Prazdroj otvoril v Plzni automatizovaný sklad
Viac skladovacieho priestoru a rýchlejšie odbavovanie fľaškového a plechovkového piva. To zaistí Plzenskému Prazdroji nový, plne automatizovaný sklad, ktorý v týchto dňoch zahájil prevádzku. Najväčšia investícia v plzenskom pivovare od roku 2006 vo výške 780 miliónov korún umožní Prazdroji rýchlejšie zásobovať svojich zákazníkov.
„Plzenský Prazdroj sa počas 180 rokov svojej existencie vždy snažil prinášať inovácie, aby mohol poskytovať najlepšie výrobky a služby. Pri varení piva dodržujeme pôvodné receptúry aj postupy, na uľahčenie práce a stráženie tej najvyššej kvality ale využívame najmodernejšie dostupné technológie, ktoré nám pomáhajú pri balení našich produktov aj v našich skladoch. Nový, kompletne automatizovaný sklad je presne ten prípad. Zrýchli procesy, pomôže našim ľuďom s náročnou prácou, a navyše vďaka použitým technológiám zníži našu celkovú uhlíkovú stopu,“ hovorí Dragos Constantinescu, generálny riaditeľ Plzeňského Prazdroja.
Nový skladovací priestor stojí priamo v areáli plzenského pivovaru na ploche 10.000 metrov štvorcových, čo zodpovedá rozlohe 1,5 futbalového ihriska. Hlavnú budovu tvorí opláštený samonosný regálový sklad, ktorý je vďaka použitej technológii najmodernejším skladom Prazdroja a jedným z najmodernejších skladov tohto typu v Česku. Tovar zo stáčacej linky prepravuje automatický paletový pojazdný systém pozostávajúci z 28 vozíkov, tzv. gondol, ktoré sa pohybujú po koľajniciach v celkovej dĺžke cez pol kilometra.
Fľaše a plechovky si priamo v sklade prevezmú automatické žeriavové zakladače. Tie sú vybavené rekuperáciou a šetria vďaka tomu elektrickú energiu. Unikátny samonosný regálový systém uskladní až 16.000 paliet, teda približne 18 miliónov pív. Celková kapacita skladovacích priestorov v pivovare sa tak navýšila o viac ako 20 %.
„Vďaka systému regálov i spôsobu prepravy tovaru medzi nimi ušetríme nielen priestor a náklady na prevoz tovaru, ale tiež znížime množstvo vyprodukovaných emisií, čo zapadá do našej stratégie udržateľnosti. Využitie koľají výrazne obmedzilo potrebu vysokozdvižných vozíkov. V sklade ich teraz používame už len pre samotnú nakládku do kamiónov a tie navyše nové miesto LPG jazdí na elektrinu. Len tým ročne nevyprodukujeme približne 500 ton CO2,“ vysvetľuje František Holý, manažér skladov Plzenského Prazdroja.
Do budúcnosti potom pivovar počíta s umiestnením fotovoltaických panelov na streche budovy, ktoré zaistia až 30% celkovej energetickej spotreby skladu.
Pod zemou sú zabudované tri retenčné nádrže, ktoré zachytia až 838 metrov kubických dažďovej vody. Tá by naplnila takmer dva 25-metrové plavecké bazény. Pivovar dažďovú vodu znovu využije na chladenie výrobnej technológie vo vedľa stojacom pivovare Gambrinus.
Nový sklad zvýši kapacitu expedície tovaru o 50 %. „Vďaka tomu je teraz možné vyskladniť až 290 paliet za hodinu, čo zodpovedá naloženiu takmer 9 kamiónov. Sme tak schopní odbaviť väčšie množstvo závozov a tým rýchlejšie zásobovať našich zákazníkov,“ dodáva František Holý.
Na mieste starého skladu v areáli pivovaru vznikne nová stáčacia linka na vratné sklenené fľaše. Práve tento typ obalu je v rámci portfólia Prazdroja dlhodobo najpredávanejší a z pohľadu dopadov na životné prostredie sú vratné sklenené fľaše v segmente baleného piva najšetrnejšou voľbou. Preto sa na ne chce pivovar sústrediť aj v budúcnosti. Nová linka by mala byť uvedená do prevádzky na konci tohto roka.
Štúdiu uskutočniteľnosti vrátane návrhu plne automatického paletového skladu obsluhovaného žeriavovými zakladačmi pripravila firma Logio, ktorá sa ďalej podieľala aj na riadení realizácie. „Jednou z našich hlavných úloh bolo dohliadnuť na to, aby automatizovaná technológia bola v zhode s požiadavkami mnohých profesií, napríklad statiky, požiarnou bezpečnosťou, elektroinštaláciou, IT, ale aj údržbou technológií a ďalších,“ zhŕňa Roman Černohous, senior konzultant spoločnosti Logio.
Prípravné práce pre výstavbu nového skladu vrátane demolácie toho starého mala na starosti firma APB – Plzeň. Generálnym dodávateľom stavebnej časti nového automatizovaného skladu bola firma Swietelsky. „Stavalo sa v zložitých geologických podmienkach, v priestore vzniknutom demoláciou starších výrobných objektov. Napriek tomu sme sa s tým dokázali vysporiadať, rovnako ako s množstvom veľmi špecifických požiadaviek na kvalitu a vybavenie stavby z pohľadu technológie. Realizáciou tohto projektu sme nadviazali na dlhoročnú úspešnú spoluprácu s Plzenským Prazdrojom,“ vyzdvihuje Petr Šolc, riaditeľ závodu Pozemnej stavby Západ spoločnosti Swietelsky.
Ďalšími partnermi projektu boli System Logistics, hlavný dodávateľ technologickej časti, a Bilfinger Tebodin, ktorý mal na starosti projektovú dokumentáciu a následne aj stavebný dozor.