1. štvrťrok: pozitívny vývoj
Na začiatku roka zažil európsky dopravný trh prekvapivo pozitívny rast. Na TIMOCOM Marketplace vzrástol objem prepráv o 30 % oproti predchádzajúcemu štvrťroku a dosiahol úroveň roku 2022. Počet ponúk sa oproti rovnakému obdobiu roku 2023 viac ako zdvojnásobil, čo znamená nárast o 106 %. Najmä pred Veľkou nocou ponúk aj cien výrazne pribudlo. Dopyt po prepravnej kapacite zostal vysoký, aj napriek poklesu počtu dostupných nákladných vozidiel o 28 % oproti prvému štvrťroku 2023.
„Pozitívny trend vo výmene tovaru v rámci Európy sa odráža v údajoch o počtoch ponúk prepravy a bude pretrvávať až do leta,“ glosoval Gunnar Gburek, Head of Business Affairs spoločnosti Timocom. Ceny prepráv vzrástli priemerne o 6,2 %. „Vzhľadom k zvýšeným nákladom na mýto, personál a energie, ide o mierne zvýšenie,“ komentoval Gburek. Očakáva sa, že ceny v druhom štvrťroku 2024 poklesnú.
Nemecký vývoz rástol najrýchlejšie za posledné tri a pol roka, čo udržuje vysoký dopyt po doprave. V Nemecku sa ponuka nákladnej dopravy zvýšila o 102 % oproti minulému roku a podnikateľská nálada sa zlepšila, ako potvrdzuje rast ifo indexu (index podnikateľskej klímy) z 85,7 na 87,8 bodu.
2. štvrťrok: hrozba nedostatku prepravných kapacít
Jar 2024 sa vyznačovala kombináciou vysokého dopytu a rastúcich cien, ale aj nedostatkom kapacít a vodičov. Počet ponúk prepráv v Európe vzrástol o 101 % oproti rovnakému obdobiu roku 2023 a o 53 % viac ako v prvom štvrťroku tohto roku. V máji dokonca dosiahol objem prepráv nové ročné maximum s priemerným podielom 81 %.
Kvôli štátnym sviatkom a rastúcemu dopytu v máji bol na trhu nedostatok kapacít, čo viedlo k tomu, že sa odosielatelia obrátili k burzám nákladov. „Uvedené ceny na burzách nákladov sú potom obvykle výhodnejšie ako dohodnuté dlhodobé podmienky,“vysvetľuje Gunnar Gburek. Cenové ponuky v druhom štvrťroku 2024 sa pohybovali v Nemecku medzi 1,61 €/km a 1,83 €/km, s priemernou cenou o 13,9 % vyššou ako v rovnakom období minulého roka. Náklady na dopravu do Spojeného kráľovstva dosahovali až 2,75 €/km, čo Gburek prisudzuje zložitým colným odbavením a čakaním na hraniciach.
3. štvrťrok: pokles Nemecka a rozmach Poľska
Napriek celkovému ekonomickému oslabeniu zostal dopyt po doprave stabilný, ponuka prepráv na trhu vzrástla o 90 %, zatiaľ čo dostupnosť prepravného priestoru klesla, čo vytvorilo tlak na ceny.
Dopravné odvetvie zaznamenalo značné rozdiely medzi jednotlivými krajinami. Zatiaľ čo Nemecko čelilo poklesu vnútroštátnej dopravy o 11 % oproti predchádzajúcemu štvrťroku, poľská ekonomika zaznamenala silný rast s výrazným nárastom ponuky nákladnej dopravy na mnohých trasách.
Ceny prepráv v Európe boli o 6,2 % vyššie ako v rovnakom období predchádzajúceho roka, čo je dôsledok zvýšených nákladov na mýto, personál a energie. V Nemecku sa ceny prepravy pohybovali medzi 1,48 €/km a 1,91 €/km, s nárastom o 14,9 % oproti predchádzajúcemu roku. „Tento nárast cien je sezónnym javom, ale očakávame zníženie vo štvrtom štvrťroku vďaka cenovým rokovaniam,“ komentuje Gburek.
Nedostatok kapacít, najmä v oblastiach vyžadujúcich špeciálne vybavenie, ako sú chladiace jednotky, zostáva aj naďalej výzvou. Tento problém pretrváva aj napriek tomu, že sa mnoho dopravcov snaží reagovať na rastúci dopyt a ceny budovaním nových kapacít. „Nedostatok vodičov a nárast insolvencií prispievajú k obmedzeniu kapacity na dopravnom trhu,“ dodal Gburek.