Stredoeurópske e-commerce trhy sú plné rozdielov
Česko už roky patrí medzi kráľov on-line obchodovania. Nielenže má jeden z najvyšších počtov e-shopov na tisíc obyvateľov, ale je aj krajinou, kde vznikajú jednotky CEE e-commerce trhov. Pre väčšinu e-shopov je potom na expanziu najzaujímavejší niektorý zo susedných trhov, či jedna z krajín V4.
Mohlo by sa zdať, že ide o veľmi podobné trhy, ale opak je pravdou. Zatiaľ čo v Česku drvivú väčšinu e-shopov nájdeme na porovnávačoch, na Slovensku či v Maďarsku ide o zlomky e-shopov. České e-shopy sa bijú o to, ktorý bude zákazníkom bližšie. Nájsť slovenský e-shop, kam sa dovoláte, nie je pravidlom. Spoločnosť BizMachine preto pre všetkých záujemcov o porovnanie týchto troch trhov pripravila prehľadnú infografiku.
Aj keď čo do počtu obyvateľov sú Česká republika a Maďarsko porovnateľné, pokiaľ ide o podnikanie či konkrétne e-commerce, sú tieto dve krajiny skôr odlišné ako rovnaké. Maďarsko je v mnohom podobné Slovensku, ktoré má takmer polovičný trh, pokiaľ ide o potenciálnych zákazníkov z danej krajiny. Tým odlišnosti oproti Česku ale iba začínajú.
Podľa počtu všetkých podnikajúcich subjektov v ČR (2 807 210), by sa dalo povedať, že štatisticky podniká každý štvrtý Čech, zatiaľ čo na Slovensku a v Maďarsku je to každý piaty obyvateľ. Česko sa tiež tradične vyznačuje najväčším počtom e-shopov, a to aj v pomere k celkovému počtu podnikajúcich subjektov.
V polovici augusta 2023 podľa údajov od BizMachine bolo na slovenskom trhu 63 321 e-shopov. Firiem s aspoň jedným e-shopom bolo v Česku viac ako 47 tisíc, čo predstavuje 1,68% zo všetkých podnikajúcich subjektov. Platí teda, že v SR je takmer 6 e-shopov na tisíc obyvateľov, v Maďarsku sú zhruba 3,2 e-shopy na 1 000 obyvateľov. Slovensko, so 4,4 e-shopmi na 1 000 obyvateľov, je v tejto štatistike medzi oboma svojimi susedmi. Navyše firmy, ktoré prevádzkujú e-shopy majú vyššie obraty práve v Česku. Tých s obratom nad 5 mil. EUR u nás nájdeme 5 %, zatiaľ čo na Slovensku aj v Maďarsku ide o 3 percentá.
„Pri pohľade do našich dát tiež môžeme doplniť, že v Čechách je bežnejšie, aby mala jedna firma viac e-shopov. Rekordman na našom trhu je ostravská firma GEMINI CZ 2000. Celkom sme identifikovali viac ako 400 unikátnych domén patriacich tejto organizácii, na ktorých bol prevádzkovaný e-shop. Ako zdravý, aktívny e-shop aktuálne evidujeme 26 z nich. Ale napríklad firiem, ktoré prevádzkujú aspoň tri e-shopy u nás nájdeme na 3 113, na Slovensku je to desaťkrát menej, v Maďarsku sme na 817 takýchto firmách,“ dopĺňa k štatistikám zaujímavosti Jekaterina Bobrakova, analytička z BizMachine.
V Maďarsku e-shopy na agregátoroch skôr nenájdete
Aj keď na všetkých trhoch pôsobia podobní e-commerce hráči vrátane e-commercie agregátorov a marketplaces, ich penetrácia sa na všetkých troch trhoch líši. Zatiaľ čo takmer 72% českých e-shopov nájdete na agregátoroch, na Slovensku je to len 67%, v Maďarsku menej ako štvrtina. Agregátory v Maďarsku využívajú väčšinou firmy s obratom do 1 milióna EUR. Na slovenskom
trhu nájdeme na porovnávacom portáli pravdepodobnejšie ponuku od firmy prevádzkujúcej e-shop s obratom medzi 1-5 miliónmi EUR, než tej s obratom pod 1 milión EUR.
S pomerom zastúpenia e-shopov na agregátoroch ide aj ruka v ruke počet získaných recenzií. České e-shopy s viac ako tisíckou verejných recenzií dosahujú takmer 6 % všetkých e-shopov, v Maďarsku to je okolo 3 %. Na druhú stranu viac ako 100 recenzií má v Maďarsku len 6,6 % e-shopov (v SR má aspoň 100 recenzií jedna pätina e-shopov).
Investície do reklamy, alebo dostupnosť pre zákazníkov sa výrazne líšia
To, že nie sú tak často na agregátoroch však neznamená, že by maďarské či slovenské e-shopy viac investovali do svojej propagácie. Len 4% maďarských firiem, ktoré majú e-shop, si platí za Keywords vo vyhľadávaní na Google. Na Slovensku ide o 7%, v Čechách až o 9%. Je zaujímavé, že pokiaľ čerpáme z dostupných zdrojov, týmto investíciám do výkonovej reklamy zodpovedá aj priemerná útrata v e-shopoch na človeka za rok v danej krajine. Napríklad pre rok 2022 dopočty z webu Statista.com a dáta BizMachine ukázali, že v Českej republike bola priemerná ročná útrata v e-commerce na obyvateľa viac ako dvojnásobná oproti Maďarsku (509 USD k 208 USD). Slovenskí spotrebitelia sa priemernú útratu držia na podobnej výške ako ich českí susedia (na 389 USD).
Rozdiely nájdeme aj v dostupnosti e-shopov pre svojich zákazníkov. Slovenské e-shopy sú pre nich najmenej dostupné. Najmenej často majú verejnú e-mailovú adresu, alebo telefónnom číslo. Slovenské a maďarské e-shopy majú tiež menej často profily na sociálnych sieťach (len 38 % e-shopov na Slovensku a 47 % v Maďarsku oproti takmer 67 % e-shopov v Čechách).
„Tieto všetky dáta ukazujú na vyspelosť českého e-commerce trhu. A tiež znamenajú, že na maďarskom trhu je v oblasti e-commerce veľký potenciál. Je to koniec koncov aj to, čo hovoria naši klienti – firmy, ktoré svoje B2B podnikanie a ponuku služieb v oblasti e-commerce po novom chcú ponúkať aj na Slovensku či v Maďarsku. Pre nich je kľúčové pozerať sa na e-commerce trh ako celok. Vedieť presne kto je a kto nie je na agregátoroch, vybrať si firmy podľa špecifických produktov a technologických platforiem, čo poskytujú, či podľa dopravcov, ktoré majú zazmluvnené. A to presne naše dáta už v základnom pohľade ponúka,“ uzatvára Martin Ondáš, CEO spoločnosti BizMachine.