Nemecký mýtnik Toll4Europe vstúpil na slovenský trh s ponukou EETS
Ako krok bližšie k jednotnému európskemu systému výberu mýta rozšírila spoločnosť Toll4Europe od 15. marca 2024 svoje portfólio krajín o Slovensko. Riešenie EETS od Toll4Europe prešlo komplexným predbežným testovaním a prísnymi národnými kritériami kvality.
Palubná jednotka OBU umožňuje plne automatický výber mýta a zohľadňuje rôzne aktuálne platné mýtne podmienky, ako sú krajina, typ vozidla a hmotnosť. Okrem toho vodiči dostanú varovanie, ak nebola rezervovaná požadovaná mýtna služba alebo ak je napájanie zariadenia nedostatočné. OBU Toll4Europe je k dispozícii u predajných partnerov v celej Európe a od polovice marca bude do služby prvýkrát zaradené aj Slovensko.
Keďže Slovensko má silné exportné zameranie, stalo sa kľúčovou tranzitnou krajinou pre európsku nákladnú dopravu. Na financovanie údržby a rozširovania cestnej infraštruktúry zaviedla slovenská vláda už v roku 2010 národný digitálny mýtny systém, ktorý platí pre všetky vozidlá nad 3,5 tony. Pre mnohé logistické spoločnosti a dopravcov to doteraz znamenalo, že vodiči museli mať pri sebe ďalšiu mýtnu jednotku, ktorá identifikuje a eviduje mýtne kilometre najazdené od prekročenia hraníc Slovenska.
Slovensko má v porovnaní s inými európskymi krajinami okrem diaľnic aj veľa vnútroštátnych ciest, na ktorých sa platí mýto. Mýtne transakcie si preto môžu vyžadovať viac času a nákladov. S tým môže pomôcť osvedčená a dôveryhodná interoperabilná služba EETS od Toll4Europe. IT spoločnosť ponúka OBU, ktorá už pokrýva väčšinu európskych krajín, takže na cezhraničné mýtne transakcie je potrebné len jedno zariadenie.
Spoločnosť Toll4Europe sa zaradila medzi štyri spoločnosti s povolením na poskytovanie služieb EETS v rámci slovenského mýtneho systému. Súčasťou tohto procesu bolo testovanie výmeny dát medzi Toll4Europe a slovenským mýtnym systémom, kedy bolo potrebné overiť aj spoľahlivosť výberu mýta na dlhé cesty. Na to museli nákladné autá a autobusy vybavené palubnými jednotkami Toll4Europe najazdiť v rámci Slovenska tisíce kilometrov. Presnosť výberu mýta bola úspešne demonštrovaná za pomoci slovenských testovacích vozidiel a vodičov.
Rozšírením slovenského mýtneho systému sa uzavrela medzera v dosiahnutí jednotného systému výberu mýta v rámci EÚ. To uľahčí správu vozového parku všetkým dopravcom, ktorí prepravujú tovar aj na Slovensku. Teraz už nie je potrebná samostatná OBU pre slovenský mýtny systém. Dôveryhodný systém využíva jednoducho ovládateľnú OBU s podporou satelitu. Technológia, ktorá je za ňou, tak presne identifikuje a prenáša polohu vozidla a automaticky vyberá splatné mýto. V praxi to znamená, že OBU pri výjazde alebo vjazde na územie Slovenska automaticky identifikuje správnu mýtnu službu bez toho, aby vodič musel pri prekročení hraníc vykonávať akékoľvek manuálne úpravy alebo výmenu OBU. Keď k tomu dôjde, vodič môže na obrazovke vidieť aktuálnu mýtnu službu, počet náprav a hmotnosť vozidla, ako aj ďalšie parametre týkajúce sa mýta.
Na zabezpečenie cezhraničného fungovania systému Toll4Europe využíva spoľahlivé komunikačné technológie. Vďaka aktualizáciám v reálnom čase má OBU vždy najnovšie informácie o mýtnych predpisoch v každej krajine. Nesprávne účtovanie je preto obmedzené na minimum a správcovia vozového parku dostávajú údaje okamžite v digitálnom formáte. Keďže Toll4Europe ponúka svoje služby prostredníctvom predajných partnerov, v prípade akýchkoľvek problémov alebo otázok majú používatelia prístup k podpore vo svojom vlastnom jazyku prostredníctvom miestnych kontaktných pracovníkov. V prípade špecializovanejších problémov sú v prípade potreby k dispozícii aj naši odborníci na mýto zo spoločnosti Toll4Europe, aby podporili našich obchodných partnerov.
„Je pre nás dôležité, aby sa dopravcovia a manažéri vozového parku mohli kedykoľvek spoľahnúť, že im poskytneme rýchlu pomoc,“ vysvetľuje Felix Wex, generálny riaditeľ spoločnosti Toll4Europe GmbH.
Rýchla pomoc však neznamená len servisných partnerov; platí to aj pre funkcie technológie Toll4Europe. V tomto je služba EETS od Toll4Europe považovaná za centrálnu platformu pre akékoľvek otázky týkajúce sa mýta. Prvoradé je intuitívne riadenie a prehľadné systémy. V praxi to pre dopravcov znamená, že teraz môžu kontrolovať svoje vlastné údaje a vstupy, porovnať ich s parametrami zadanými vodičmi a môžu zasiahnuť skôr.
Neoddeliteľnou funkciou je ‚OBU Health‘, ktorá je k dispozícii od začiatku roku 2024. Vďaka prehľadu v reálnom čase do nastavení OBU, ako sú nápravy prívesu a hmotnosť vozidla, potrebné údaje umožňujú predajným partnerom a vozovému parku manažérov na vyhodnotenie sťažností zákazníkov a lístkov je jednoduchý prístup. Ďalej sa zobrazuje stav batérie, stav zariadenia a dokonca aj typ inštalácie OBU. Vďaka týmto informáciám budú teraz manažéri vozového parku schopní oveľa rýchlejšie reagovať, ak má vodič otázku alebo problém s OBU.
„Vďaka tejto novej expanzii do krajín, ktoré sú teraz podporované, ako aj nárastu ponúkaných služieb, sú mýtne transakcie v rámci EÚ čoraz jednoduchšie a namiesto toho, aby boli nepríjemnou záťažou, sú teraz priamy rutinný postup,“ dodáva Felix Wex.