Výrobná linka InoBat už smeruje z Číny na Slovensko
Slovenská spoločnosť InoBat už onedlho prevezme výrobnú linku od svojho čínskeho partnera Wuxi Lead. Ten patrí v produkcii výrobných liniek k jedným z najväčších výrobcov na svete. Linky od tejto spoločnosti využívajú pri výrobe batérií napríklad aj CATL, Northvolt, Panasonic, Samsung SDI, LG Chem či Volkswagen.
„Wuxi Lead je jediným dodávateľom zariadení v prvej fáze projektu, pričom pre InoBat sme poskytli kompletné vybavenie a služby. Zároveň, celá výrobná linka je vybavená digitálnym riešením od Siemens. Spoluprácu s InoBat považujeme za dôkaz kvality našich produktov, technológií a služieb. Verím, že táto pilotná linka získa celosvetovú pozornosť,“ opisuje Yanqing Wang, predseda predstavenstva Wuxi Lead.
Spoločnosť Wuxi Lead výrobnú linku vyrobila presne na mieru špecifickým požiadavkám InoBat-u, pričom pokrýva komplexne celý výrobný proces od prípravy anódových a katódových zmesí, až po finálne formovanie, zrenie a testovanie hotových batériových článkov. Najväčší dôraz bol kladený na kvalitu výrobného procesu, veľkú mieru flexibility z hľadiska chémie a formátu článku, až po zabezpečenie čistých a ultra suchých priestorov vo Voderadoch, do ktorých bude linka dovezená.
„Linka je po úspešnej validácii pripravená na prevoz do Voderadov, kam by mala doraziť v 1. kvartáli 2023. V úvodnom kvartáli budúceho roka linka začne aj vyrábať batériové články pre konkrétnych zákazníkov, pričom sme stihli otestovať a vyrobiť ich 4. generáciu,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ InoBat Pavol Krokoš. „Každá časť technológie bude dodaná z Činy v presne stanovenej sekvencii a podľa presne určených podmienok. Vykládka, a neskôr presun technológie, v rámci budovy budú zabezpečené použitím špeciálnej technológie tak, aby neprišlo k poškodeniu priestorov ani pre tento typ výroby špecifického prostredia,“ dodáva.
Dodáva tiež, že linka bude plnohodnotne vyrábať InoBat batérie koncom prvého Q 2023. Jej maximálna kapacita pritom dosahuje úroveň 45 MWh.
„Toto bude posledný krok v rámci finalizácie nášho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Výrobná linka využíva najmodernejšiu technológiu vysokorýchlostného vrstvenia, čím zabezpečí efektívnu výrobu a presnú obmenu sady nástrojov. Nakoľko je linka flexibilná v otázke produkcie rôznych formátov a batériových článkov, v InoBat dokážeme vyrobiť jedinečné batérie šité na mieru pre každého nášho zákazníka.“
Hneď vedľa výrobnej linky vo Voderadoch stojí vedecko-výskumná časť podniku. Tvoria ju aj tri laboratória, ktoré sú už otvorené. Wet, dry a e-chem labs sú z plne špičkového výskumu. Všetky tieto laboratória majú obrovskú výhodu v tom, že sa nachádzajú hneď pri tejto veľkej výrobnej linke. To umožní plnú kontrolu nad vývojom batériových článkov od chémie, po výrobu až finálnu validáciu výkonnostných parametrov.
„Oproti pôvodnému plánu bola stavba doplnená o administratívne a technické časti. V rámci výskumno-vývojovej časti sme už otvorili špeciálne laboratóriá na testovanie, výskum aj vývoj našich batérií. Laboratóriá sa vo Voderadoch rozprestierajú na veľkej ploche o rozlohe cca 1000 m²,“ uzatvára Pavol Krokoš.
Už 4. generácia
InoBat sa posunul vpred aj vo výrobe batérií. Len minulý rok úspešne otestoval prvú radu NMC 622 batérií, ktoré dosiahli skvelé výsledky z hľadiska dojazdu, kapacity aj životnosti. V týchto oblastiach predbehli významného globálneho ázijského výrobcu.
Aktuálne ich vedci vyvinuli už aj 4. generáciu batérií. Prvé prototypy boli otestované a doručené aj prvému zákazníkovi v Nemecku. Momentálne InoBat vyrába batérie u externého zmluvného partnera, pričom po inštalácii výrobnej linky sa ich výroba presunie priamo do Voderadov.
„Výnimočnosť a ekologickosť tejto generácie podčiarkuje aj fakt, že sme v nej zvýšili obsah niklu, čím sme znížili obsah mangánu a kobaltu o 50 %. Ďalším kľúčovým elementom týchto batérií je technologický pokrok v oblasti použitia vysokého podielu kremíka. S touto chémiou sme vyrobili batériové články už v prvej polovici tohto roka a batérie úspešne prešli bezpečnostnými a výkonnostnými testami pre účely využitia v cestnej i leteckej doprave,“ konštatuje Douglas MacAndrew, technický riaditeľ InoBat.