DHL Supply Chain Slovakia vo svete EV technológií
S nástupom éry elektrických áut prichádza aj komplexná transformácia automobilového odvetvia a Slovensko ako svetový líder v počte áut vyrobených na obyvateľa je jej súčasťou. Nielen samotné automobilky, ale aj stovky ich dodávateľov musia prehodnotiť svoje výrobné a logistické procesy. A kým dielov potrebných na výrobu elektroauta je celkovo menej, jeho srdce v podobe elektrobatérie vyžaduje mimoriadnu starostlivosť, hovorí obchodný riaditeľ DHL Supply Chain Slovakia Marek Fořt.
Svet zažíva rýchlu expanziu elektromobility. S prechodom na výrobu elektrických automobilov úzko súvisí aj logistika batérií. Vplýva to aj na činnosť spoločnosti DHL na Slovensku?
Globálnemu trhu s batériami do elektromobilov v súčasnosti vládnu ázijskí výrobcovia. Prím hrajú predovšetkým čínske firmy CATL a BYD, ktoré sú nasledované juhokórejským LG a ďalšími.
DHL Supply Chain na Slovensku už takmer dva roky spolupracuje práve so svetovou jednotkou, firmou CATL. Týka sa to skladovania, ale aj colných služieb a následnej distribúcie do ďalších krajín EÚ. Služby poskytujeme aj ďalšiemu čínskemu výrobcovi EV batérií – firme SVOLT, s ktorou sme nadviazali spoluprácu v marci tohto roku. Samozrejme, v rámci regiónu EMEA spolupracujeme v tomto segmente aj s ďalšími významnými zákazníkmi, pretože ho považujeme za vysoko rozvojový a získali sme v ňom za ten čas nenahraditeľné skúsenosti.
Nachádzate v tomto segmente partnerov aj na opačnej strane reťazca, teda priamo vo firmách, ktoré elektrobatérie využívajú?
Naše portfólio logistiky pre elektromobilitu sa snažíme rozšíriť aj o priamu spoluprácu s automobilkami a ďalšími výrobcami, ktorí vyrábajú ostatné diely pre elektromobily. A sme v tom úspešní. Zákazníci nám dôverujú práve pre nadštandardné know-how, ktoré v tomto segmente DHL poskytuje.
Súčasťou nášho strategického produktu je zabezpečenie celého dodávateľského reťazca – od vyzdvihnutia tovaru vo výrobnej fabrike, napríklad v Číne, cez námornú prepravu a dočasné uskladnenie v danej krajine určenia až po následnú presne načasovanú dodávku na výrobnú linku automobilky. Optimalizácia celého dodávateľského reťazca je totiž aj pre elektromobilitu veľmi dôležitá.
Skladovanie elektrobatérií sa často považuje za nebezpečné. Aké špecifiká má ich skladovanie v porovnaní s bežným tovarom?
Stabilným základom je splnenie a dodržiavanie všetkých regulačných noriem. Máme vypracovaný akýsi interný „almanach“, ktorý krok za krokom opisuje všetky nástroje potrebné pre úspešnú implementáciu takýchto projektov, a to tak, aby boli splnené všetky požiadavky na maximálnu bezpečnosť. Tým myslím napríklad fyzickú segregáciu na sklade, permanentný monitoring online termokamerami, zaistenie ventilácie, hasiacich technológií a kontajnerov až po špeciálne školenia pre obsluhujúci personál či vypracovanie bezpečnostných postupov a záchranných protokolov.
V porovnaní s bežným tovarom, ktorého skladovanie žiadnu špeciálnu starostlivosť nevyžaduje, je to veľké množstvo úkonov. Avšak cieľom je zaistiť pre túto špeciálnu logistiku skutočne bezpečné prostredie. Práve bezpečnosť je v DHL na prvom mieste – či už ide o bezpečnosť našich zamestnancov, alebo bezpečnosť našich zákazníkov. Správnymi nastaveniami totiž chránime aj ich biznis.
DHL Supply Chain patrí na Slovensku k najväčším poskytovateľom logistických služieb v automobilovom odvetví. Ako firmu zmení prechod na elektromobilitu?
Trochu vás poopravím – nielenže DHL Supply Chain patrí medzi najväčších poskytovateľov. Verím, že s približne 4 200 zamestnancami, ktorých v tomto segmente na Slovensku máme, sme dokonca najväčší poskytovateľ logistiky v automobilovom priemysle. Prechod na elektromobilitu je pre nás ďalšou príležitosťou. Veľké množstvo dodávateľov v automobilovom odvetví sa aktuálne zaoberá zmenou portfólia vyrábaných dielov. Rozširujú svoje výrobné kapacity a to, čoho im veľa neostáva, je miesto. A na to sme tu my – aby sme im s touto zmenou pomohli.
Tento proces je o revízii celého dodávateľského reťazca a hľadaní optimálnych a nákladovo efektívnych riešení. Elektromobily majú vo všeobecnosti omnoho menej dielov, takže aj logistika môže byť oveľa pružnejšia. Je to príležitosť skracovať časy dodania a ďalšie procesy logistiky až po samotnú výrobu.
Ak hovoríme o zmenách a transformácii odvetvia, čo bude podľa vás ďalším významným míľnikom slovenského automobilového segmentu?
Ďalším významným míľnikom celého automobilového segmentu na Slovensku je príchod automobilky Volvo do Košíc. Tá by mala vyrábať práve elektrické autá. V DHL Supply Chain dlhodobo pracujeme na rôznych logistických konceptoch s cieľom „byť pri tom“ a nadviazať vďaka našim skúsenostiam priamu spoluprácu nielen s Volvom, ale aj s jeho dodávateľmi. Niektoré tieto koncepty už dostávajú jasnejšie kontúry a pevne verím, že v blízkej budúcnosti ohlásime zaujímavé novinky práve z východu Slovenska.