SKLADOVANIE: Mostíky a vráta zabezpečujú flexibilitu pri vykládke a nakládke
Firmy sa v dnešnej dobe už nezaobídu bez kvalitných, odolných a neraz aj automatizovaných mostíkov, ktorými sa dá ľahko a rýchlo preklenúť vzdialenosť medzi nakladacím priestorom a ložnou plochou vozidla. Pri logistických procesoch podobne sú veľmi dôležité aj vráta.
Špecialistom na vyrovnávacie mostíky je aj firma Loading Systems, ktorá sa zapája už do prípravných prác pri nových projektoch alebo prestavbách. V prípravnej fáze sa totiž rozhoduje o spôsobe využitia, ktorý musí byť čo najjednoduchší. Týka sa to vybavenia areálu, návrhu nakladacích miest a výberu správnych produktov. Pri návrhu nájazdnej plochy alebo nakladacieho miesta je dôležité, aby bol zaistený
odtok vody z budovy a aby nákladné vozidlá stáli vodorovne.
Rovnako sa má predchádzať poškodeniu vrát, vnútorného povrchu budov a nadmernému zaťaženiu bezpečnostných nárazníkov nakladacieho miesta. Pri vybavení areálu je dôležité určiť si aj smer jazdy vozidiel a počítať s priestorom potrebným k ich otočeniu.
RÔZNE TYPY MOSTÍKOV
Ako pripomína Roman Drobný, sales manažér v Tyros Loading Systems SK, vyrovnávacie mostíky sa dajú deliť viacerými spôsobmi. Prvou možnosťou je deliť podľa spôsobu ovládania. Medzi klasickými mostíkmi patria ručne ovládané, a to rôzne prevedenia hliníkových či oceľových sklopných plechov, ako aj vyrovnávací mostík malých rozmerov, tzv. MINIRAMP. Používajú sa na preklenutie menších výškových
rozdielov. Sú vhodné k dodatočnej montáži na už existujúcom nakladacom mieste.
V hliníkovom prevedení sú ľahké, dostatočne pevné a často bývajú v posuvnom prevedení. Hydraulicky ovládané vyrovnávacie mostíky delíme na 2 základné skupiny podľa druhu dosadacieho plechu, a to na mostíky s výklopným dosadacím plechom, alebo na mostíky s výsuvným dosadacím plechom. Tieto sa vyrábajú v mnohých rozmeroch, nosnostiach a s rôznymi možnosťami stavebnej pripravenosti.
Výber správneho typu a rozmeru vyrovnávacieho mostíka závisí od požiadaviek užívateľa. Aj keď existujú štandardné rozmery mostíkov, spoločnosť Tyros Loading Systems SK dokáže vyrobiť ich aj na mieru. Táto možnosť sa uplatňuje pri výmene starého či konkurenčného
vyrovnávacieho mostíka, nevznikajú tajk ďalšie náklady spojené s úpravou stavebnej pripravenosti. Štandardná nosnosť je 60 kN alebo 100 kN. Výhodou oproti mechanickým mostíkom je jednoduchá obsluha a vyššia miera bezpečnosti. Vyrovnávací mostík s výklopným lipom je zložený z platformy, výklopného lipu, hydraulickej časti a ovládacej jednotky.
Výklopný lip v základnej polohe visí v prednej časti mostíka. Ovládanie mostíka s výklopným lipom je jednoduché, pomocou tlačidla na ovládacej jednotke sa mostík zdvihne do hornej polohy, kde sa vyklopí lip. Po uvoľnení tlačidla mostík klesá na podlahu nákladného vozidla. V momente, keď je mostík „položený“ na vozidle, je možná nakládka / vykládka vozidla a mostík kopíruje zvislý pohyb vozidla – pláva. Po ukončení nakládky/vykládky sa mostík buď pomocou toho istého tlačidla (v prípade 1-tlačidlovej jednotky) alebo pomocou druhého tlačidla (v prípade jednotky s auto návratom) zbalí do základnej polohy.
BEZPEČNOSŤ NA PRVOM MIESTE
Vyrovnávací mostík s výsuvným lipom má rovnaké zloženie až na typ lipu. Ten je v tomto prípade výsuvný a je schovaný pod platformou vyrovnávacieho mostíka. Ovládanie mostíka je intuitívne pomocou 4-tlačidlovej ovládacej jednotky. Jedným tlačidlom sa mostík zdvihne do jeho hornej polohy. Potom pomocou dvoch samostatných tlačidiel sa vysunie, prípadne zasunie lip do požadovanej polohy. Po uvoľnení
mostík klesne na podlahu vozidla. Po ukončení prekládky mostík pomocou tlačidla na automatický návrat sa vráti do základnej polohy.
Vo všeobecnosti sú viac používané mostíky s výklopným lipom pre ich jednoduchú konštrukciu a nižšiu cenu. V mnohých logistických parkoch je štandardom mostík so šírkou 2000 mm, dĺžkou 2500 mm, nosnosťou 60 kN. Dĺžka lipu je 400 mm alebo 500 mm.
Existujú však situácie, kedy mostík s výklopným lipom nepomôže a treba použiť vyrovnávací mostík s výsuvným lipom. Ide hlavne o ISO riešenie nakladacieho miesta, kde je nutné použiť vyrovnávací mostík s výsuvným lipom o dĺžke 1000 mm. Priemyselné vráta sa potom zatvárajú pred vyrovnávacím mostíkom, čím je zaručená optimálna izolácia.
Takisto je mostík s výsuvným lipom vhodnejší tam, kde je potrebné „položiť“ lip mostíka na podlahu nákladného vozidla s mimoriadnou presnosťou bez poškodenia nákladu (náklad je naložený skoro až po hranu vozidla). Ako každý segment, aj vrátová a nakladacia technika
sa vyvíja a zdokonaľuje. Zvyšujú sa nároky na bezpečnosť zariadení, na zníženie únikov tepla prípadne chladu, na bezporuchovosť chodu zariadení.
Preto sa postupne rozširuje ponuka o nové príslušenstvo. O zariadenia sa spoločnosť stará aj po odovzdaní do užívania. Kvalitný servis a údržba garantujú a predlžujú životnosť zariadení nakladacieho miesta a minimalizujú čas prerušenia prevádzky.
Prinášame vám úryvok z rubriky SKLADOVANIE z časopisu Systémy Logistiky SK 87/2021. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.