Nulové emisie z presvedčenia
Andre Kranke ako vedúci oddelenia trendov a technologického výskumu, podnikového výskumu a vývoja v spoločnosti Dachser vedie inovačný projekt Ochrana klímy. Aké skúsenosti už jeho spoločnosť získala s novými technológiami pohonu s nulovými emisiami v praxi?
Aby sa zabezpečilo splnenie zákonných noriem pre vozidlá s nulovými emisiami, t. j. aby sa vo výfukových plynoch nevypúšťal CO2 ani látky znečisťujúce ovzdušie, budú sa na vybraných trasách používať nákladné vozidlá na batériový pohon a vodíkové palivové články alebo na vybraných trasách nákladné vozidlá s trolejovým vedením. „Úplný prechod na vozidlá s nulovými emisiami príde. Priemysel úžitkových vozidiel bol do tejto pozície prinútený nastavením právnych rámcových podmienok. Vzhľadom na to nie je prekvapením, že už v roku 2019 poprední výrobcovia automobilov, ako napríklad Daimler Trucks, oznámili, že od roku 2039 budú predávať vozidlá s nulovými emisiami nielen v Európe, ale aj v USA a Ázii,“ hovorí Andre Kranke.
Elektrické vozidlá na batérie a nákladné vozidlá na vodíkové palivové články, hoci v súčasnosti sa názory na scenáre ich nasadenia stále rozchádzajú. Niektorí výrobcovia vozidiel uprednostňujú podľa odborníka batériové elektrické vozidlá na mestské dodávky a miestnu a regionálnu dopravu s dojazdom do 500 km. Na dlhšie vzdialenosti predpokladajú použitie nákladných vozidiel s vodíkovými palivovými článkami.
Iní výrobcovia OEM však veria, že v budúcnosti budú elektrické nákladné vozidlá na batérie schopné efektívne zvládnuť prepravu na vzdialenosť viac ako 500 kilometrov. V spoločnosti Dachser sa intenzívne pracuje na oboch technológiách. Kranke je presvedčený, že potrebujú obe formy technológie. Nakoniec to bude závisieť od jednotlivých scenárov v závislosti od faktorov vrátane zaťaženia a času prevádzky, ktoré ovplyvnia rozhodnutie, ktoré riešenie je lepšie a kedy.
„Potrebujeme rozširovať naše skúsenosti s týmito vozidlami a chceme byť priekopníkmi v tejto oblasti. Napokon, v Dachser pevne veríme, že prispievame k cieľom Parížskej dohody udržať globálne otepľovanie pod 2 °C. Túto výzvu vnímame ako súčasť našej integrovanej zodpovednosti, ktorá vyplýva z jasne definovaného poslania našej rodinnej spoločnosti. V súlade s tým prevádzkujeme od roku 2018 v Stuttgarte zónu dodávok úplne bez emisií,“ tvrdí Kranke s tým, že základný princíp spočíva v tom, že všetky ich dodávky do centra mesta a na pešie zóny sa štandardne vykonávajú s nulovými emisiami, pričom sa používajú elektrické nákladné vozidlá na batérie v kombinácii s nákladnými elektrickými bicyklami. „S našou koncepciou sme dokonca vyhrali národnú súťaž nemeckého ministerstva životného prostredia o udržateľnú mestskú logistiku.“
Skúsenosti, ktoré získali v spoločnosti Dachser, z pilotného projektu v Stuttgarte, umožnili stanoviť základné normy. Je však nesmierne dôležité, aby sa pokračovalo v nadobúdaní a rozširovaní odborných znalostí – napríklad, aby sa prehĺbili skúsenosti s technológiou manipulácie s nákladom a získali tak relevantné poznatky potrebné pre zmeny v plánovaní dopravy. „To všetko sú dôležité kroky k dosiahnutiu cieľa nulových emisií. Do konca roka 2022 tak plánujeme rozšíriť dodávky s nulovými emisiami do najmenej jedenástich európskych metropol v rôznych krajinách vrátane Nemecka a Francúzska,“ dodáva Kranke.
Akú úlohu zohrávajú nákladné vozidlá na palivové články poháňané kvapalným vodíkom vo vašej vízii bezemisnej diaľkovej dopravy „Rozhodne ide o technologický vývoj, ktorý chceme podporovať a povzbudzovať. V súčasnosti však trh ponúka len prototypy alebo malosériovú výrobu. Keďže je ešte veľa vecí, ktoré treba objasniť, stanovili sme si v Dachser cieľ podporovať výskum a poskytovať stimuly pre inovácie. V rámci toho sme sa od roku 2020 zapojili do rôznych štúdií vrátane spolupráce s Univerzitou aplikovaných vied v Kemptene, výskumného projektu na Univerzite RWTH Aachen a európskeho študijného projektu, ktorý skúma štruktúru nákladov rôznych typov vozidiel.“
Okrem toho vstúpil Dachser v januári tohto roku do Nemeckého združenia pre vodíkové a palivové články. Vďaka tomu sú jeho profesionáli v kontakte s odbornými technologickými zdrojmi a majú prístup k odborným znalostiam v celoeurópskych sieťach, ktoré sa podrobne zaoberajú otázkami udržateľných dodávok energie.
Budú mať dieselové nákladné vozidlá v tomto novom vývoji stále svoju úlohu? „Aj keď je isté, že v dlhodobom horizonte budú postupne vyradené, budú zohrávať kľúčovú úlohu v logistike minimálne do konca tohto desaťročia. Dieselové nákladné vozidlá Euro 6 sú dnes jediným druhom cestnej dopravy, ktorý sa môže používať na všetky dopravné účely v celej Európe. Napriek nášmu nadšeniu pre vozidlá s nulovými emisiami budeme môcť túto efektívnu a teda ekologickú technológiu používať na našich cestách až po tom, ako nájdeme praktické odpovede na technologické, právne a ekonomické otázky, ktoré ešte treba vyriešiť,“ zdôrazňuje Kranke.