Roboty verzus ľudia. Ako sme na tom s automatizáciou skladov v strednej Európe?
Automatizácia radikálne mení tvár existujúcich dodávateľských reťazcov a posúva logistiku do novej dimenzie efektívnosti, bezpečnosti a výkonnosti. Možno dnes rozvíjať logistické operácie bez investícií do nových technológií? Aké sú dopady automatizácie skladových procesov na personálne kapacity logistických spoločností?
Investície do automatizácie v skladoch rastú. Podľa prieskumu spoločnosti FM Logistic, 80 % skladov elektronického obchodu a 84 % skladov segmentu B2B už čiastočne automatizovalo svoje činnosti. Rozmach elektronického obchodu, ktorý vedie k masívnemu nárastu objednávok a zvýšeniu zložitosti operačných procesov, nie je jediným dôvodom automatizácie skladu. Kľúčová sa stala tiež potreba podporovať spoločnosti pri riešení problémov v oblasti ľudských zdrojov ako sú rastúce náklady na pracovnú silu alebo nedostatok zamestnancov.
Najväčšiu mieru automatizácie zavádzajú spoločnosti, ktoré majú problémy s náborom zamestnancov v dôsledku vysokých nákladov na pracovnú silu. Rast automatizácie podporujú aj spoločnosti, ktoré chcú zlepšiť pracovné podmienky svojich zamestnancov, napríklad aj minimalizovaním situácií, kedy musia zamestnanci manipulovať s tovarom, presúvať ho a chodiť po sklade.
Priekopníkom je Poľsko
Konkrétne v FM Logistic dáva zmysel, aby sa využívali roboty na zefektívnenie niektorých nerentabilných činností v sklade a zároveň sa využívali zariadenia, ktoré môžu pracovať 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Príkladom sú robotické riešenia na kompletizáciu objednávok. Priekopníkom robotizácie v FM Logistic je Poľsko, kde práve minulý rok bola doposiaľ v najväčšej možnej miere implementovaná automatizácia logistických procesov FM Logistic v strednej Európe.
V sklade vo Wiskitki sa po prvýkrát na spracovanie objednávok použilo 46 asistenčných robotov od americkej spoločnosti Locus Robotics. V podstate ide o jediné riešenie na trhu, ktoré plne spolupracuje s ľuďmi. Zároveň ide o prvé nasadenie robotov druhej generácie na svete. Ich nosnosť sa zdvojnásobila na 36 kg a umožňuje im pripraviť štyri objednávky súčasne a zároveň tak pomáhať zamestnancom skladu pri kompletizácii. Hoci tieto roboty vo vysokej miere asistujú, stále úplne nenahrádzajú ľudí, balenie citlivých výrobkov, napr. skla, si aj dnes vyžaduje precízne ľudské ruky.
V skladoch v Poľsku taktiež funguje automatická linka Savoye, ktorá spracuje celý proces od spustenia balíkov až po ich triedenie pred paletizáciou a expedíciou. Poľské platformy tiež využívajú tzv. packsize, čiže stroj na výrobu obalov na mieru, ktorý je ideálnym riešením pre elektronický obchod.
Len vtedy, keď to má zmysel
Pre dobré príklady zavedenia automatizácie v skladoch netreba chodiť ďaleko. V českých Lovošiciach bol zavedený systém AutoStore, ktorý zvýšil hustotu skladovania a prevádzkovú efektívnosť. Výhodou je jeho ľahká integrácia do existujúcich budov.
Systém dokáže zabezpečiť nepretržitú optimalizáciu skladu počas prevádzky. Často požadované položky sa automaticky umiestňujú do horných zásobníkov roštu, čím sa skracuje prístupový čas na vychystávanie. Ľudí však nevynecháva, systém totiž na správne fungovanie potrebuje ľudskú obsluhu.
No a napokon má FM Logistic niekoľko automatických vychytávok aj vo svojej platforme v Seredi. Ide napríklad o automatické rameno na prenášanie ťažších predmetov na paletu, čím sa výrazne urýchľuje práca a zároveň odľahčuje zaťaženie zamestnancov.
Ako vidno, pokiaľ ide o automatizáciu, spoločnosť FM Logistic postupuje podľa jediného pravidla: inovuje, keď to má zmysel. Svojim zákazníkom ponúka najvhodnejšie automatizované riešenie v každej logistickej fáze v závislosti od projektu. Cieľom nie je automatizovať za každú cenu, ale nájsť zlatú strednú cestu. Niektoré procesy budú vždy potrebovať ľudí a jednou z výziev je vytvoriť efektívne rozhrania medzi ľuďmi a robotmi.