Slovensko má obrovskú príležitosť byť dôležitou súčasťou Hodvábnej cesty
Na pôde Terminálu kombinovanej dopravy Dobrá a následne aj na pracovisku Východoslovenských prekladísk ZSSK CARGO v Čiernej nad Tisou konalo stretnutie zástupcov ministerstva dopravy, ZSSK CARGO a BTS s mimoriadnym a splnomocneným veľvyslancom Čínskej ľudovej republiky na Slovensku Sun Lijie, ako aj s Yuriom Mushkom, mimoriadnym a splnomocneným veľvyslancom Ukrajiny v Slovenskej republike. Hlavnou témou stretnutia bola spolupráca v oblasti intermodálnej dopravy.
Ako informovala prostredníctvom sociálnych sietí spoločnosť ZSSK CARGO, veľvyslancom bol predstavený terminál kombinovanej dopravy Dobrá, ako aj možnosti, ktoré Slovensko prostredníctvom ZSSK CARGO a spoločnosti BTS ponúka.
„Objem vypravených kontajnerových vlakov z Číny sa nestále zvyšuje a je len na šikovnosti Slovenska, či sa budú tieto vlaky prepravovať cez našu krajinu, alebo ju obídu,“ skonštatoval Jaroslav Kmeť, štátny tajomník ministerstva dopravy.
Pokiaľ bude cez Slovensko prechádzať väčšie množstvo kontajnerových vlakov, Čína prinesie na Slovensko veľké investície. Slovensko má záujem na tom, aby vlaky z Číny využívali trasu cez Ukrajinu a Slovensko. Podobne je záujem o to, aby čo najviac nákladných vlakov sa preložilo v TKD Dobrá, neďaleko hranice s Ukrajinou.
Terminál je podľa ZSSK CARGO žiaľ v poslednom období veľmi málo využívaný a jeho kapacity sú využité len na 1,5 percenta. Zamestnanci TKD sú však pripravení na to, aby sa využíval denne.
„Slovensko má obrovskú príležitosť byť dôležitou súčasťou Hodvábnej cesty,“ dodal Jaroslav Kmeť s tým, že objem vypravených kontajnerových vlakov z Číny sa stále zvyšuje a je len na šikovnosti Slovenska, či budú tieto vlaky jazdiť cez našu krajinu, alebo ju aj spolu so ziskami a s prípadnými investíciami obídu.
„Za obdobie piatich rokov stúpol počet nákladných vlakov smerujúcich z Číny o 43%. Slovensko má záujem na tom, aby tieto vlaky využívali aj trasu cez Ukrajinu a Slovensko, a čo najviac nákladných vlakov sa preložilo v intermodálnom termináli Dobrá na hranici s naším východným susedom,“ podotkol Jaroslav Kmeť.
Ministerstvo dopravy pritom pripravuje schému dotácií pre prepravu kontajnerov s tovarmi, smerujúcich do Európy z Číny po širokorozchodnej železničnej trati. Snahou je vyrovnať sa cenovo doprave nákladnými vlakmi, ktoré z Číny smerujú v čoraz väčšom počte po trase do Poľska.
Štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť dodal: „Plánujeme schému štátnej pomoci práve pre tieto čínske vlaky priamou dotáciou na jeden kontajner. Táto schéma je pripravená v stratégii intermodálnej dopravy, ktorú čoskoro predložíme do vlády. Na druhej strane chceme poskytovať aj zľavu zo železničnej dopravnej cesty tak, ako to teraz poskytujeme pre prepravy po železnici.“
Schéma štátnej pomoci by mohla byť platná od nového roka. „Dokonca sme sa dohodli so spoločnosťami, ktoré zabezpečujú takúto prepravu na Slovensku, a tie sú ochotné spustiť zo svojich marží a prispieť 50 až 100 eur zo svojej strany. Na druhej strane, v pondelok sme mali rokovania aj s čínskym veľvyslancom. Čínska strana pripravuje dotácie tak, aby sme boli konkurencieschopní voči Poľsku alebo Maďarsku,“ zdôraznil štátny tajomník rezortu dopravy.
Preprava po trase cez Bielorusko do Poľska aktuálne podľa prepravcov vychádza lacnejšie ako cez Ukrajinu na Slovensko. Jaroslav Kmeť je presvedčený, že treba sa vyrovnať cenou, ktorá by mala byť nižšia celkovo o 200 až 300 eur na kontajner.
„Veľkou príležitosťou sú vlaky z Číny, takzvaná Hodvábna cesta, ktorá zatiaľ nesmeruje cez Slovensko. Ten počet vlakov narástol za minulý rok o viac ako 50 percent, je ich 13 000 a cez Slovensko ich prejde len pár desiatok, čiže úlohou slovenskej vlády je dostať na tento terminál, na prekladisko v Dobrej, čo najviac vlakov, ktoré stoja pred poľskými Malaszewiczami, aby zarobili na nich aj slovenské spoločnosti, aj Železnice Slovenskej republiky.“
Čínsky veľvyslanec Sun Li-ťie poznamenal, že terminál v Dobrej má veľkú perspektívu ďalšieho rozvoja. Upozornil však, že problém prepravy tovarov na Slovensko nemôže vyriešiť len Čína. Musia tak urobiť podľa neho všetky dotknuté strany. „Pokiaľ ide o čínsku, tá vyvinie maximálne úsilie, aby motivovala čínske spoločnosti, aby sa vybrali slovenskou cestou cez Dobrú. Budeme sa snažiť tento problém riešiť vo všetkých jeho líniách.“
Podľa Martina Koubeka zo spoločnosti Metrans, ktorá využíva terminál v Dobrej na prekládku tovarov, hlavná príčina, prečo vlaky z Číny smerujú do Poľska, je ekonomická. Ako však zdôraznil, konkurenčnou výhodou slovenského terminálu môže byť rýchlosť prepravy.
„Ten dopravný úsek medzi Kazachstanom a Malaszewiczami je o niekoľko sto eur lacnejší ako cesta cez Ukrajinu na Slovensko. Druhý dôvod je, že najväčšiu spoločnosť, ktorá robí prepravu na Hodvábnej ceste – UTLC, vlastnia tri železničné spoločnosti – kazašská, ruská a bieloruská, takže, samozrejme, uprednostňuje toky cez Bielorusko.“