Nedostatok stavebného materiálu už ovplyvňuje štátne aj súkromné zákazky
Stavebný sektor sa už mesiace borí so stúpajúcimi cenami komodít, firmy oslovujú štát so žiadosťou o pomoc a dofinancovanie stavieb. Ministerstvo dopravy a výstavby túto situáciu pozorne sleduje a ubezpečuje, že ani tieto problémy nezabrzdia prípravu nových investičných projektov.
„Zotavovanie sa z pandémie prináša pre stavebný sektor mimoriadne náročné výzvy. Nedostatok materiálu už teraz reálne ovplyvňuje nielen verejné, ale aj súkromné zákazky,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal. Podľa informácií od stavebníkov je aktuálne situácia na trhu s komoditami mimoriadne komplikovaná. Niektoré suroviny sú prakticky vykúpené, u iných rastie cena v desiatkach až stovkách percent.
Pri veľkých štátnych zákazkách sa môžu výsledné ceny zvyšovať aj o 15-20 percent. „Máme rozostavaných viac ako 70 kilometrov diaľnic a zhotovitelia nás žiadajú navýšiť zmluvné ceny z dôvodu situácie na trhu komodít. Zhotovitelia nevedia realizovať práce v pôvodne zazmluvnených cenách,“ hodnotí situáciu predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapa. Práve NDS má aktuálne v súvislosti so zvýšenými cenami materiálov od stavebníkov „na stole“ požiadavky na úrovni 40 miliónov eur.
V záujme Ministerstva dopravy a výstavby SR je nájsť riešenie, ktoré by bolo prijateľné pre štát aj pre stavebníkov a zároveň by bolo v medziach zákona. Národná diaľničná spoločnosť už má návrh metodiky posudzovania nárokov, ku každému bude pristupovať individuálne. O možných východiskách diskutoval Andrej Doležal aj s lídrami slovenského stavebníctva na Konferencii o doprave a výstavbe 2021, ktorú organizovala uplynulý týždeň mimovládna organizácia Globsec.
Zúčastnili sa na nej aj zástupcovia Združenia miest a obcí Slovenska, Únie miest, Najvyššieho kontrolného úradu, Úradu pre verejné obstarávanie, Štatistického úradu, Ministerstva financií SR, Inštitútu finančnej politiky či Útvaru hodnoty za peniaze, ktorí priblížili, ako vznikal harmonogram priorít v cestnej a železničnej infraštruktúre.
„Na to, aby sme posunuli diaľničnú výstavbu dopredu, potrebujeme jasný plán s jasnými prioritami – čo a kedy pripravovať, čo a kedy stavať. História nám totiž ukazuje, že diaľničnú výstavbu nebrzdil nedostatok financií, ale absencia udržateľného plánu,“ myslí si štátny tajomník rezortu financií Ľuboš Jančík.
Minister Doležal zúčastnených ubezpečil, že ani súčasné problémy s materiálmi nezabrzdia prípravu nových veľkých infraštruktúrnych projektov. „História ukázala, že najlepšou cestou z akejkoľvek krízy sú masívne investície. My sme na ne aj vďaka harmonogramu pripravení lepšie ako kedykoľvek predtým, projektovanie sa totiž bude po prvýkrát v histórii riadiť výlučne dátami a analýzami,“ dodal Andrej Doležal.