„Podpisovanie dnešnej dohody je potvrdením toho, že naozaj ideme na plné obrátky. Urobíme všetko preto, aby sme procesy urýchlili,“ povedal na stretnutí generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko.
Cieľom štúdie je nastavenie ekonomicky a technicky optimálneho vedenia rýchlostnej cesty, ktorá bude vyhovovať súčasným a výhľadovým nárokom na dopravu v danom severojužnom prepojení transeurópskeho TEN-T koridoru (Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Balkán). Výstupom štúdie bude aktualizácia dopravného modelu, CBA analýzy, porovnanie variantov a štúdia taktiež určí časovú potrebu výstavby jednotlivých úsekov.
Úsek R4 je súčasťou plánovaného koridoru európskeho významu Via Carpatia, ktorého zámerom je prepojiť Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie. Celkovo ide o 9 úsekov v súhrnnej dĺžke takmer 60 kilometrov.
Úsek | Dĺžka v km |
R4 štátna hranica SR/PR – Hunkovce | 1,00 + 6,90 |
R4 Hunkovce – Ladomirová | 8,18 |
R4 Svidník – preložka cesty, rozšírenie na 4-pruh | 4,50 |
R4 Svidník – Rakovčík | 6,00 |
R4 Rakovčík – Radoma | 7,00 |
R4 Radoma – Giraltovce | 7,50 |
R4 Giraltovce – Kuková | 6,50 |
R4 Kuková – Lipníky | 8,00 |
R4 Lipníky – Kapušany | 4,00 |
Príspevok od poľskej strany je poskytnutý z nástroja na prepájanie Európy, z programu CEF (Connecting Europe Facility). Ide o program, ktorý umožňuje financovať prípravu a realizáciu projektov spoločného záujmu v rámci politiky transeurópskych sietí TEN-T v sektoroch dopravy, energetiky a telekomunikácií.
Pri doprave je cieľom vytvoriť nástroj na realizáciu európskej politiky dopravnej infraštruktúry. Do tohto programu bolo z Kohézneho fondu presunutých celkovo 11 miliárd eur na úrovni EÚ, pričom Slovensku bolo pridelených zhruba 743 miliónov eur. Tieto prostriedky môžu byť využité iba na financovanie výdavkov súvisiacich s budovaním základnej siete TEN-T.