Aj vysokozdvižný vozík potrebuje jarnú údržbu
Vozidlá dostávajú v zime zabrať a na jar si zaslúžia dôkladnú kontrolu a servis. Neplatí to len pre osobné automobily, ale aj pre vysokozdvižné vozíky, ktoré sú v mnohých prípadoch denne maximálne vyťažené. Odborníci jednoznačne odporúčajú dôkladné vyčistenie a kontrolu viacerých funkcionalít.
Aj v interiéri môžu byť v zimnom období prevádzkované vozíky pri mínusových teplotách a vyššej vlhkosti či prašnosti. Pri štandardnej interiérovej prevádzke v rovnakých celoročných podmienkach nie je potrebná špeciálna údržba po zimnom období. Avšak pri exteriérových vozíkoch je potrebné detailnejšie očistenie a dôsledná kontrola.
K základnému servisu pri jarnej údržbe manipulačnej techniky patrí pomerne veľa úkonov. Okrem starostlivého očistenia vozíka od nánosov soli, blata a posypových materiálov, ktoré mu výrazne škodia, a vyčistenia interiéru je žiaduce skontrolovať tesnosť prevodovky, stav hydraulického systému, hadíc čí potrubí a tiež stav hydraulického oleja v nádrži.
„Každý vozík by mal byť podrobený hĺbkovej kontrole a riadnemu profesionálnemu servisu. Ten zahŕňa aj kontrolu zdvihových piestov a prípojov, ale aj očistenie odvzdušňovacieho filtra. Veľa úkonov si vyžaduje aj skontrolovanie zdvíhacieho zariadenia vozíka,“ vysvetľuje Ivan Kerita, regionálny servisný manažér spoločnosti Still Slovensko. Dopĺňa, že na zdvíhacom zariadení prejdú kontrolou konzoly aj reťaze a všetky jeho súčasti (stožiar, reťaze ložiská riadenia a klzné časti vozíka) sa riadne premažú.
Korózia a poškodené batérie
Najčastejšími nedostatkami po zimnom období býva korózia – korodovať môže stožiar, podbehy, blatníky alebo podvozok. Aj pneumatiky dostávajú riadne zabrať v mínusových teplotách a objavujú sa tiež rôzne zle utesnené miesta.
Experti kontrolujú aj medzeru medzi zarážkou konzoly a zarážkou stožiara, doťahujú silové spoje elektrických rozvodov a samozrejme, prezrú aj poistky a kabeláž. Neobídu žiadnu funkciu vysokozdvižného vozíka. Jarná údržba a komplexný servis sú nevyhnutnosťou kvalitnej starostlivosti o vysokozdvižný vozík. Tá sa potom vracia v podobe dlhých rokov fungovania bez väčších problémov.
Pri batériách špecialista upozorňuje, že sa už počas zimných mesiacov má s nimi správne zaobchádzať. Ak sa starostlivosť o batérie zanedbáva, poškodia sa a žiadny servis ich nezachráni. Platí zásada, že sa nemajú skladovať v mínusových teplotách a ak nie je iná možnosť, majú byť napojené na nabíjačke. Poškodenie im hrozí v prípade, ak sa vybíjajú pod hraničnú hodnotu.
Servis bez problémov
Pravidelná technická kontrola je povinnosťou každého majiteľa vysokozdvižného vozíka raz ročne V prípade kvalitnej servisnej služby ju má pod kontrolou servisný poradca alebo servisný technik, ktorý včas informuje majiteľa vozíka, že mu uplynie platnosť technického osvedčenia a hneď si aj môžu dohodnúť termín servisnej kontroly.
Rozumné však je nespoliehať sa len na nutné kontroly, ale starať sa o manipulačnú techniku pravidelne. Napríklad špecialisti servisu Still profesionálne dohliadajú na každý vozík aj pri jarnej údržbe. Majitelia vozíkov vybavených GPRS modulom majú výhodu – servis dostane informáciu o najazdených motohodinách a podľa toho presne naplánujú najbližšiu údržbu vozíka.
„Zákazník tým pádom nemusí sledovať nájazdy a monitorovať vozík. Náš servisný poradca ho automaticky v prípade blížiacej sa údržby informuje,“ hovorí Kerita s tým, že spôsob a pravidelnosť servisu si zákazník dohaduje už pri kúpe vozíka, a to nie len nového, ale aj jazdeného.