Rastie záujem o kombinované prepravy v rámci Európy
V minulom roku rástla obľuba kombinovanej dopravy v rámci Európy a tento trend naďalej pokračuje. Napríklad v prípade spoločnosti PST CLC Mitsui-Soko vlani došlo k zhruba päťdesiatpercentnému nárastu objemu kombinovaných prepráv oproti roku 2021. To, ako sa bude v tomto smere vyvíjať situácia v roku 2023, a to nielen v Čskej republike, ale aj na Slovensku, bude záležať na vývoji ceny elektrickej energie.
Firmy vplyvom rôznych faktorov, napríklad kvôli nedostatku vodičov, prichádzajú na to, že kombinovaná preprava je vhodným riešením. A to aj keď nemusí vždy ísť o úplne najlacnejší variant. „Záujmu o kombinované prepravy pomohla aj situácia týkajúca sa Veľkej Británie, teda Brexitu. Kombinovaná preprava môže znamenať jednoduchší prechod hraníc,“ vysvetľuje Jan Bláha, riaditeľ prepráv spoločnosti PST CLC Mitsui-Soko.
Menšia uhlíková stopa
Ako poznamenáva Bláha, keď sa niekde preprava zastaví, tak nečakajú vodiči v kabíne, ale len časť dopravného prostriedku – náves alebo kontajner. Kombinované prepravy sú podľa neho tiež ekologickejšie. Zákazníci si totiž stále viac uvedomujú, že kombinovaná doprava zanecháva menší uhlíkový stup. „Cestná doprava je iba v kratších úsekoch trás, slúži len na zvoz na terminál a následne na rozvoz. Najdlhšia časť prepravy je buď železničná alebo vodná.“
Tento rok sa očakáva ďalší rast záujmu o kombinované prepravy, bude na to mať však vplyv vývoj cien elektrickej energie. Cena energie aj pre železnicu enormne stúpla. „Uvidíme teda, ako obstojí v rámci konkurencie, ktorou je cestná doprava. Čaká nás neistý rok. Spoločnosti oveľa viac ako predtým budú sledovať nákladovú stránku, budú sa snažiť hľadať úspory. Keď by bola preprava po ceste cenovo výhodnejšia, začnú ju firmy na úkor kombinovaných prepráv viac dopytovať,“ konštatuje Jan Bláha a upozorní, že náklady v cestnej preprave tiež rastú.
V prípade kombinovaných prepráv ide vo väčšine prípadov o prepravu návesov prostredníctvom cestnej a železničnej cesty. Návesy sa nakladajú na takzvané vreckové vagóny. Spoločnosť PST CLC Mitsui-Soko napríklad pravidelne využíva železničné spojenie medzi Viedňou a Holandskom, a to importne aj exportne.
Pre krajiny strednej Európy majú veľký význam kombinované prepravy aj do Turecka a z Turecka. Firma PST CLC Mitsui-Soko využíva pravidelné vlakové spojenie s Istanbulom, kedy vlaky prichádzajú do Kolína. Kombinovaná doprava sa vypláca na dlhšie vzdialenosti, teda trasy s dĺžkou okolo tisíc kilometrov a viac.