Na kafe s… Lukášom Bartom, vedúcim oddelenia IT SCM spoločnosti Kaufland SR
Pandémia koronavírusu oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé firmy ledva zvládli pandémiu. Dnes je síce situácia lepšia, už je tu tretia vlna. Podniky však musia myslieť na automatizáciu, digitalizáciu, aby logistické procesy boli efektívnejšie. V tomto smere sú veľmi dôležité aj moderné mobilné terminály alebo nové trendy vo svete inventarizácie. Ako je na tom spoločnosť Kaufland, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s Lukášom Bartom, vedúcim oddelenia IT SCM spoločnosti Kaufland SR
Opísali by ste prínos mobilných terminálov v rámci logistiky?
Je to neoddeliteľná súčasť logistiky, bez ktorej by nebolo možné pracovať efektívne.
Aké sú najväčšie benefity, prípadne slabiny mobilných terminálov?
Z nášho pohľadu sú ich najväčšie benefity v ich spoľahlivosti a taktiež v tom, že umožňujú manipuláciu skladníkom oboma rukami, keďže je vyskladňovanie vedené hlasom. Na maximálne využitie ich potenciálu je však nutné mať veľmi dobré pokrytie Wifi.
Aké typy mobilných terminálov využívate?
V našom logistickom centre používame rôzne typy logistických terminálov – od PDA s displejom, PDA bez displeja, handheld skenery, vyskladňovacie vesty, tablety, ringskenery na snímanie váhových artiklov a samozrejme rôzne typy slúchadiel s mikrofónom. Benefit mobilných terminálov spočíva v stabilite spojenia a spoľahlivosti aj napriek „heavy duty“ použitiu. Tieto PDA sa dajú prepojiť s rôznymi systémami ako napríklad so SAP-om a umožňujú správu, riešenie problémov i prípadne inštalácie updatov na diaľku.
V čom sú hlavne odlišné rôzne typy mobilných terminálov, ktoré sa využívajú pri vychystávaní?
Vo všeobecnosti odhliadnuc od rôznych výrobcov sa môžu odlišovať v metóde snímania hlasu (slúchadlá vs. vyskladňovacia vesta), avšak všetky spĺňajú rovnakú úlohu.
Aké sú najnovšie trendy vo svete mobilných terminálov pri vychystávaní?
Výrobcovia sa neustále snažia prinášať nové modely zariadení, ktoré sú rýchlejšie a spoľahlivejšie.
Čo prinesie podľa vás budúcnosť, aké vylepšenia a novšie verzie mobilných terminálov?
Z nášho pohľadu je budúcnosť logistiky hlavne v automatizácií.
V čom tkvie význam logistiky v dnešnej dobe?
Logistika bola, je a bude nosným pilierom našej spoločnosti. Vďaka výborne fungujúcemu logistickému reťazcu bolo počas pandémie zabezpečené plynulé a bezproblémové zásobovanie našich predajní.
Do akej miery je dôležitá automatizácia aj digitalizácia?
Automatizácia aj digitalizácia sú neoddeliteľnou súčasťou logistiky v 21. storočí. Už pred viac ako rokom sme naše logistické centrum rozšírili o automatizovaný sklad s automatizovaným zakladačom paliet pre príjem a výdaj tovaru.
Čo prinesie budúcnosť v logistike?
Myslím si, že trendy v logistike na najbližšie roky budú spočívať pravé v automatizácii nielen logistického procesu, ale aj celého dodávateľského reťazca. Či sa to bude týkať automatickej predikcie objednávok pre predajne podľa viacerých faktorov alebo väčšia miera automatizácie pri manipulácii s tovarom v logistickom centre. Momentálne už v zahraničí testujeme viaceré projekty ako automatizované vyskladnenie „mixovaných“ paliet alebo úplná automatizácia vyskladnenia sortimentu ovocia a zeleniny. A v tomto vidím obrovský potenciál do budúcnosti.
Aké IT technológie pomáhajú zvýšiť efektívnosť inventúry v skladoch?
Efektívnosť inventúry zvyšuje použitie napríklad SAP systémov a logistických handheld zariadení, na ktorých sa fyzicky vykonáva skenovanie paletových etikiet.
Charakterizovali by ste moderné metódy inventúry a využité IT technológie, ktoré využívate vo svojich skladoch?
V minulosti sme testovali aj rôzne iné možnosti inventúry ako kamerové systémy na snímanie etikiet, ktoré boli pripevnené na vozíkoch s výsuvným a zdvíhacím zariadením. Avšak z nášho pohľadu je najefektívnejšia kombinácia pozostávajúca zo SAP systému a handheld zariadení, ktorú využívame aj v našom sklade.
Čo je najtrendovejšie v oblasti inventúry v skladoch?
V súčasnosti pozostáva inventúra z kombinácie IT systémov, hardwaru a ľudského faktora a funguje už dlhšiu dobu veľmi stabilne. Taktiež sa neustále zlepšuje a zvyšuje úroveň systémovej podpory, ktorú ponúkajú pokročilejšie systémy prípadne hardware.
Čím máte najviac problémov? Ako problémy najčastejšie riešite?
Najčastejšie problémy sú spojené s ľudským faktorom, kedy je nutné vykonávať dodatočné kontrolné prepočty. Problémy spojené so systémami počas inventúry sa nezvyknú vyskytovať
Ako vidíte budúcnosť v oblasti využívania IT technológií pri inventúre?
Budúcnosť inventarizácie vidíme v automatizácii a v nových technológiách ako drony či automatizované skenovacie vozíky. Taktiež veľký potenciál má systémové riešenie, v rámci ktorého by sa každý pohyb na určitom skladovom mieste zaznamenal do systému a inventúra by sa tak mohla robiť v reálnom čase.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK