Vo Vitesco Technologies implementujú autonómnu techniku Agilox
Lean logistika sa stala trendom, ktorého prvky sa výrobné firmy v potrebe ušetriť každé miesto snažia implementovať do svojich prevádzok. Výrazným spôsobom do intralogistiky zasahuje automatizácia. Vo firme Vitesco Technologies Czech Republic v Trutnove práve teraz implementujú autonómnu manipulačnú techniku značky Agilox od spoločnosti 4IGV. Vo firme plánujú množstvo ďalších systémových riešení v oblasti skladovania i dopravy. Jedným z plánov je napríklad automatické skenovanie tovaru hneď na príjme.
Zamerajme sa na aktuálnu implementáciu autonómnej manipulačnej techniky. Vozíky Agilox sú už využívané v niektorých zahraničných závodoch Vitesco Technologies, ale v Trutnove ide o prvú plnohodnotnú implementáciu autonómneho vozíka v pravom slova zmysle.
„Čiastkové využitie sú aj v ČR, napríklad vo výrobe, ale stále je potrebná veľká miera interakcie s človekom. U nás bude prevádzka vozíka plne autonómna, stroj bude nezávislý na človeku,“ konštatuje Petr Sodomka, vedúci logistiky trutnovského závodu spoločnosti Vitesco Technologies Czech Republic.
Manipulácia bez zásahu ľudskej ruky
Vozík Agilox bude vo Vitescu obsluhovať dedikované miesta vo výrobe. „Pracovníci vo výrobe skompletizujú paletu a umiestnia ju na miesto na to určené. Keď vozík pôjde okolo, sám pomocou skenovacej technológie rozpozná, že má paletu vziať a previesť na definované miesto v sklade. To všetko sa bude odohrávať bez zásahu ľudskej ruky,“ hovorí Petr Sodomka.
Dodáva, že keď autonómna manipulačná technika privezie z výroby paletu, tak zasahuje skladník, ktorý musí paletu zaskladniť do hlavného skladu.
„Tam ešte naša automatizácia nesiaha. To vidíme ako jeden z našich ambicióznych cieľov do budúcnosti. Úlohou vozíka Agilox bude teda zbierať palety s hotovými výrobkami a zvážať ich do skladu, ďalej zavážať obaly pre finálové výrobky späť do výroby. Vďaka tomu bude táto technika vyťažená v oboch smeroch,“ špecifikuje Petr Sodomka.
Vďaka senzorom bude autonómny vozík v prevádzke spoločnosti Vitesco Technologies úplne bezpečný. Projektový manažér spoločnosti 4IGV Miroslav Čiernik k tomu uvádza: „Rôzne senzory, ako je bezpečnostný laserový skener alebo systém na vyhýbanie sa prekážkam, pomáhajú vozidlu presne a bezpečne sa pohybovať po okolí.“
Riešenie pre dlhšie vzdialenosti
Spoločnosť Vitesco Technologies má vytipovaných niekoľko miest v rámci ďalších výrobných úsekov, kde táto aplikácia dáva zmysel. Všeobecne sa dá povedať, že sa vozíky Agilox oplatia všade tam, kde sa vozia unifikované palety, teda tam, kde prebieha manipulácia „paleta za paletu“.
Zároveň je potrebné splniť kritérium vzdialenosti, na ktorej sa autonómnu technológiu oplatí používať. „Všeobecne platí, že tým väčšia je vzdialenosť transportu palety týmto vozíkom, tým väčší zmysel aplikácia má. Tretím predpokladom pre autonómnu techniku je vytvorenie stabilného okolitého prostredia. V praxi to znamená dobrú layoutovú disciplínu. Akonáhle si povieme, že z bodu A do bodu B bude jazdiť autonómna technológia, musíme dbať na to, že to bude rešpektované, že materiál na odvoz bude skutočne na palete na určenom mieste,“ vysvetľuje Petr Sodomka.