Metóda Prodator prichádza na slovenský trh s cieľom uloviť vodičov
Dopravcovia v celej Európe sa stretávajú s výrazným nedostatkom vodičov. Metóda Prodator, ktorá sa doteraz špecializovala najmä na zaisťovanie slovenských a českých pracovníkov na špecializované pozície, ako sú napríklad obchodníci, operátori výroby, automechanici, elektrikári a vodiči vysokozdvižných vozíkov alebo skladníci, sa rozširuje o garantovaný nábor vodičov.
Spoločnosť Prodator Marketing, ktorá službu Prodator zaisťuje, vymyslela spôsob, ako vodiča získať, pričom jej špecifická metóda sa už osvedčila v iných profesiách. Firma má za sebou v Európe v rámci pilotnej fázy aj rad úspešných projektov zameraných na získavanie vodičov. Teraz projekt s akcentom na nábor vodičov odštartoval naplno.
Michal Mikulášek, Founder & CEO spoločnosti Prodator Marketing, uvádza: „Vyvinuli sme špecifickú metódu Prodator spĺňajúcu určité parametre, máme na ňu ochrannú známku v rámci celej EÚ. Nie sme personálna agentúra. V rámci náboru cez sociálne siete, kedy využívame vlastné špecifické funkčné postupy, dokážeme zaistiť klientom lokálnych vodičov, a to za relatívne nízku sumu. Záleží na zložitosti pozície, ale v priemere ide o 20-tisíc korún za vodiča. Garantujeme, že nájdeme 3 vodičov do 30 dní a keď nie, pracujeme zadarmo.“
Preplácanie vodičov, neefektívne reklamy
Na rokovaniach Michal Mikulášek firmám vysvetľuje, že vodiči v skutočnosti nechýbajú, len hocikedy robia inú prácu. „Len v ČR je niekoľko nižších stoviek tisíc zaregistrovaných kamiónov, ale mnohé z nich nemá kto šoférovať. Vodiči si teda môžu vyberať, kde budú pracovať, často sú firmami preplácaní. Zamestnávatelia sa ich snažia získať, reklamami ale mnohokrát cielia tam, kde vodiči veľmi nie sú, teda napríklad na pracovné portály. Keď vodič chce zmenu, často sa o nové možnosti dozvie od kolegu na parkovisku. Naša metóda je dlhodobá a dokáže obsadzovať pokojne aj päť osôb mesačne, čo je pre zákazníka veľké číslo,“ konštatuje Michal Mikulášek.
Ďalej podotkol, že majitelia firiem sú pri prvom počúvaní skeptickí, pretože sa o nábory neúspešne snažia dlho. „Vždy hovoríme jediné – neverte, overte,“ dopĺňa Michal Mikulášek.
„V Českej republike podľa našich informácií chýba 15 tisíc a na Slovensku 5 tisíc vodičov. V Európe aktuálne vzrástol počet chýbajúcich vodičov na 465 tisíc. Do roku 2028 ich má chýbať viac ako pol milióna. Populácia starne, skúsení vodiči odchádzajú do dôchodku, mladé práce vodiča kamiónu často neláka,“ uvádza Michal Mikulášek.
Ďalšie riešenie: autonómna prevádzka
Vít Votroubek, generálny riaditeľ spoločnosti PST CLC Mitsui-Soko a predseda predstavenstva Zväzu špedície a logistiky Českej republiky, hovorí: „Nedostatok vodičov je problém v Európe aj v Amerike. Na cestách sú neustále veľké fronty kamiónov a plno kamiónov stojí pri firmách, pretože im chýbajú vodiči. Osobne ako najväčší recept na túto situáciu vidím plne autonómnu prevádzku. Kamióny na ceste by mohli jazdiť napríklad podobne ako autonómne VNA vozíky v úzkych uličkách v skladoch.“
A prečo autonómna prevádzka v bežnej prevádzke nie je bližšie k realite, keď technológie existujú? „Rôzne technológie síce sú, ale podľa môjho názoru ide o právny problém, pretože nikto z technologických firiem nechce prevziať zodpovednosť za nehody. Na druhú stranu vidíme, že v Amerike jazdia autonómne taxíky, takže nejaká cesta napríklad zatiaľ len na prevádzku kamiónov na diaľniciach by mohla byť,“ uzatvára Vít Votroubek.
Znižovanie vozových parkov, menšie zisky
Nedostatok vodičov na českom a slovenskom trhu je obrovský. „Ako špedičná firma spolupracujeme so stovkami dopravcov a o nedostatku vodičov od nich počujeme často. A keď už sú, nie vždy ide o kvalitných vodičov. Tie kvalitné sa firmy snažia udržať, najmä nekvalitní často prechádzajú medzi dopravcami. V dôsledku nedostatku vodičov dopravcovia znižujú vozové parky, aj keď majú zákazky. Kvôli tomu nezarábajú toľko, koľko by mohli. Pokiaľ budú mať dopravcovia viac vodičov, práce pre nich je dosť,“ oznamuje Vít Mázdra, majiteľ a konateľ spoločnosti ViT Logistics.