Spoločnosť Dodo testuje dynamickú cenotvorbu v last-mile doručovaní
Zavedenie dynamického nacenenia doručenia firme umožňuje optimalizovať cenu dopravy podľa aktuálneho celkového dopytu v danom meste a tým koncovým zákazníkom poskytnúť možnosť využiť rýchle doručenie v deň objednania tovaru za atraktívnejšie ceny ako kedykoľvek predtým. Novinka navyše prispieva aj mestskej premávke, pretože umožňuje dopyt optimálne rozložiť do celého dňa a zmierniť tak prevádzku počas najväčších dopravných špičiek.
Hoci podľa údajov spoločnosti Behavio 75 % zákazníkov deklaruje, že je pre nich rýchlosť doručenia dôležitým parametrom pri rozhodovaní o nákupe, ochota si za rýchle doručenie priplatiť je stále pomerne nízka. Väčšina zákazníkov je za same-day doručenie ochotná zaplatiť maximálne 4 eurá a pätina by zaplatila čiastku od 4,5 do 6 eur. Logistické firmy tak musia hľadať cesty, ako zaistiť čo najlepšiu službu za čo najatraktívnejšiu cenu. Spoločnosť Dodo vidí jednu za takýchto ciest v koncepte dynamickej cenotvorby.
Cenový model, ktorý je už dlho úspešne využívaný napríklad v oblasti rezervácií leteniek či hotelov, novo spoločnosti Dodo umožňuje nastavovať ceny svojich služieb v reálnom čase na základe aktuálneho dopytu, optimalizovať rozvozové špičky a robiť tak rýchle a presné doručovanie čo možno najdostupnejšie.
Ako funguje dynamická cenotvorba
Dynamická tvorba cien je stratégia, ktorá využíva sofistikované algoritmy a pokročilé analýzy dát, pomocou ktorých optimalizuje ceny produktov a služieb v reálnom čase v reakcii na dynamiku trhu. Dodo pri dynamickom naceňovaní dopravy vychádza primárne z interných finančných dát, dĺžky zvoleného časového slotu a náročnosti na pokrytie tohto časového úseku pre danú objednávku v danom mieste. Plne automatizovaný proces následne vyhodnotí hneď niekoľko parametrov naraz. Toto dynamické stanovenie ceny za dopravu prináša klientom Dodo možnosť ponúknuť svojim koncovým zákazníkom vytúženú službu rýchleho doručenia v deň objednania za atraktívnejšiu cenu.
„Povedzme, že si chce zákazník objednať dovoz domov zo svojho obľúbeného obchodu s farmárskymi potravinami, liekmi, knihami alebo napríklad športovými doplnkami. Fixná cena najrýchlejšej dopravy je pre neho príliš vysoká. Pokiaľ mu však obchod ponúkne možnosť nechať si doručiť tovar toho istého dňa v čase mimo špičky, zato lacnejšie, môže to byť pre týchto zákazníkov rozhodujúcim dôvodom, prečo si objednať,“ opisuje novinku komerčný riaditeľ Dodo Group Peter Menky.
Výhody dynamickej ceny za dopravu
Medzi hlavné výhody dynamického nacenenia patrí možnosť optimalizovať cenu dopravy podľa aktuálneho dopytu a tým priamo ovplyvňovať aj dopyt po doručení v konkrétnych časoch. V čase mimo špičky, kedy je dopyt nižší, je možné ceny znížiť, čo priláka ďalších zákazníkov, ktoré by inak mohli odradiť fixné vyššie poplatky za doručenie. Naopak v čase najväčšej vyťaženosti je možné ceny za dopravu ľahko zvýšiť a efektívne tak dopyt regulovať.
Týmto spôsobom sa doručenie lepšie rozprestrie v čase a umožní tak plynulejšie odbavenie zákaziek a menší tlak na internú logistiku firiem, kuriérov rozvážajúcich tovar a v konečnom dôsledku aj na mestskú prevádzku. Zákazníci získajú možnosť voľby medzi drahším doručením v kratšom čase či v exponovanejšom čase, alebo uprednostnením cenovo dostupnejšieho variantu s dlhšou čakacou dobou, prípadne v okne mimo rozvozovú špičku.
„V Dodo neustále hľadáme nové cesty, ako pomocou technologických inovácií zlepšovať zákaznícky zážitok z nakupovania. Kompletnú organizáciu a plánovanie objednávok od našich klientov a všetku komunikáciu dispečingu s kuriérmi riadime cez našu vlastnú logistickú platformu GAIA, vďaka AI dokážeme predikovať objednávky zákazníkov na dva týždne dopredu a dynamická tvorba cien je ďalší krok k nášmu ultimátnemu cieľu poskytnúť tú najlepšiu službu s čo najnižším dopadom na mestskú premávku a životné prostredie,“ uzatvára za Dodo Peter Menky.
Dodo už v súčasnosti spolupracuje s niektorými predajcami na testovaní celého konceptu, ktorý bude ponúknutý na širšie využitie ešte počas tohto roku.