Na kafe s… Petrom Jahodom, M.B.A. General Manager, Logistic Services Sony DADC Česko
Ako na efektivitu pri využití manipulačnej techniky v logistike a v rámci výroby? Čo je najtrendovejšie v tomto smere a čo prinesie budúcnosť? Ako to vyzerá s elektromobilitou, aká manipulačná technika sa najviac hodí do skladov a na čo treba najviac dávať pozor? Aj o týchto témach sme hovorili pri kafe s Petrom Jahodom, M.B.A. General Manager, Logistic Services Sony DADC Česká republika.
Aké sú trendy v biznise vo svete manipulačnej techniky?
V súčasnosti vidím hneď niekoľko trendov:
1) Užívatelia dopytujú častejšie služby plného servisu, mnohokrát aj s výmenou koliesok, apod. Pozornosť je tiež venovaná preventívnej údržbe. Cieľom sú čo najmenšie ekonomické aj časové straty kvôli poruchám.
2) Oproti minulosti vidíme viac bezpečnostných prvkov, aby boli obmedzené riziká nehôd. Stroje sú napríklad už takmer štandardne vybavované výstražnými „modrými bodmi“, častejšie je možné vidieť rôzne automatické zábrany, výstražné zvukové znamenia…
3) Vozíky sú často vybavované systémami pre online monitoring. Užívatelia častejšie s monitorovacími dátami pracujú – na zefektívnenie prevádzky, na zvýšenie bezpečnosti prevádzky, atď.
4) Prechod od fosílnych palív (nafta, plyn) k nízkoemisným alebo bezemisným (elektrina, vodík).
5) Rovnako ako nízkonákladové letecké spoločnosti unifikujú svoje flotily, tak aj v oblasti manipulačnej techniky prebieha prechod of heterogénnej techniky k homogénnejšej (typy, výrobcovia). Je jednoduchšia ich správa, zaškolenie vodičov, apod.
6) Dodávatelia techniky sú tlačení k veľmi rýchlemu servisnému zásahu. Oprava „do 2 týždňov“ je dnes naozaj výnimočná, vyskytuje sa snáď len pri veľkých haváriách. Bežné poruchy či menšie nehody sú obvykle odstránené rádovo v hodinách, príp. do druhého dňa. Výrobcovia techniky tak musia udržiavať hustú servisnú sieť s dostatočnou zásobou kľúčových náhradných dielov as rýchlou reakčnou dobou.
7) Užívatelia sa aktívne zaujímajú o znižovanie nájazdu vozíkov. Vykonávajú napríklad analýzu trás pomocou monitorovacích zariadení. Snažia sa tiež zabraňovať bezúčelným jazdám: moja obľúbená otázka vo vnútrofiremných školeniach je, či má vysokozdvižný vozík naozaj slúžiť ako taxi pri prejazde na fajčiareň? Efektívnym znižovaním nájazdu tak mimochodom prispievame k udržateľnosti prevádzky aj u elektrických flotíl: najmenej životné prostredie zaťaží taký prúd, ktorý nemusí elektráreň vôbec vyrobiť.
Do akej miery sa uprednostňuje zo strany firiem kúpa nových strojov?
Podľa môjho názoru sa to nedá zovšeobecniť. Ide spravidla o výsledok celkového prístupu danej firmy k vlastníctvu, či prenájmu všetkých výrobných prostriedkov a o celkovú stratégiu financovania danej firmy. Podstatné je tiež to, do akej miery je biznis danej firmy dynamický: čím je premenlivejší, tým väčší príklon na prenájom.
Aké má výhody kúpa man. techniky, respektíve prenájom takejto techniky?
Podľa mojich skúseností môže byť kúpa pre užívateľov o niečo lacnejšia, pokiaľ sa potom správe vozíkov venuje intenzívnejšia a kompetentná starostlivosť. Prenájom je jednoduchší (veľa starostí za vás automaticky rieši prenajímateľ) a je pružnejší (dá sa napríklad ľahšie vymeniť jeden vozík za iný). Z dlhodobého pohľadu sú ale vo väčšine prípadov obe možnosti porovnateľné.
Ako vidíte budúcnosť manipulačnej techniky?
Dlhodobo vidím dva silné trendy:
1) Od človekom riadenej techniky k poloautonómnej, príp. plne autonómne. Tam, kde to má návratnosť, sú takéto riešenia nielen ekonomické, ale aj bezpečnejšie a spoľahlivejšie (stroj napríklad neochorie Covidom).
2) Trend udržateľnosti – prejavuje sa napr. znižovaním emisií u dieselových/plynových vozíkov, nahradzovaním elektrickými, prípadne do budúcnosti vodíkovými palivovými článkami.
Do akej miery sa dá presadzovať vo svete manipulačnej techniky elektromobilita? Ako ovplyvňuje váš biznis?
Trh manipulačnej techniky má proti automobilovému náskok: elektrický pohon je bežný už mnoho rokov. Trend elektromobility tak ovplyvňuje hlavne dieselové a plynové vozíky, ktoré sa dnes používajú spravidla len na vonkajších plochách. A u nich postupne dochádza k nahradzovaniu elektrickými.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky