Zostávame naďalej svetovým lídrom vo výrobe vozidiel
Slovenský priemysel v minulom roku medziročne poklesol o −4‚7 percenta. Dôvodom boli najmä výkyvy v dodávateľskom reťazci, ako aj prudký rast cien energií vyvolaných vojnou na Ukrajine a Ruskom. V rámci spracovateľského priemyslu utlmovali svoju produkciu najmä hutnícky sektor, produkcia výrobkov z gumy alebo automobilky.
Vzhľadom na svoj podiel na celkovom priemysle mal najväčší vplyv pokles výroby dopravných prostriedkov, a to na úrovni −3‚1 percenta. Zväz autopriemyslu už tieto výsledky mierneho poklesu
naznačil aj v predbežných výsledkoch produkcie počtu kusov áut za rok 2022. Čo však čaká automotive v tomto roku?
Transformácia priemyslu
Celý európsky, ako aj slovenský priemysel prechádza transformáciou v dôsledku energetickej krízy s cieľom nových dopravných trás energonosičov, zníženia spotreby a nájsť trvalejšie úspory. Myslí si to Marek Gábriš, hlavný ekonóm Československej obchodnej banky. Podľa neho však prepad produkcie nie je taký nízky aký bol počas pandémie COVID−19. Aj preto mohli slovenské automobilky v roku 2022 podľa predbežných výsledkov vyrobiť približne jeden milión automobilov. V porovnaní s predošlým rokom je to mierny pokles o necelých 5 percent.
Ako poznamenáva Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR, naša krajina aj naďalej zostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel. V prepočte na tisíc obyvateľov sa v roku 2022 vyrobilo približne 184 vozidiel. Podiel tržieb automobilovej výroby na tržbách celkovej priemyselnej výroby Slovenska dosiahol 50‚3 percenta. Automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami.
„Vzhľadom na bezprecedentné obdobie, ktoré máme za sebou, môžeme tieto výsledky považovať za mimoriadne uspokojivé. Napriek náročným prekážkam zostáva slovenský automobilový priemysel stabilný,“ zdôraznil A. Matušek, podľa ktorého za týmto úspechom do značnej miery stoja aj aktivity Zväzu automobilového priemyslu. Za najdôležitejšie úspechy považuje spustenie nástroja podpory v čase skrátenej práce – Kurzabeit, alebo elimináciu viacerých administratívnych a nákladových záťaží, medzi ktoré patrí napríklad zastavenie tzv. e-faktúry.
Výzvy roku 2023
Medzi podstatné výzvy v tomto roku naďalej patrí pokračovanie v zelenej transformácii Slovenska, a to nie iba z pohľadu cestnej dopravy, ale aj výroby. Okrem toho celá európska ekonomika čelí rizikám, medzi ktoré patrí neistota v oblasti cien a dostupnosti energií, pretrvávajúci nedostatok niektorých dielov, ale aj hroziaca kríza.
„V tomto prostredí bude dôležitejšie ako kedykoľvek pred tým to, ako sa Slovensko k podpore priemyslu postaví. Automobilový priemysel je motorom slovenskej ekonomiky a jeho otras pocíti každý z nás. Okrem toho intenzívne plní štátnu pokladnicu, na to nesmieme zabúdať,“ upozorňuje A. Matušek.
Pomocou by bolo aj zníženie daňovo-odvodového zaťaženia niektorých príspevkov zamestnancom, napríklad na stravovanie, dopravu, ubytovanie, alebo na 13. a 14. platy. Tento návrh je dôležitý aj preto, lebo v roku 2023 bude naďalej pretrvávať komplikovaná situácia s dostatkom pracovnej sily.
Okrem už spomínaného naďalej pokračuje trend nedostatočnej podpory registrácií nízko-emisných vozidiel. To vyvoláva podľa ZAP SR obavy, či Slovensko bude schopné splniť ciele, ktoré si spolu s ostatnými členskými štátmi EÚ stanovilo. Vďaka prostriedkom alokovaným v Pláne Obnovy a Odolnosti sa nám plán do roku 2025 môže podariť splniť.
Avšak do roku 2030 budeme musieť podľa Matušeka absolútny počet nabíjacích staníc zvýšiť na štvornásobok súčasného stavu. Bezemisné a nízkoemisné vozidlá, ktoré využívajú nabíjaciu infraštruktúru (BEV a PHEV), zaznamenali medziročný nárast o 0‚8 percenta (+675 vozidiel). S výsledkom v kategórii bez-emisných a nízko-emisných vozidiel vo výške 3‚7 percenta žiaľ patrí Slovensko podľa zväzu na posledné priečky v EÚ. V kategórii nových osobných vozidiel M 1 dosiahli registrácie počet 78 841 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 4‚15 percenta.
Nedostatok materiálov
Zaujímavé čísla prináša aj najnovší prieskum medzi vedúcimi predstaviteľmi automobilového priemyslu z celého sveta, KPMG Global Automotive Survey 2022. Jednak potvrdil čoraz väčší prienik technológií, po druhé aj optimizmus z pohľadu rastu v najbližších piatich rokoch. Očakávania týkajúce sa predaja elektrických vozidiel do roku 2030 však boli skorigované smerom nadol a pôsobia o niečo realistickejšie v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.
V sektore naďalej prevládajú obavy týkajúce sa dodávok dôležitých materiálov a komponentov Podiel elektrických vozidiel na predaji nových áut bude do roku 2030 podľa očakávaní lídrov automobilového priemyslu v rozmedzí medzi 10 až 40 percent, čo je v porovnaní s predchádzajúcim obdobím o 30 percent menej.
„Je zaujímavé, že očakávania manažérov sa z roka na rok uberajú opačným smerom ako predstavy a navrhovaná regulácia EÚ parlamentu, ktorý v roku 2022 ohlásil zákaz predaja spaľovacích motorov po roku 2035,“ podotkol Peter Nemečkay, sektorový líder pre automobilový priemysel spoločnosti KPMG na Slovensku s tým, že väčšia istota panuje medzi respondentami pokiaľ ide o priblíženie sa cenovej úrovne elektrických vozidiel k vozidlám so spaľovacími motormi.
„Až 82 percent manažérov je presvedčených, že v najbližších desiatich rokoch sa elektromobily budú vo veľkej miere rozširovať, a to aj bez vládnych dotácií,“ dodal P. Nemečkay.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 94/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Výrobná logistika, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 94/2023, alebo aj na našej webovej stránke.