SL SK 95: Sklad a manipulácia: Vozíkom neškodí ani tak zima, ako časté výkyvy teploty
Manažérom mraziarenských skladov nemusí zamŕzať úsmev na tvári. Správny výber, dôsledná starostlivosť, prispôsobenie skladového prostredia a zodpovedná prevádzka vozíkov dokážu prípadné komplikácie vo veľkej miere eliminovať. Investíciou do plne automatického riešenia v podobe dopravníkového systému je navyše možné dosiahnuť dlhodobú úsporu prevádzkových nákladov a vytvoriť bezpečnejšie pracovné prostredie pre zamestnancov firmy.
Mraziarenské sklady patria z pohľadu prevádzky a obsluhy k najnáročnejším pracovným prostrediam. Chladné prostredie nesvedčí technológiám ani ľuďom. Zima a vlhkosť zvyšujú náchylnosť strojov na opotrebenie a zároveň kladú zvýšené nároky na obslužný personál.
Výzvy spojené s prevádzkou manipulačnej techniky v chladnom prostredí sú dôverne známe napríklad firmám z potravinárskeho odvetvia či distribútorom liekov. Pri výbere takejto techniky je preto dôležité zohľadniť, akým spôsobom bude využívaná a snažiť sa negatívne vplyvy minimalizovať.
Elektronika vyžaduje ochranu
Kým obsluhu chladiarenského skladu, v ktorom je udržiavaná teplotu síce nízko, avšak stále nad nulou, zvládne vo väčšine prípadov aj bežná manipulačná technika, obsluha mraziarenského skladu, v ktorom teplota nezriedka klesá aj desiatky stupňov pod bod mrazu, už vyžaduje špecifický prístup. Vozíky pre mraziarenské sklady sú preto špeciálne upravené a prispôsobené prevádzke v takomto extrémnom prostredí.
Jednou z odlišností dôležitých takýchto strojov, oproti vozíkom určeným pre suché sklady, je prevedenie elektroinštalácie. „Všetky káble, elektrické obvody a spojenia sú upravené tak, aby ich nepoškodilo ani namŕzanie. To sa týka hlavne káblov, ktoré sa vplyvom mrazu stávajú krehkými, preto sú vyrábané z mäkšieho materiálu,“ hovorí Petr Sekula, riaditeľ logistiky v spoločnosti Bidfood Slovakia, výrobcu, distribútora a veľkoobchodného predajcu potravinárskych výrobkov.
Rozdielov oproti bežnej manipulačnej technike je však viacero. Typickým príkladom pri vozíkoch s elektrickým pohonom sú špecifické nároky na technológiu akumulácie elektrickej energie. Nízka teplota zvyšuje vnútorný odpor batérie a znižuje jej kapacitu.
„Používajú sa lítium-iónové akumulátory, ktoré nie sú tak náchylné na pokles kapacity,“ vysvetľuje Alexander Czakó, riaditeľ logistiky a distribúcie mäsovýrobnej skupiny Tauris Group. Chrániť batériu vozíkov určených na prácu v chlade pred jeho nepriaznivým vplyvom sa výrobcovia manipulačnej techniky snažia efektívnejšou tepelnou izoláciou.
Ohľad na stroje aj na ľudí
Ďalšia odlišnosť vysokozdvižných vozíkov upravených na prevádzku v prostredí s teplotami pod bodom mrazu spočíva v samotnom hydraulickom okruhu. Výrobcovia takejto techniky spravidla používajú špeciálne tipy hydraulických olejov, ktoré sú vhodné do chladného prostredia a zachovávajú si požadovanú viskozitu.
Netreba zabúdať, že tak, ako kladie prevádzka v chladnom prostredí zvýšené nároky na manipulačnú techniku, zvýšenému riziku je počas práce s ňou vystavený aj obsluhujúci personál. V prípade, že ide o vysokozdvižný vozík s kabínou, tá by mala byť vybavená primeranou tepelnou izoláciou. Mnohí výrobcovia ponúkajú aj výbavu dvoj-zónovým vykurovaním a vyhrievané okná. Takéto úpravy zabezpečia ochranu a bezpečnosť pri práci personálu, no predlžujú aj životnosť samotnej techniky.
Teplotné výkyvy sú problém
Z hľadiska prevádzky je manipulačná technika náchylná predovšetkým na prudké zmeny teploty. Práve časté prechody z mraziarenského skladu do priestorov s vyššou teplotou môžu mať zásadný vplyv na životnosť strojov. Efektívne vybavené sklady by preto mali byť vybavené samostatnou flotilou vozíkov určených na prácu v mraziarenskej časti a na prácu v suchom sklade. Spoľahlivé manipulačné zariadenia podporujú plynulý tok tovaru, vďaka ktorému sa čerstvý tovar nepokazí.
„V ideálnej situácii by táto manipulačná technika vôbec nemala opúšťať mraziarenský sklad. V našej praxi to znamená, že technika opúšťa mrazený priestor minimálne, a tým dochádza k minimalizácii rizika, ktoré je spojené so vznikajúcou vodou pri rozmrazovaní a opätovným vznikom ľadu pri vjazde do mrazu,“ vysvetľuje P. Sekula z Bidfood Slovakia. „Vlhkosť, ktorá vzniká pri prechode do priestorov s teplotou nad bodom mrazu, môže poškodzovať elektrické zariadenia,“ dodáva.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 95/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Manipulačná technika, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 95/2023, alebo aj na našej webovej stránke.