ale v prípade menších prístavov budú prepravné trasy smerovať do väčších tzv. námorných HUBov. V rámci 1. štvrťroka 2025 budú teda jednotlivé námorné služby postupne menené a prepravné časy a trasy by sa mali stabilizovať už začiatkom 2. kvartálu 2025,“ vysvetlila Jana Mošovská s tým, že ďalší vývoj námorných sa bude odvíjať od vývoja globálnej ekonomiky.
Letecká logistika: Kuehne+Nagel prepravila viac leteckého carga ako minulý rok
V roku 2023 bol v leteckej logistike zaznamenaný globálny pokles prepraveného nákladu (cargo) o viac ako 8%. Tento rok sa však niesol v znamení nárastu o 4%. „Možno konštatovať, že letecká logistika je indikátor zmien globálnej ekonomiky. Napriek oživeniu je globálna ekonomická situácia nestála a niektoré priemyselné odvetvia zápolia s rôznymi ťažkosťami. Spoločnosť Kuehne+Nagel zaznamenala v leteckej logistike vyšší nárast ako je ten globálny, konkrétne od januára do septembra 2024 celosvetovo prepravila o 6% viac carga ako za rovnaké obdobie minulého roka,“ uvádza Andrej Tomášik, manažér leteckej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku.
Najviac k tomuto rastu objemu prepraveného tovaru prispieva sektor e-commerce. Medziročne rastie v dvojciferných číslach, pričom celosvetový objem cargo predstavuje v TOP sezóne až 15 000 ton denne. Denne opúšťa Čínu približne 150 nákladných lietadiel s tovarom z e-shopov.
„Ceny leteckej prepravy sú podobne ako u iných druhov prepráv nákladu volatilné. Kapacity sú obmedzené a neustále presmerované tam, kde je dopyt. Vplyv na cenu prepravy má napríklad aj údržba starších lietadiel prepravcov, ktoré sú častejšie mimo prevádzky. Mešká tiež dodávka nových nákladných lietadiel. Vplyv na ceny majú priamo i sankcie Európskej únie, lebo letecké cargo sa neprepravuje nad územím Ruskej federácie. Naopak čínski prepravcovia sú vďaka kratším trasám lacnejší. Všetky spomenuté faktory majú vplyv na ceny prepravy aj na slovenskom trhu,“ vysvetlil expert na letecké cargo.
Kontraktná logistika: Do procesov vstupuje automatizácia
„Kontraktná logistika je postavená zvyčajne na dlhodobých kontraktoch, čo napokon vyplýva aj z jej názvu. Situácia sa však mení a je potrebné byť flexibilnejší a zabezpečovať klientom požadované kapacity aj pri krátkodobých dopytoch alebo sezónnych výzvach. Pre zákazníkov s menšími požiadavkami na skladové kapacity sa Kuehne+Nagel snaží ponúkať maximum benefitov a synergií, ktoré sú spojené najmä s vyžívaním multiklientskeho skladovania pod jednou strechou,“ hovorí Rastislav Jány, manažér kontraktnej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku.
Rok 2024 bol opäť výzvou aj pre skladovú logistiku. U zákazníkov s vysokou volatilitou alebo sezónnymi výkyvmi boli znovu zaznamenané aj náročné obdobia. „Najmä vďaka spoľahlivému tímu kolegov v kontraktnej logistike Kuehne+Nagel sa podarilo všetky tieto výzvy zvládnuť bez výraznejších ťažkostí. Už teraz možno konštatovať, že rok 2024 bol znova lepší ako ten minulý, a to nielen pre Kuehne+Nagel, ale aj pre väčšinu klientov, ktorí vďaka spoľahlivým službám mohli rozvíjať svoj biznis. Pri riešeniach pre retailových klientov je trendom automatizácia, o ktorej sa nielen hovorí a píše, ale ktorá už reálne vstupuje do procesov. Očakávame, že tieto trendy budú pretrvávať aj naďalej,“ uzavrel Rastislav Jány.