ROZHOVOR – Marian Smik: Význam logistiky počas energetickej krízy výrazne narastá
Batérie a dnes už aj vodík silne hýbu logistikou. Ba čo viac, ich kombinácia ponúka mnoho benefitov pre dodávateľov i využívateľov logistických služieb. O budúcnosti batérií a vodíka sme hovorili s predsedom Slovenskej batériovej aliancie Mariánom Smikom, ktorého na túto pozíciu zvolili v roku 2019, keďže sa snažil robiť reálne veci v batériovom systéme vo firme, kde pôsobil.
Ako vnímate svet logistiky z vášho uhľa pohľadu?
Logistika zohrávala vždy dôležitú úlohu. Počas energetickej krízy jej význam narastá. Častokrát to nie je len o tom, ako rýchlo mi príde tovar a počítame čas v minútach. Dnes je potrebné riešiť primárne otázku, či vôbec príde požadovaný tovar.
Čo všetko musíte riešiť vo vašej spoločnosti aby všetko fungovalo tak, ako má?
Z pozície SBaA nemusím riešiť problémy logistiky. V súkromnej spoločnosti, kde pôsobím, zohrala logistika dôležitú úlohu. Vybrali sme si slovenského dodávateľa, ktorý dokázal dodať technologické zariadenie rýchlejšie ako ázijský dodávateľ napriek tomu, že sme slovenského dodávateľa oslovili neskôr.
Aj vy vo firme sa snažíte o inovácie? Akým spôsobom a najmä v čom?
Samotné batériové články a systémy, ktoré sú základnými piliermi aktivít SBaA, sú vysoko inovatívne. Keď sme začínali ešte v roku 2019, elektromobilita a batériové úložiská neboli tak rozvinuté ako dnes. Vedeli sme, že je potrebné podporiť výskum a vývoj batérií. Niektorí naši členovia získali podporu v inováciách prostredníctvom projektov mimoriadneho európskeho významu, tzv. IPCEI, a už reálne začali projekty zamerané na recykláciu, druhý život batérií, vývoj batériových článkov novej generácie a na výstavbu energetických centier na redox flow batérie.
Čo pre vás osobne predstavujú inovácie? Prečo sú vlastne dôležité nielen pre logistiku, ale aj vo výrobnej sfére?
Inovácie sú základným predpokladom vstupu aj udržania sa na trhu. Práve inovácie môžu byť konkurenčnou výhodou. Ďalší rozmer je v oblasti výroby. Ak vieme zaviesť inovácie do praxe a inovácie nesú so sebou aj vysokú pridanú hodnotu, tak práve ich zavádzaním môžeme získať ekonomický benefit.
Akým spôsobom sa vzdelávate vo svojej oblasti a čo vám najviac pomáha držať krok s aktuálnymi trendami?
Vzdelávanie je získavanie informácií. Ja sa snažím skôr čerpať zo znalostí zo zahraničia. SBaA je súčasťou Európskej batériovej aliancie a Európskej asociácie batériových úložísk. Tieto inštitúcie nám pomáhajú získať prehľad, čo sa deje v Európe. Niekedy postačujú aj informácie, že daná aplikácia funguje v praxi. Vtedy si povieme, že by sme to mali vyskúšať aj na Slovensku.
Do akej miery sa snažíte celkovo, ale aj vo vašej spoločnosti o ekologickosť?
Keďže podporujeme celý hodnotový reťazec batérií, zamýšľame sa aj na nad surovinami, ktoré vstupujú do procesu ich výroby. Je potrebné vyberať také vstupy do výroby, ktoré sú ekologické, a hlavne recyklovateľné. Dnes vieme recyklovať 90 – 95 percent batérií, čo má určite pozitívny vplyv na ekológiu.
Ako vnímate elektromobilitu, využívanie vodíka či aj fotovoltaiky? Aké alternatívne zdroje energií využívate, alebo máte v pláne využívať?
Ak sme sa rozhodli ako Európa, že ideme cestou uhlíkovej neutrality do roku 2050, tak si myslím, že nemáme veľa možností. Elektromobilita, využívanie vodíka v doprave a priemysle, využívanie fotovoltaiky samostatne alebo spolu s batériovými úložiskami, to sú všetky spôsoby a cesty ako plniť dosť náročné ciele znižovania CO2. Ja sám doma mám 5 kW fotovolatiku a 7 kWh baterku, a takto si pokryjem 60 percent spotreby využitím obnoviteľného zdroja.
Čo si myslíte o možnosti využívania obnoviteľných zdrojov energie?
Nesmierna výhoda je, že sú obnoviteľné, a teda ich životnosť je prakticky neobmedzená. Reálne však nemôže byť príliš veľa obnoviteľných zdrojov z dôvodu ich nestálosti výkonu. Musia byť aj garantované zdroje z pohľadu výkonu a disponibility, ako napríklad jadrové elektrárne.
Je dôležité, aby boli obnoviteľné zdroje aj regulované?
Áno, obnoviteľné zdroje je potrebné regulovať, a to jednak z pohľadu kvality siete, no tiež treba zabezpečiť ich efektívnejšie využitie ukladaním na neskoršie využitie. Práve batériové úložiská vedia zabezpečiť nielen reguláciu frekvencie a napätia, ale aj ukladanie energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov.
V súčasnosti sa veľa diskutuje o využívaní vodíka ako zdroj energie, alebo aj pohonu. Priblížili by ste aktuálnu situáciu čo sa týka možností využívania vodíka na spomínané účely?
Reálne využívanie vodíka je momentálne najviac viditeľné najmä v priemysle. Ak chceme hovoriť o využívaní vodíka ako o spôsobe šetrenia životného prostredia, je potrebné hovoriť o tzv. zelenom vodíku. Ide o vodík vyrobený zo zelenej obnoviteľnej energie, ako je napríklad fotovoltaická elektráreň.
Čo prinesie podľa vás budúcnosť čo sa týka využívanie vodíka?
Budúcnosť vodíka vidím hlavne v horizonte rokov 2030 – 2050. V tomto období už nebudú vedieť batérie na 100 percent pokryť dopyt po alternatívnych riešeniach v mobilite a priemysle, čo dokumentuje aj štúdia Európskej asociácie uskladňovania energie. Štúdia predpokladá, že do roku 2030 budú postačovať batérie s postupným zavádzaním vodíka, ale po tomto roku musia nastúpiť vo väčšom objeme aj vodíkové technológie.
Veľa sa diskutuje aktuálne o spájaní batérií s vodíkom. Ako to vidíte vy?
Aj keď hlavná téma nedávneho kongresu práve na túto tému bola zameraná na „súboj“ batérie a vodíka, priestor je tu podľa môjho názoru pre obidve riešenia. Na každé z týchto riešení sa dá pozrieť z cenového aj technologického hľadiska, časovej dostupnosti, reálnych projektov, ale aj environmentálneho hľadiska. Batérie majú tú výhodu, že reálnych projektov v oblasti elektromobility a úložísk energie je viac ako vodíkových. Na druhej strane si neviem predstaviť napríklad batérie vo veľkom ťahači. Taktiež, pri značnom náraste obnoviteľných zdrojov bude potrebné ich uskladňovanie, pričom práve vodík môže byť vhodným doplnením ku baterkám.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 93/2022.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Interview (Rozhovor), si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 93/2022, alebo aj na našej webovej stránke, kde je časopis sprístupnený aj v online podobe.
Aktuálne číslo časopisu už ale je aj na vašom stole, ktoré bolo distribuované logistickým profesionálom v druhej polovici novembra 2022.