Jakub Velko: Firmy, ktoré neinovujú, začnú v určitom časovom horizonte zaostávať
„Inovácie posúvajú dopredu nielen váš produkt, ale aj ľudí a procesy. Ak chcete mať konkurenčnú výhodu, musíte jednoducho inovovať,“ hovorí v rozhovore Jakub Velko, senior konzultant spoločnosti 108 Agency, ktorý spomenie aj aktuálnych trendy, ktoré sú aj následkami pandémie koronavírusu.
Vymenovali by ste aktuálne trendy v oblasti, ktorému sa venujete?
Na trhu s industriálnymi nehnuteľnosťami sa toho aktuálne deje mnoho. Jednak sú tu žiaľ negatívne trendy spôsobené aktuálnou situáciou vo svete – to je hlavne nedostatok materiálov na výstavbu a tým spôsobený tlak na termíny dodania nových budov, ako aj ceny materiálov, ktoré priamo ovplyvňujú aj výšku nájmov. Avšak aby to nebolo iba o negatívnych veciach, silným pozitívnym trendom je tlak na uhlíkovo neutrálne haly, kde sa aj klienti na to pýtajú a považujú to za benefit. Pravdou však je, že je čoraz viac firiem, ktoré to nevnímajú len ako príjemný benefit, ale vyslovene to vyžadujú.
Existujú nové trendy aj vo svete dodávateľských reťazcov?
Ak to vieme nazvať trendom, tak to je postupná zmena dodávateľských reťazcov. Čoraz viac firiem si jednak zväčšuje objemy skladových zásob, čo vyvoláva enormný dopyt, ale vnímame aj zmeny pri dodávke tovarov. Firmy sa nechcú spoliehať len na ázijské krajiny, ale hľadajú si dodávateľov v Európe. To prináša zaujímavé príležitosti pre rozvoj industriálneho trhu aj na Slovensku.
Priblížili by ste vaše plány a čo sa vám podarilo dosiahnuť v tomto roku?
108-čka sa už na slovenskom industriálnom trhu etablovala ako spoľahlivý partner, ktorý vie nielen dodať požadované výsledky, ale aj stabilitu a dlhodobý vzťah s klientom, ktorý vie, že sa o nás vie oprieť. Toto neplatí len pre industriálny trh, ale aj pre segment kancelárií.
Podarilo sa nám otvoriť oddelenie „Project management-u“, posilňujeme industriálny tím a zároveň je vhodný čas na rozvoj aj ďalších „service-lines“. Zatiaľ nebudem prezrádzať viac… Tieto plány si vyžadujú svoj čas, a to ma už nejaký čas zamestnáva a určite bude zamestnávať aj v najbližšej dobe.
V čom je podľa vás hlavný zmysel inovácií?
Inovácie vás posúvajú ďalej. V dnešnej dobe je obrovský tlak na rýchlosť doručenia tovaru zákazníkovi, a to vytvára tlak na to, aby firmy neustále inovovali logistiku. Či už hovoríme o klasickej logistike alebo aj o intra-logistike v skladoch. Každé urýchlenie procesu od objednávky po doručenie je žiadúce. Dnes už existujú vysoko sofistikované riešenia, softvéry a technológie, ale aj tie sa neustále dolaďujú a vylepšujú.
Má konkurenčnú výhodu firma, ktorá je inovatívna?
Ako som už raz v jednom z minulých rozhovorov povedal, firmy, ktoré neinovujú, začnú v určitom časovom horizonte zaostávať za firmami, ktoré zavádzajú nové technológie a postupy. Inovácie posúvajú dopredu nielen váš produkt, ale aj ľudí a procesy. Ak chcete mať konkurenčnú výhodu, musíte jednoducho inovovať.
Na čo ste najviac hrdí v čase pandémie?
Napriek pandémií máme v 108 Agency úspešný a rekordný rok. Ako som spomínal, rozšírili sme naše služby a v našej hlavnej oblasti – prenájme, sme klientom na Slovensku zabezpečili už viac ako 85 000 m2 na dlhodobé kontrakty a očakávame, že na konci roka prekročíme hranicu 100 000 m2. Energia, ktorú do toho dávame sa nám takto vracia v podobe spokojných klientov, ktorí si nás vybrali za svojich poradcov a za to im patrí veľká vďaka.
Rozhovor pripravil šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky Tomáš Szmrecsányi