Kuriózne prepravy: 36 ton tehál lietadlom, obytné kontajnery alebo mostový žeriav
Prevážať sa dá všeličo. Nie vždy sa však len naplní kontajner či náves a dopravný prostriedok môže vyraziť. Niekedy je nutné starostlivé plánovanie, rýchla a flexibilná reakcia, merania, simulácie, výpočty, zložitá manipulačná technika… Expresná nadmerná zásielka tehál z Nemecka na Taiwan, moduly pre bývanie alebo mostové žeriavy? Logistická spoločnosť Geis a dcérske firmy Geis CZ Air+Sea a SPEDITION FEICO si bežne poradia aj s takými špecialitami.
Nadrozmerná zásielka žiaruvzdorných tehál musela byť za 4 pracovné dni prepravená z Nemecka do taiwanského Tchaj-pej. Od nemeckého výrobcu do Ázie putovalo 36 ton stavebného materiálu letecky, inak by nebolo možné neštandardné prianie splniť. Hoci sa o zákazku uchádzal celý rad firiem, Geis CZ Air+Sea bola tou spoločnosťou, ktorá zásielku včas doručila na dodaciu adresu.
Pre klienta H3 Ateliér Tomáša Čecha so sídlom v Havlíčkovom Brode Geis od júla 2020 prostredníctvom svojej dcérskej firmy SPEDITION FEICO zaisťuje dopravu nadrozmerných obytných modulov po celej Českej republike a na Slovensku.
Keďže sa jedná o neštandardný náklad, sú na jeho zabezpečenie potrebné špeciálne techniky podľa veľkosti – vyberá sa plato, podvalník alebo hlbina. Rozhodujúcim faktorom pre prepravu, respektíve voľbu vhodnej techniky, je v tomto prípade výška modulu, ktorá býva okolo 3,5 m.
V niektorých prípadoch FEICO zaisťuje pri doprave aj sprievodnú pomoc v podobe traktora či medziprekládku na inú techniku z dôvodu prekážajúcich drôtov, nezjazdnej príjazdovej komunikácie a podobne. Terén na mieste vykládky je väčšinou neupravený, aj s tým sa však FEICO jednoducho vysporiada a 11 metrov široké moduly umiestňuje na vytýčené miesto.
Obchodná riaditeľka SPEDITION FEICO Jana Moravčíková dodáva: „Po príchode na miesto určenia tieto bunky ešte osadzujeme žeriavom. Obvykle sa pre konečného zákazníka montujú z dvoch alebo troch častí. Doteraz sme takto úspešne dopravili a usadili 54 modulov.“
Mostové žeriavy, nielen pre hutnícky priemysel, prepravuje FEICO pre brnenskú firmu Kráľovopolská. Časti týchto zariadení sa prepravujú na trojosích alebo štvorosích špeciáloch do Třince, ale aj do Poľska a Belgicka.
Moravčíková hovorí: „Vážime si to, že Kráľovopolská si nás na prepravu nákladu opäť vybrala. Preprava takéhoto tovaru je síce náročná, ale radi plníme našim zákazníkom aj neštandardné priania.“
Cesta sa musí vopred detailne naplánovať, vymerať a rovnako sa nezaobíde bez nečakaných situácií. Projekt je o to zložitejší, že príchod musí byť obvykle načasovaný do presne daného hodinového úseku. Napríklad v trineckých železiarňach by bol inak zablokovaný prístup do podniku a obmedzil by sa ďalší chod výroby, čo je neakceptovateľné.
Preprava rôznych častí žeriava, z ktorých najťažšia vážila viac ako 76 ton a bola dlhšia ako 28 metrov, si vyžiadala ešte ďalšie špeciálne opatrenia. Jazda bola povolená iba v noci, sprevádzalo ju pomocné auto aj policajné auto. Počas jazdy bola cesta niekoľkokrát upravená, museli sa orezávať pätníky, nadvihovať drôty vysokého napätia a tak ďalej. Všetko bolo samozrejme uvedené do pôvodného stavu. Cesta takéhoto kolosu je z týchto dôvodov mnohokrát aj dvakrát dlhšia, než akú by prešiel bežný nákladný automobil.