Šéf ZSSK CARGO Roman Gono: Investícia do ľudí je najlepšia, akú môžeme spraviť
Priemerná mzda zamestnanca v ZSSK CARGO je 1200 eur, nízkopríjmové profesie však zarábajú len okolo 700-800 eur mesačne. Najmä v bratislavskom kraji má firma problém prilákať nových zamestnancov, preto sa s odborármi dohodli na skokovom náraste platov.
„Nízkopríjmové skupiny, ktoré zarábajú 700-800 eur mesačne, to majú dnes pri stúpajúcich cenách veľmi ťažké, aby pokryli svoje životné náklady. Uvedomujeme si, že platy musíme zvýšiť, spravili sme to aj v roku 2022, ale nestačilo to. S odborármi sme sa zhodli, že od júla 2023 zvýšime plat o 150 € pre každého zamestnanca. Je to historicky najvyšší nárast, aký firma kedy urobila – ide o 10 miliónov ročne v nákladoch. Investícia do ľudského kapitálu je ale najlepšia možná investícia,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK CARGO Roman Gono v bilančnom rozhovore na sociálnych sieťach ministerstva dopravy.
Podľa Gona sa ZSSK CARGO nevyhne zvyšovaniu cien. Bez ich úpravy by sa v roku 2023 prepadli do straty. Môže za to najmä cena elektriny. Kým v roku 2022 za ňu zaplatili asi 30 miliónov eur, teraz očakávajú nárast zhruba o 20 miliónov eur.
„Štátom ohlásené zastropovanie nám vôbec nepomôže. Cena sa zastropuje na 199€ za kilowathodinu a všetko, čo je nad túto sumu, sa bude kompenzovať do 80%, ale zároveň je povedané, že kompenzácia bude maximálne do výšky 100-tisíc € na mesiac. Pri mesačných nákladoch na elektrinu 3 milióny € je to absolútne zanedbateľné,“ dodal Roman Gono.
ZSSK CARGO sa tak zrejme nevyhne zvyšovaniu cien. Čakať bude aj na schému pomoci, ktorú pripravuje ministerstvo dopravy. Železniciam Slovenskej republiky, ktoré elektrinu nakupujú a ďalej ju predávajú dopravcom, by chcelo ministerstvo pokryť časť zvýšených nákladov a túto kompenzáciu potom ŽSR premietne aj do nižších cien pre dopravcov.
V bilančnom rozhovore sa okrem iného dozviete aj to, ako situácia na Ukrajine ovplyvnila nákladnú železničnú dopravu, ako vyzerajú rokovania so zákazníkmi o zvýšení cien a aj to, čo treba urobiť, aby tovar z vlakov neprešiel na cesty.
FOTO: ZSSK CARGO