HLAVNÁ TÉMA: Komplexná logistická služba je akýsi teoretický koncept ideálneho produktu
Komplexná ponuka zo strany logistických firiem by mala obsahovať základ, a to najmä end-to-end riešenie, presne zodpovedajúci dopytu klientov v danej cieľovej skupine. A k tomu ponúkať niečo navyše, napríklad využitie robotizácie alebo nástrojov umelej inteligencie či vlastné softvérové riešenia.
Kľúčové služby by mal dodávateľ logistických služieb zaisťovať vlastnými silami a len tie nadstavbové s pomocou subdodávateľov. Viacero spoločností uprednostňuje pre strategickú spoluprácu jedného logistického dodávateľa, samozrejme, pokiaľ je dostatočne motivovaný dodávať dobré služby. Prečo? Lebo bude náročnejšie takého partnera prípadne vymeniť. Pokiaľ dokáže profesionálne ponúknuť všetky kľúčové procesy, ktoré chcú klienti, tak tí už nemusí mnohé z nich outsourcovať inam. Ako pripomenie Petr Jahoda, konateľ spoločnosti Resultful, z hľadiska zákazníka je ľahšie riadenie dodávateľa pokiaľ ide len o jedného partnera a v prípade problémov dodávatelia nemôžu hádzať zodpovednosť z jedného na druhého.
Výhody jedného partnera
Výhodami jediného partnera sú napríklad jednoduchšie riadenie dodávateľa, keďže existuje jedna kontaktná osoba či jedna mesačná dodávateľská faktúra. Keďže pôjde o strategického partnera, jeho pracovníci budú aj lepšie chápať požiadavky využívateľa logistických služieb. Okrem toho výhodou je, že odpadajú náklady na koordináciu dodávateľov medzi sebou. Ba čo viac, odpadne aj nutnosť navzájom prepájať niekoľko IT systémov.
Ďalšími benefitmi je, že reporting je len jeden, faktúra je iba jedna. Mnoho firiem ani nemá navyše také objemy nakupovaných logistických služieb, aby dávalo zmysel ich deliť medzi viacerých dodávateľov. Nevýhodou však môže byť väčšia závislosť na jednom dodávateľovi. Ak nastanú problémy, nie je ľahké ho nahradiť. Tiež riadenie nákladov sa môže sťažiť. „Poskytovaním viacerých služieb naraz cenník napučí, faktúra je zložitejšia a mať pod kontrolou výdavky je ťažšie,“ dodáva Petr Jahoda.
Nákladovosť služieb
Z pohľadu užívateľov logistických služieb je dôležité dohliadnuť na nákladovosť logistického partnera. Hoci na začiatku spolupráce je vždy dohodnutý cenník, postupom času sa môže stať, že dodávateľ bude chcieť počas platnosti kontraktu navýšiť svoj zisk. Samozrejme, ak to robí aj zvyšovaním efektivity pomocou svojho know-how, je všetko v poriadku. Pokiaľ sa však bude pokúšať uplatňovať viac nákladov, navyšovať jednostranne ceny, každá firma by sa mala snažiť aktívne riadiť spoluprácu.
Rovnako je potrebné dohliadať na to, aby si dodávateľ zvýšenie zisku nezariadil zhoršením služieb. Za akých podmienok je vyhovujúce a ideálne, ak viaceré typy logistických služieb zabezpečujú viaceré spoločnosti? Model viacerých spoločností má zmysel tam, kde nie je veľká potreba dodávateľa navzájom koordinovať, kde spolu nemusia často komunikovať. Príkladom môže byť potrebné zaistenie prevádzky dvoch úplne oddelených a inak zameraných skladových prevádzok. Jedného napríklad v Pezinku na Slovensku a druhého v Chebe v Českej republike. A ešte jedna dôležitá vec – myslite na to, aby bol objem dopytovaných služieb od každého dostatočne veľký. To pomôže v tom, že náklady na správu dodávateľa nebudú enormne vysoké.
Úzka spolupráca
Aký je pohľad na komplexnú ponuku služieb na strane logistických firiem? Generálny riaditeľ spoločnosti cargo-partner Tibor Majzún je presvedčený, že ak chceme hovoriť o komplexnej ponuke logistických služieb, ide o čo najužšiu spoluprácu medzi poskytovateľom takýchto služieb a klientom. Ako pripomína, ide o kombináciu prepravy tovaru, colno-deklaračného servisu, skladovania, dodatočných služieb, ktoré sklad poskytuje, ako napríklad kontrola kvality, prebaľovanie a následnú distribúciu. Toto, samozrejme, vyžaduje aj prepojenie IT systémov logistickej firmy a klienta, napríklad pomocou EDI.
Pre cargo-partner je každý jeden zákazník špecifický. Preto si spolupráca vyžaduje úzku súčinnosť obidvoch strán. Poskytovateľ komplexných logistických služieb sa v takomto prípade stáva podľa Tibora Majzúna súčasťou výrobného, prípadne obchodného systému svojich klientov. „Je to proces veľmi náročný na kvalitu, ale vo finále prináša klientom konkurenčnú výhodu a poskytovateľom samozrejme perspektívu stabilnej a dlhodobej spolupráce.“
Čo je ideálne čo sa týka počtu dodávateľov logistických služieb, tak na to univerzálna odpoveď podľa Tibora Majzúna neexistuje. Všetko záleží od rozhodnutia jednotlivých klientov. Ako však podotkne, na trhu stretávať s rozdielnymi nastaveniami. Trend sa však uberá cestou rozsiahlejšej spolupráce medzi logistickými firmami a ich zákazníkmi.
Náklady na výstavbu skladov, vybavenie manipulačnou technikou a IT riešenia neustále rastú. Ak sa zákazník rozhodne túto časť svojich aktivít vyskladniť a zveriť do rúk externej firmy, môže sa sústrediť na svoju hlavnú činnosť, či už je to výroba, alebo predaj tovaru. Jednoducho povedané, všetko je to o kvalite a schopnostiach logistu a v neposlednom rade o dôvere zo strany klienta.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 93/2022.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Hlavná téma, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 93/2022, alebo aj na našej webovej stránke, kde je časopis sprístupnený aj v online podobe.
Aktuálne číslo časopisu už ale je aj na vašom stole, ktoré bolo distribuované logistickým profesionálom v druhej polovici novembra 2022.