Verejná nabíjacia sieť ZSE Drive poskytuje nabíjanie pre elektrické nákladné vozidlá
Pre rozvoj elektrických nákladných áut na Slovensku bude potrebné budovať aj verejné nabíjacie body. ZSE Drive už dnes niekoľko takýchto bodov má a plánuje ďalšie nové.
Elektromobilita sa čoraz viac stáva našou súčasťou života a stretnúť dnes elektromobil na ceste nie je raritou. Po osobných elektromobiloch sa na naše cesty dostávajú aj prvé elektrické nákladné autá, ktoré si premiérovo pripisujú svoje kilometre. Počet elektrických nákladných áut je stále veľmi malý a ráta sa skôr na jednotky. Nie je to však nič neštandardné, rovnako to vyzeralo pri štarte osobnej elektromobility.
„Lokálne bez emisií,“ aj takto môžeme vystihnúť nový model eActros od značky Mercedes-Benz, ktorá na Slovensku svojim zákazníkom a záujemcom dáva možnosť otestovať si v reálnej prevádzke prvé plne elektrické nákladné vozidlo. eActros umožňuje na plné nabitie dosahovať vzdialenosti na úrovni 350 km, čo je na lokálnu prepravu postačujúce.
Nabíjanie týchto vozidiel primárne prebieha v depách, podľa potreby je možné využiť aj verejnú sieť nabíjacích staníc. Nie všetky verejné nabíjacie body umožnia prístup nákladnému vozidlu ku stojanu a dokážu ho aj nabiť.
Z čerpacej stanice na nabíjací stojan
Analogicky, ako pri osobnej elektrickej doprave, je najvýhodnejšie nabíjanie v depe. Podľa dĺžky zastávky je na tieto účely vhodné využívať nabíjacie stanice s výkonom od 50 kW do 400 kW. ZSE Drive už dnes pripravuje depo nabíjanie pre viacerých zákazníkov, ktorí si chcú v blízkej dobe elektrifikovať svoju nákladnú flotilu.
ZSE Drive v súčasnosti vo svojej verejnej nabíjacej sieti prevádzkuje niekoľko lokalít – D4 Rovinka, Beladice, Tanker Čaradice, Kozí Vŕšok, BA Slovnaft, BA Tuhovská, Petržalská Tržnica, Roaming MB Panónska Bratislava, Roaming Skukálek Trnava, ktoré je možné využiť aj pre nabíjanie nákladného auta či kamiónu.
V novo pripravovaných tranzitných lokalitách ZSE Drive plánuje vybudovať aj špeciálne, priestrannejšie nabíjacie body, ktoré budú určené aj na nabíjanie kamiónov. „ZSE Drive pre tento typ lokalít aktuálne plánuje inštalovať najvýkonnejšie 400 kW nabíjacie body s cieľom umožniť vodičovi nabiť vozidlo počas povinnej 45 minútovej prestávky v diaľkovej jazde,“ priblížil Rastislav Žembery, produktový manažér ZSE Drive.
V priebehu rokov 2023 a 2024 sa počíta s dokončením štandardu Megawatt charging system (MCS), ktorý umožní nabíjanie nákladného vozidla výkonom viac ako 1 MW.
Významný míľnik
Ako vidieť zo svetových trendov, aj v nákladnej doprave bude v budúcnosti hrať prím elektrina. Dokáže totiž ponúknuť najvyššiu efektivitu využitia energie na pohon vozidla a vďaka tomu nižšie prevádzkové náklady. Tie sú pre porovnanie zhruba polovičné oproti nafte a až štvrtinové oproti e-palivám či vodíku.
Dôležitá v budovaní a rozvoji emobility v nákladnej doprave bude nabíjacia infraštruktúra. Ako prvú je potreba začať elektrifikovať tzv. last mile delivery, t.j. rozvoz tovaru v rámci miest resp. od logistického skladu ku zákazníkovi. Následne, po dobudovaní lokálnej zodpovedajúcej tranzitnej nabíjacej infraštruktúry, príde na rad diaľková a medzinárodná kamiónová doprava.
„ZSE Drive podporil a zabezpečil prvé verejné nabíjanie elektrického nákladného vozidla od značky Mercedes-Benz eActros 400 na svojej lokalite Kozí Vŕšok. Začala sa nová éra prepravnej lokálnej logistiky. Spolu so zákazníkmi Daimler Truck & Bus Slovakia sme si vyskúšali, ako funguje nabíjanie v našej sieti ZSE Drive na ultrarýchlej nabíjačke pre prvé sériovo vyrábané elektrické nákladné vozidlo značky Mercedes-Benz s kapacitou akumulátora až 420 kWh. Sme radi, že sme boli súčasťou tohto podujatia,“ uviedol Rastislav Žembery.
„Cesta k udržateľnej logistike sa už začala, a preto nás teší, že môžeme testovať výkon nášho vozidla v reálnej prevádzke s vybranými zákazníkmi. Viackrát ocenený eActros je vďaka svojmu dojazdu až 350 km ideálnym nákladným vozidlom na krátke a stredné vzdialenosti. Ako obvykle, spolu s našimi partnermi v oblasti infraštruktúry ponúkneme našim zákazníkom to najspoľahlivejšie riešenie,” hovorí Ibrahim Demir, generálny riaditeľ Daimler Truck & Bus Slovakia, s.r.o. (DTBSK).