Eastlog 2021: Reštart logistických akcií vyšiel na jednotku
Vysoká účasť (435 návštevníkov) na septembrovom kongrese Eastlog svedčí o tom, že logistickí profesionáli nestratili záujem o výmenu myšlienok, názorov a informácií. Prvý kongresový deň nabitý odborným programom zavŕšilo večerné odovzdanie Ocenení Log-In 2021 a networkingový Logistický Business Mixer. Ďalší deň účastníci zavítali do nových skladov spoločností Lidl Česká republika a Coca-Cola HBC.
Eastlog 2021 reštartoval širokou diskusiou o súčasnosti a budúcnosti logistiky a dodávateľských reťazcov. V dňoch 23. a 24. septembra sa tak do pražského O2 universa vrátil jeden z najväčších stredoeurópskych logistických kongresov. Privítal 435 účastníkov, ktorí sa po roku pandemických reštrikcií chceli opäť stretnúť s ľuďmi z celého logistického trhu. A takisto si prišli vypočuť prednášky a diskusie spojené s výzvami, ktoré si tento rok usporiadatelia kongresu položili.
Prečo výzvy? Motto kongresu znelo Nový deň, nové výzvy. A organizátori ďalej rozviedli s touto úvahou: „V roku 2020 sa svet prebudil do nového, nepríliš šťastného dňa. Zdalo sa, že to ani nie je deň, ale pokračovanie dlhej noci. Pandémia zmenila každú oblasť života. Niektoré odvetvia sa hlboko prepadli, iným sa naopak darilo, ale všetci čelili úplne novým výzvam. Teraz, kedy tato ťažká noc pomaly končí, sa pozeráme, čo prinesie nový deň pre skladovanie, dopravu, IT, HR alebo investície a ako vystúpime z pandemického paradigmy.“
Jeffrey Osterroth, generálny riaditeľ usporiadateľskej spoločnosti Atoz Group, hovorí: „Vytkli sme si päť výziev, ktoré opísali program tohtoročného Eastlogu – Učiniť logistiku udržateľnejšou; Ustáť búrku v ekonomike; Digitalizovať a robotizovať; Prijať nové trendy v priemyslu; Zvládnuť boom e-commerce.“
Udržateľnosti sa venoval dopoludňajší program. Po úvode, v ktorom vystúpili zástupcovia zlatých partnerov kongresu (spoločnosti Panattoni a Hopi holding), nasledovala prvá tohtoročná inovácia. Namiesto vystúpenia jedného inšpiratívneho rečníka zvolili organizátori zúžený diskusný formát dvoch osobností zdanlivo z dvoch protipólov – Petra Jonáka (Svaz průmyslu a dopravy) a Vojtěcha Koteckého (Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy). Zdanlivo preto, že sa ukázalo, že pohľady „priemyselníka“ a ekológa nie sú v konflikte, ale môžu byť komplementárne, kompromisné či dokonca konsenzuálne. Odpovede oboch rečníkov na 14 pripravených otázok boli pre účastníkov veľmi dobrým vkladom pre rozvoj vlastných myšlienok a východiskom pre ďalšiu časť programu.
LCA pre logistiku
Ďalšou silnou osobnosťou kongresového dňa bol prof. Vladimír Kočí (VŠCHT), ktorý sa zameral na hodnotenie životného cyklu výrobkov a služieb. Pripomenul, že štúdie LCA môžu popísať energetické či materiálové vstupy v rámci celého reťazca a priniesť kľúčové poznatky pre znižovanie náročnosti alebo hľadanie neefektivity. Prednášajúci takisto upozornil, že v mnoho prípadoch nie je logistika ani obalový priemysel tým hlavným, čo by prehlbovalo uhlíkovú stopu výrobkov. Najvýraznejšiu uhlíkovou stopu produkujú spravidla výrobky samotné.
V bloku zaznela takisto prípadová štúdia nazvaná Udržateľná firma vyžaduje predovšetkým udržateľné skladovanie. Jan Turek (Coca-Cola HBC) a Pavel Sovička (Panattoni) na konkrétnom projekte prezentovali, ako sa dá znižovať uhlíkovú stopu pri príprave nových skladových priestor. Program zavŕšila jedna z dvoch hlavných panelových diskusií kongresu. Debatu s trocha poetickejším názvom Tisíc a jedna podoba udržateľnosti odštartovala už diskusia niektorých ich účastníkov vo foyer. A to práve o mnohých rozmeroch udržateľnosti.
Priamo na pódiu sa potom debatovalo o udržateľnom skladovaní, efektívnom využití dopravných prostriedkov, optimalizácii rozvozových trás, alternatívnych pohonoch, udržateľnosti v obaloch či emisných kompenzáciách. Účastníkmi diskusie boli Marianne Richeux (Brambles), Kateřina Hájková (Gefco), Roman Bartišek (Albert Česká republika), Jan Turek (Coca-Cola HBC), Frederic Rotrou (CHEP) a Pavel Sovička (Panattoni). Partnerom panelovej diskusie se stala Česko-slovenská iniciatíva ECR.
Dlhá obedová pauza bola určená nielen pre občerstvenie, ale takisto networkingu. Neformálne i formálne, kedy sa konalo niekoľko desiatok stretnutí v rámci sekcie BizLog. Jedná sa o sériu krátkych, maximálne desaťminútových stretnutí, kedy si účastníci môžu rýchlo vymeniť svoje kontakty a informácie. Pre mnohých partnerov tak ide o prvý krok pre možná budúce hlbšie rokovanie a následnú spoluprácu.
Workshopy pre konkrétne výzvy
Popoludňajší program Eastlogu sa rozdelil do troch tematických sekcií, stále v duchu výziev pre tento ročník kongresu. V rámci Digilogu, nad ktorým prevzal záštitu Svaz průmyslu a dopravy ČR, sa diskutovalo o dopadoch pandémie v kontextu rýchlejšej implementácie automatických a robotizovaných logistických procesov. Počas workshopu vystúpilo hneď niekoľko inšpiratívnych osobností – Jiří Holoubek (Svaz průmyslu a dopravy ČR), Mirko Kuda (Hortim SK), Peter Bílik (Anasoft), Petr Čermák (Blockchain Connect | Czech Alliance), Aleš Malucha (Rohlik.cz) alebo Lubomír Veselý (Grit). V rámci panelovej diskusie s názvom Nezastaviteľný vzostup automatizácie, digitalizácie a robotiky svoje názory prezentovali Pavel Osička (Linde Material Handling), Laurent Jechoux (Contera), Vojtěch Fukal (Nexen Tire Europe) a Branislav Puliš (Photoneo).
Pandémia priniesla výzvy pre maloobchod a sektor FMCG a vyvolala značný záujem spotrebiteľov o elektronické nakupovanie. Nielen o tom sa debatovalo na workshope Retailog, ktorému poskytol patronát Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Vypočuť sme si mohli názory Tomáša Prouzy (Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR), Pavla Blažka (CTP), Aleša Maluchy (Rohlik.cz), Jana Krupky (Bosch Termotechnika), Jana Poltera (Dachser Czech Republic), Anny Clark a Mariána Niče (oba EIT Urban Mobility). Záver workshopu patril panelovej diskusii s názvom Mesto ako logistická výzva, ktorá sa venovala city logistike. Vystúpili v nej Jaroslav Beneš (Plzeňský Prazdroj), Jakub Kodr (CTP), Pavel Včela (GLS CZ) a Oldřich Petránek (InLogistics).
Tretí workshop sa vzniesol k výzvam, ktoré súvisia s českým i európskym autopriemyslom. Dvojhodinový blok zaštítilo Sdružení automobilového průmyslu, ktorého zástupca Tomáš Jungwirth zahájil program „úvodom do súčasného diania“. Nasledovala prezentácia Iliyana Ivanova (Škoda Auto), ktorý naznačil to, aký dopad bude mať elektromobilita na dodávateľské reťazce. O zdokonalenom milk rune a súčasne prvej inštalácii systému Autostore v Česku prišli referovať Stefan Walter Scharr, Josef Brázda (obaja Continental Automotive) a Jindřich Kadeřávek (Element Logic Czech Republic).
Nasledujúci príspevok patril Robertovi Sgariboldimu (108 Agency) a jeho pohľadu na to, ako sa automobilový priemysel vyrovnáva s ponukou skladov v dobe postcovidovej. Workshop zakončila panelová diskusia nazvaná Automotive na mnoho križovatkách naraz. O elektromobilite, narušených dodávateľských reťazcoch, robotizácii, nedostatku komponent, odbytu a zdieľaní vozov v budúcnosti debatovali Zdeněk Petzl (Sdružení automobilového průmyslu), Petr Novák (JTekt European Operations), Iliyan Ivanov (Škoda Auto) a Petr Kuchyňa (Kiekert-Cs).
Pandémia zamiešala a znovu rozdala karty
Následne sa program pre všetkých účastníkov vrátil do veľkej sály. Najskôr Katarína Dobišová (Nestlé) a David Piškanin (Hopi Holding) prezentovali významný projekt minuloročného roku, kedy Nestlé sťahovalo štyri sklady z dvoch krajín do jedného distribučného centra v Prostějově.
Nové karty, nová hra. Tak znel názov vystúpenia Miroslava Singera (ex-guvernér ČNB, teraz hlavný ekonóm Generali CEE Holding). Prečo karty? Podobne ako v prípade iných kríz, aj pandémia zamiešala pomery a dianie na trhoch. S inými kartami hrajú výrobné podniky, štát, iné „triumfy“ majú digitálne firmy. Zatiaľ sa zdá, že česká i európska ekonomika sa s dopadmi pandémie vyrovnáva relatívne dobre. Ukazuje sa, že pandémia je (bola) exogénnym vplyvom a po jej plnom odznení nemusí zostať „spálená zem“, ako niektorí pred rokom a pol predvídali. Ostatne najväčším problémom súčasnosti nie je pre mnoho firiem dopyt, ako to v prípade mnoho ekonomických „lapálií“ býva, ale nedostatok komponent prde výrobu alebo tovar pre predaj.
Na vystúpenie Miroslava Singera prirodzene naviazala debata nazvaná „Hľadanie ďalšieho ekonomického normálu“ vrátane hľadania logistického normálu. Logistika bola dlho považovaná za sféru, kde sa len „škrtili“ náklady. Pandémia však zvýraznila význam logistiky pre všetky oblasti ekonomiky, ktoré sú spojené s materiálovými tokmi. Logistika získala na významu, čo sa dá v extrémnom prípade ilustrovať na aktuálnych hospodárskych výsledkoch globálnych rejdarských spoločností. O tom, ak obude vypadať ekonomika a logistika po pandémii, diskutovali Simona Kijonková (Packeta Group), Jiří Kristek (Cushman & Wakefield), František Mikeš (Toyota Material Handling CZ), Martin Baláž (Prologis), Josef Melzer (Česmad Bohemia) a již zmiňovaný Miroslav Singer. Diskusi moderovala Daniela Písařovicová (DVTV).
Ocenenie pre najlepších logistických inovátorov
Po veľkej ekonomickej diskusii naviazal Galavečer logistických inovácií, ktorý bol spojený s odovzdaním Ocenení Log-In pre najlepšie inovácie a inovátorov českého logistického trhu za uplynulý rok. Logistické inovácie boli rozdelené do troch kategórií a každá mala svojho garanta – Technická a technologická inovácia roka (prof. Vladimír Mařík, ČVUT), Projektová inovácia roka (Oldřich Petránek, InLogistics) a Inovácia v logistických realitách (Jakub Holec, 108 Agency).
Vyhlásený bol takisto Fachman roka, a to vďaka výberu Klubu logistických manažérov s prezidentkou Miroslavou Jechoux na čele. Výsledky prvých troch kategórií určila logistická verejnosť pri hlasovaní na www.projektlogin.com. Víťazmi tohtoročného ročníku Ocenenie Log-In sa stali spoločnosti Gebrüder Weiss, GLS a WeDo. Titul Fachman roku si odniesol Daniel Mareš. Večer moderovala a víťazov vyhlasovala Daniela Písařovicová.
Po nabitom odbornom programu prišla príležitosť pre „vydýchnutie“. V rámci Eastlogu to už tradične umožňuje Logistický Business Mixer, večer plný networkingu, zábavy a netradičných hier. Okrem kapely Jazz In Deck, ktorá večer spríjemnila jazzovými a swingovými melódiami, čakali na účastníkov štyri večerné výzvy, ktorými bolo možné preveriť silu myšlienok (MindBall), odvahu (Hmyzí ochutnávka), fyzickú silu (Zatĺkanie klinca) a trpezlivosť (Unikátne puzzle).
Inšpiratívna logistika Lidlu a Coca-Coly
Druhý deň patril návštevám logistických areálov v rámci konceptu Seelog. Tento rok mali účastníci príležitosť navštíviť úplne nové sklady spoločností Lidl Česká republika v Buštěhradu a Coca-Cola HBC v pražských Kyjích. V niekdajšom brownfielde Poldi Kladno vyrástlo v posledných dvoch rokoch logistické centrum úctyhodných parametrov – má kapacitu 47 000 paliet a môže obsluhovať až 90 maloobchodných predajní Lidl. Sklad sa nachádza na takmer 60 000 metroch štvorcových, nosnou konštrukciu tvorí 600 betónových stĺpov a operuje sa tu vo všetkých teplotných režimoch. Záujem o návštevu logistického centra bol tak veľký (a kapacita neúprosne obmedzená na 50 účastníkov), že usporiadatelia museli losovať, kto ae prehliadky zúčastní.
Nemenej zaujímavý bol „výlet“ do Kyjí. Nový plně automatizovaný sklad spoločnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko predstavuje jednu zo súčasných zásadných investícií nápojárskeho giganta do výrobnej a logistickej infraštruktúry v Českej republike. Sklad charakterizuje vysoká miera automatizácie, kapacita cez 20 000 paliet i vysoká rýchlosť robotického zaskľadnenia a vyskladnenia v režime just-in-time. Systém je schopný pripraviť palety na expedíciu po nahlásení vodiča na vrátnici ešte pred tým, než zacúva k nakladacej rampe.
Logistika žije
Pokiaľ by sme mali hodnotiť tohtoročný Eastlog, tak sa dá jednoznačne vyzdvihnúť aj fakt, že sa takto obsiahly kongres uskutočnil. Pandemická situácia prináša pre organizátorov mnoho neistôt, ktoré – a dá sa vidieť na celom trhu – od osobného stretnutia priamo odrážajú. Pritom osobné zdieľanie skúseností a názorov predstavuje jednu z mála, ak nie jedinou skutočne účinnou možnosť posúvať obor ďalej. Počet účastníkov (435, oproti minuloročným „pandemickým“ 318) svedčí o tom, že logistické kongresy predstavujú príležitosť efektívne zdieľať najlepšiu prax a že logistickí odborníci tento spôsob prezentácie len vítajú. A mnohí si tak môžu poznamenať do kalendára dátum a miesto Eastlogu 2022. Uskutoční sa 12.–13. mája opäť v O2 universe.
Súhrn celého kongresu EASTLOG 2021 vrátane kompletnej fotogalérie nájdete TU.
Povedali o Eastlogu 2021:
František Mikeš – obchodní ředitel, Toyota Material Handling
Myslím, že letošní kongres se skvěle vydařil. Děkujeme za prostor pro diskusi a budeme se těšit na další logistické setkání.
Robert Sgariboldi – head of industrial agency, CFO, 108 Agency
Eastlog 2021 byla hodně vydařená akce. Už mám uložen termín pro Eastlog 2022 a těším se.
Martin Baláž – country manager Czech Republic & Slovakia, Prologis
Musím říci, že tento ročník Eastlogu mě velmi příjemně překvapil. Potkal jsem mnoho zajímavých lidí. Také bych poděkoval moderátorce naší diskuse, jak dobře ji zvládla, a věřím, že informace, které jsme všichni prezentovali, měly pro diváky přidanou hodnotu.
Petr Kuchyňa – general manager, Kiekert-CS
Eastlog měl jako vždy vynikající organizaci, vynikající oběd Klubu logistických manažerů a dobrý výběr řečníků. Jsem rád, že jsem se zúčastnil.
Petr Sodomka – head of SCM, Vitesco Technologies Czech Republic
Rád bych poděkoval za výbornou organizaci Eastlogu. Oba dny byly perfektně připravené se spoustou užitečných a inspirativních podnětů.
Marek Prach – supply chain ředitel pro ČR a SR, Plzeňský Prazdroj
Děkuji za pozvání a gratuluji k další úspěšné zorganizované akci ve složitých podmínkách. Letos jsem stihl pouze večerní mixer a exkurzi v automatickém skladu Coca-Cola HBC a obojí bylo vynikající.
Jiří Kristek – partner, head of industrial and retail warehousing
Děkuji za skvělou organizaci kongresu a také za navození přátelské atmosféry, kterou letošní ročník Eastlogu překypoval.