Jubilejné OBALKO: Takmer 500 profesionálov diskutovalo o súčasných hrozbách aj budúcnosti obalov
Najväčšie hrozby a príležitosti pre obalový trh. A budúcnosť obalov. To boli dve ústredné témy, ktorým sa venovalo OBALKO 10, jubilejný ročník najväčšieho obalového kongresu v Česku a na Slovensku. „Na jubilejných akciách sa bežne spomína na minulosť. My sme naopak od začiatku chceli, aby sa desiaty ročník kongresu OBALKO zameral na budúcnosť. Preto bola zvolená hlavná téma FuturePack. Ruská invázia na Ukrajinu nám však len pár týždňov po oznámení ústredného motívu pripomenula, že nemôžeme ignorovať súčasnosť, pretože posilnilo niekoľko už aj tak závažných hrozieb pre obalový trh,“ vysvetľuje Jeffrey Osterroth, konateľ spoločnosti ATOZ Group, prečo usporiadatelia tento rok pri voľbe témy stavili na „dualizmus“. „Myslím, že sa nám nakoniec podarilo nájsť rovnováhu medzi diskusiou o hrozbách súčasnosti počas dopoludňajšieho programu a zameraním na budúce príležitosti na popoludňajších workshopoch.“
Kongres OBALKO 10 sa konal 13. a 14. októbra v Aquapalace Hoteli Prague. Kongres navštívilo 480 účastníkov, bolo odovzdaných 43 trofejí pre najlepšie obaly, v 21 programových bodoch vystúpilo 43 rečníkov vrátane štyroch kľúčových, zaznelo 10 prípadových štúdií, debatovalo sa v dvoch panelových diskusiách a v ponuke bola návšteva troch prevádzok. Akciu podporilo 36 partnerov a 20 médií. V rámci speed-datingovej platformy prebehlo 84 kontaktov.
Čo sú súčasné a budúce hrozby pre obalový trh
Hrozby a príležitosti sa preberali počas dopoludňajšej časti konferencie. Najskôr vystúpili štyria na slovo vzatí odborníci, ktorí jednotlivé problémy vzali takpovediac od podlahy. Z renomovanej konzultačnej spoločnosti Smithers s viac ako 100-ročnou históriou zavítal Jake Weighell. Vo svojom štruktúrovanom vystúpení naznačil hlavné prekážky aj šance, ktoré sa na obalovom trhu otvárajú. Postihol potom predovšetkým otázky spojené s dostupnosťou či nedostupnosťou surovín, recyklátov, ich cenami či dodávateľskými reťazcami. Venoval sa ale aj digitalizácii či udržateľnosti.
Ďalší blok patril Josefovi Kotrbovi, ktorý bol donedávna chairman českej pobočky spoločnosti Deloitte a ktorý sa dlhodobo zameriava na energetiku či obnoviteľné zdroje. Prednášajúci najskôr „elektrizoval“ publikum grafmi o vývoji cien energií za posledný rok a pol. Kto bol na pochybách, že energie sú jedným z najväčších problémov súčasnosti, razom pochopil, s čím sa priemysel aktuálne vyrovnáva. Ďalej sa zameral na oblasť možných úspor, obnoviteľné zdroje energie či energetické audity.
Kde brať, a nekradnúť? Aj tak by mohol znieť podtitul vystúpenia Jaroslavy Rezlerovej (ManpowerGroup), ktorá pri treťom z úvodných príspevkov zamerala pozornosť účastníkov k personálnej otázke. Vychádzala z tvrdých dát prieskumov, ktoré Manpower realizuje po svete. Všade sa nedostáva talentov, postupne sa pod vplyvom automatizácie a robotizácie premieňajú nároky kladené na zamestnancov a na mnohých trhoch je zrejmé, že firmy musia investovať nielen do náboru, ale aj do vzdelávania nových pracovníkov. Tristnú situáciu pre zamestnávateľov v Česku podčiarkuje už niekoľko rokov pretrvávajúca veľmi nízka úroveň nezamestnanosti.
Dopoludňajšie „blok hrozieb“ zavŕšila Linda Straková z výskumnej agentúry NielsenIQ. Svoje vystúpenie tiež „oprela“ o čísla z výskumov, tentoraz spotrebiteľských. Takmer zo všetkých preberaných výsledkov bolo pri porovnaní so staršími údajmi zrejmé, že českí aj slovenskí spotrebitelia sú v rastúcej miere zaskočení ekonomickými poryvmi. Viac šetria na nákupoch, sledujú zľavové akcie a nakupujú privátne značky. Čiastočne boli prezentované dáta, ktoré vznikli v rámci exkluzívneho prieskumu vykonaného pre kongres OBALKO.
Hneď ako boli načrtnuté hlavné hrozby, prišla príležitosť pre debatu. Do dopoludňajšej „veľkej“ panelovej diskusie nazvanej Súčasné hrozby, budúce príležitosti? boli prihlásení Alessandro Pasquale (Mattoni 1873), Ivo Benda (Greiner Packaging Slušovice), Jana Stránská (Ryor), Martin Hejl (Thimm pack’n’display), Martin Kincl (Alimpex Food) a Petr Sloup (Škoda Auto).
Skladba účastníkov poskytla šancu prebrať témy zo strany dodávateľov aj používateľov obalových riešení. Účastníci sa zhodli na tom, že energia a inflácia sú najväčšími „strašiakmi“, s ktorými sa aktuálne vysporiadajú. Zároveň však bola zrejmá aj istá nepoddajnosť voči problémom. Napriek zložitej situácii hľadajú podniky riešenia, ktoré môžu znamenať zmenu zdroja energie, substitúciu doposiaľ používaných obalových materiálov alebo typov obalov či neobvyklé metódy recruitmentu. Bohužiaľ sa nedá vyhnúť zdražovaniu produktov, čo sa potom premieta do celého dodávateľského reťazca, respektíve dopadá až na spotrebiteľov.
Business speed-dating je obľúbenou formou nadväzovania obchodných vzťahov. V rámci kongresu OBALKO má pevné miesto počas obedovej prestávky a v podobe sekcie BizPack. Tento rok sa uskutočnilo 84 vopred zorganizovaných stretnutí medzi účastníkmi a partnermi kongresu.
Dizajn & inovácia
Hneď prvý príspevok popoludňajšej sekcie Design & inovácie smeroval k budúcnosti balenia nielen obsahom, ale aj názvom – FuturePack vzniká už dnes. Josef Žádník (Refork) a Martin Hejl (Thimm pack’n’display) predstavili výsledky spolupráce na obaloch a displejoch, ktoré spĺňali tri kľúčové aspekty – vysokú mieru kreativity, udržateľný prístup a nezvyčajný zážitok pre zákazníkov vďaka augmentovanej realite.
V ďalšej časti vystúpili Petr Chvojka (Rohlik Group) a Jiří Votruba (Cocoon). Ich cieľom bolo zamerať sa na výzvy obalového designu pre online privátne značky. Stavať mohli na skutočnosti, že Rohlik.cz nedávno uviedol na trh hneď niekoľko prémiových produktov privátnych značiek v rôznych kategóriách. Úplne kľúčové je prekonať „obrazovkový dištanc“. Zatiaľ čo v kamennom obchode si spotrebiteľ vezme produkt do ruky a prezrie obal, v prípade online supermarketu treba stimulovať k nákupu výrazne inou cestou.
Výplňový materiál je dôležitou zložkou zasielateľských obalov, zároveň ho ale každý s chuťou odstráni, pokiaľ je možné nájsť iné a dostatočne bezpečné riešenie. Toho docielila spoločnosť Prim, ktorá sa zbavila výplní a fixáciou predchádzajúcich obalov. Smurfit Kappa pre ňu vyvinul monomateriálové obaly z vlnitej lepenky označenej VoidFill Killer a All-In-Fix. Naďalej nie sú potrebné bublinkové fólie, alebo vzduchové vankúšiky, a tak prezentácia mohla niesť hrdé označenie Zbohom, výplňový materiál!
Ako vytvoriť obal, ktorý zásadne zmení spotrebiteľské vnímanie značky? Túto otázku si kládli v Palírně U Zeleného stromu, keď premýšľali o obalovom redizajne tradičnej značky alkoholu Stará ražná poľovnícka. Teraz sa podľa prednášajúceho Borisa Rajdla produkt profiluje úplne odlišne a stavia na hodnotách, ktoré sú zrozumiteľné pre cieľového konzumenta vrátane mladšej generácie.
Technológie & materiály
Začatie sekcie Technológie & materiály si vzal na starosti nezávislý obalový konzultant Ladislav Hurdálek, ktorý poskytol veľmi svieži prehľad toho, čo sa v obalovej brandži deje z pohľadu aktuálnych trendov. Zároveň predostrel, čo možno očakávať do budúcnosti, a upozornil aj na zaujímavé obalové riešenia či start-upy, o ktorých „ešte budeme počuť“.
O tom, že automatizácia balenia predstavuje jeden z kľúčových trendov, presvedčili hneď v nasledujúcom príspevku Pavel Coufal (Hügli Food) a Michael Ondraschek (M.A.S. Automation). Na konkrétnom príklade automatizácie skupinového balenia do kartónu demonštrovali, ako je možné ušetriť materiál, čas aj personálne náklady.
Ďalší príspevok sa venoval „obalovému fenoménu pandémie“, totiž nápojovým plechovkám. Najskôr Attila Szabó, generálny riaditeľ spoločnosti Canpack, priniesol stručný profil tejto firmy aj nápojové plechovky ako také. Potom sa Michal Matys (Pivovar Svijany) zameral na to, ako tento stredne veľký výrobca piva pracuje s „plechom“. O tom, že plechovkové riešenie nie je určené iba pre veľkých hráčov v nápojárskom priemysle, svedčilo vystúpenie Jitky Froydovej z Vinohradského pivovaru, ktorý vedľa čapovaného piva kompletne prešiel iba na tento obalový formát.
Záver sekcie bol interaktívny. V panelovej diskusii vystúpili dvaja zástupcovia dodávateľov automatizovaných obalových riešení – Paweł Juras (Balluff) a Michael Ondraschek (M.A.S. Automation) – a dvaja reprezentanti užívateľov: Pavel Hrdina (Europasta) a Matěj Gala (Asahi, Plzenský Prazdroj). Názov debaty „Dotýkať zakázané, automatizovať povolené“ implikoval jej hlavný motív. Ľudská ruka z procesu balenia veľmi rýchlo mizne a pribúda automatizovaných a robotizovaných riešení. Panelisti potom preberali, aké výhody aj nevýhody to prináša, ktoré postupy sa najlepšie automatizujú a aký vplyv má energetická kríza na dopyt po robotizácii.
Udržateľnosť
Po popoludňajšom coffee breaku začala spoločná popoludňajšia sekcia Udržateľnosť. V úvode prof. Vladimír Kočí a Jan Kulhánek (obaja VŠCHT) predostreli, ako bude vyzerať budúcnosť udržateľnosti s prihliadnutím na nové predpisy ESG. Predstavili tiež nový online nástroj na hodnotenie ekologických aspektov obalov, nazvaný Envisketch, ktorý porovnáva rôzne obaly a obalové materiály.
V ďalšej časti generálna riaditeľka slovenskej organizácie zodpovednosti výrobcov Envi-Pak Hana Nováková tematizovala nové pravidlá a zmeny európskej legislatívy, ktoré sa týkajú ekodizajnu. Nie je veľkým prekvapením, že návrhy Európskej komisie smerujú napr. k jednoduchej opraviteľnosti výrobkov, vyššej odolnosti, menšej spotrebe energie pri výrobe či používaní recyklovateľných materiálov. Obaly uvedené na trh EÚ by mali byť opätovne použiteľné alebo recyklovateľné.
Príspevok Jiřího Remra (Markent) sa zameral predovšetkým na vyhodnotenie deklarovaného správania vzorky Čechov, ktorí boli dopytovaní na ich nákupy výrobkov dennej spotreby v obaloch. Pozornosť bola venovaná recyklovateľnosti, ale aj ďalším charakteristikám obalov. Zaujímavé dáta sa týkali aj litteringu.
Sekcia bola zakončená sériou štyroch prípadových štúdií. Lenka Nejedlová (Unilever) predstavila systém znovupoužiteľnej fľaše s pumpičkou zo 100% PCR spolu s doplňovacím vreckom. Vďaka tejto inovácii ušetrila značka Dove 5,2 ton obalového materiálu len za posledný rok. Martin Krystián (Olma) a Ivo Benda (Greiner Packaging) uviedli inováciu v podobe nového téglika pre výrobok Olma Pierot, ktorý charakterizuje nielen výroba tvarovaním, ale aj úspora polypropylénu s náväzným znížením uhlíkovej stopy. Jiří Klíma zo spoločnosti Avery Dennison a Ewa Mlynarczyk z firmy Gold Drop (vo video vstupe) poukázali na novú službu AD Circular, ktorá sa zaoberá zberom a následným využitím nosných podložiek od samolepiacich etikiet. Michaela Bernatová (Nestlé Česko), Martin Němec a Jan Karlík (obaja DS Smith Packaging) informovali o prínosoch cirkulárneho dizajnu displejov nielen pre prírodu, ale aj pre podnikanie.
Najlepšie obaly na galavečeri a relax na business mixéri
Niekoľko desiatok trofejí a certifikátov čakalo na odovzdanie v rámci súťaže Obal roka. Tú organizuje Obalový inštitút Syba a kongres OBALKO je miestom, kde sa koná slávnostný galavečer. Nahá uhorka dekorovaná iba laserovo gravírovaným logom, univerzálna krabica s tromi inzertmi, ktorá pojme 37 rôznych setov elektroinštalačného materiálu, obojstranne potlačený zásielkový obal pre svojrázny e-shop Angry Beards, predajný displej Carnilove Meat Jerky Sustainable, ktorý láka k na pestrofarebne snová hravosť nových etikiet Vinařství Filip Mlýnek. To boli len niektoré z víťazných obalov tohto roku. Najviac ocenení získali spoločnosti Smurfit Kappa, Logik a Etiflex (kompletný prehľad priniesol časopis Svet balenia 116/2022). Večerom sprevádzala moderátorka Marcela Augustová.
Po napätí spojenom s vyhlásením toho najlepšieho z obalovej brandže prišiel čas na uvoľnenie. Večerný program patrí pravidelne Obalovému Business Mixeru. Neformálna diskusia, živá hudba, skvelé drinky a pokrmy, súťaže alebo Smilebox. Nielen to sprevádzalo hostí až do neskorých nočných hodín.
Plastové kelímky, chemická recyklácia alebo pivo?
Pozrieť sa do prevádzok, kde majú zaujímavé obalové riešenia. To je vždy cieľ druhého kongresového dňa a sekcie Balenie v akcii. Tento rok sa účastníci vydali dvoma smermi a do troch pretekov. Severná cesta viedla do Litvínova, kde sa nachádza výroba spoločnosti Greiner Packaging. Produkujú tu široko rozšírené plastové tégliky označené ako K1. Záujemcovia sa zoznámili s procesmi tvarovania (inline) a potlače. Bez zaujímavosti nie je, že tu prevádzkujú autonómnu manipulačnú techniku.
Potom sa účastníci prepravili do neďalekého Záluží pri Litvínova, kde sídli Orlen Unipetrol RPA. Ide o jediné miesto v Česku, kde sa vyrába primárny polymér na etylénovej jednotke. V závode sú v behu aktivity spojené s chemickou recykláciou, ktorá dokáže odpadové plastové obaly premeniť na kvapaliny, ktoré môžu slúžiť ako vstupné suroviny pre etylénovú jednotku za účelom produkcie recyklovaných polymérov. Tie potom majú rovnakú kvalitu pri porovnaní s panenskými polymérmi.
Skupina účastníkov, ktorá má radšej pivo a jeho balenie, sa vypravila severovýchodnou trasou do Svijan. Tunajší pivovar stáča alkoholické aj nealkoholické pivá pre retail aj pohostinstvo. Od roku 2018 tu majú novú linku na plnenie plechoviek a v poslednom čase firma investovala do balenia multipackov, ktoré bolo popísané na minuloročnom kongrese OBALKO.
Nabudúce 19. a 20. októbra 2023
„Tohtoročné okrúhle OBALKO ukázalo silu obalovej brandže v Česku aj na Slovensku. Takmer päťsto účastníkov značí historicky najúspešnejší ročník,“ dodáva Jeffrey Osterroth a nabáda, aby si záujemcovia poznačili do diára termín budúceho ročníka. Uskutoční sa 19. a 20. októbra 2023.