Na kafe s… Tomášom Vrtíkom,Managing Partner spoločnosti Expandeco
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé firmy ledva zvládli minuloročnú jarnú prvú vlnu a neskoršiu druhú vlnu pandémie. Dnes sa situácia okolo pandémie postupne zlepšuje, hoci sa už hovorí o tretej vlne… Ako je na tom aktuálne spoločnosť Expandeco a ako vníma aj logistiku či automatizáciu, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s Tomášom Vrtíkom, Managing Partner spoločnosti Expandeco.
Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu, vývoj na trhu a situáciu so zamestnancami?
Ja sa vnímam skôr ako človek z e-commerce prostredia a môžem povedať, že covid výrazne zvýšil nielen dopyt po našich službách, ale vytvoril aj veľa nových pracovných príležitostí. Veľký deficit vnímame najmä pri serióznejších pozíciách, ktoré je častokrát problém obsadiť. Administratívne pracovné pozície alebo skladové pozície je o niečo ľahšie obsadiť.
Do akej miery vás zasiahla celkovo pandémia koronavírusu? Spomalila vaše plány?
Expandeco je spoločnosť, pre ktorú mal covid skôr pozitívny ako negatívny dopad. Zaznamenali sme zvýšený záujem o naše služby. Služby reverznej logistiky nám medziročne narástli o 150 percent. Zároveň sme museli prispôsobiť plány súčasnej situácii na trhu tak, aby sme dokázali pokryť zvýšený záujem od klientov.
Priblížili by ste vaše plány v tomto, ale aj v ďalšom roku?
Máme v pláne rozširovať sieť zberných miest po celej Európe a zlepšovať naše služby. Vidíme priestor v skvalitňovaní celého procesu vratiek. Reverzná logistika má pre e-shopy veľkú pridanú hodnotu. Kľúčovým bude najať skúsených ľudí, ktorí nám pomôžu zrealizovať naše plány a vízie do budúcnosti. Budeme radi, ak sa nám ozvú šikovní ľudia so skúsenosťami z prostredia logistiky v e-commerce.
Ako vnímate napredovanie firiem, vrátane aj vašej, vďaka automatizácii?
Vďaka reverznej logistike dokáže e-shop urýchliť celý proces spracovania vratiek a skrátiť vybavenie reklamácie až o 75% času. Pridaná hodnota našej služby sa odráža najmä v pozitívnych referenciách od našich klientov a ich zákazníkov, ktorí sa vedia ľahko vyrovnať lokálnym e-shopom, dokonca zabezpečiť kvalitnejšie služby pre svojich zákazníkov. Efektívna reverzná logistika umožňuje zákazníkom tovar ľahko a jednoducho vrátiť a e-shopu šetrí čas a peniaze.
Spomenuli by ste inováciu, ktorá pomohla vám, alebo niekomu z vašich partnerov k rýchlejšiemu rastu a k posilneniu na trhu?
V tejto súvislosti by som spomenul automatizované preklady, ktoré sú zaujímavé najmä pre e-shopy, ale aj celú e-commerce scénu. V súčasnosti existujú na trhu rôzne nástroje na strojové preklady, s ktorými v Expandeco aktívne pracujeme. Tak dokážeme e-shopom ušetriť až desiatky percent nákladov na prekladoch. Pozitívne recenzie od klientov, ktorí túto službu už využili, nás len utvrdzujú v tom, že ideme správnym smerom a automatizované preklady majú sľubnú budúcnosť.
Čo si myslíte o dôležitosti automatizácie, digitalizácie a robotizácie logistických a výrobných procesov?
Myslím si, že najdôležitejšie je to, kto rýchlejšie a efektívnejšie dokáže využiť nové technológie vo svoj prospech. Príjem v logistike tvorí hlavne úspora z automatizácie, a tí, ktorí začnú generovať technologický dlh, začnú byť neefektívni. Neefektívnosť sa prejaví vo zvýšených nákladoch, ktoré ovplyvnia ceny služieb. Tlak na cenu v logistike je obrovský, takže za mňa automatizácia je pre ziskové fingovanie biznisu nevyhnutná.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti v tomto roku?
Očakávame, že firma bude rásť na úrovni 50 percent. Sústredíme sa na škálovanie našich najsilnejších služieb ako reverzná logistika, zákaznícka podpora, lokalizácia a preklady. Naša najväčšia výzva je presadiť sa aj na poľskom trhu, kde už nejaký ten rok pôsobíme. Poľský e-commerce trh je silno viazaný na ceny a budovanie vzťahov trvá o niečo dlhšie v inej krajine. Považujeme to za akúsi podnikateľskú skúšku, ktorá preverí naše služby a odkryje ďalšie smerovanie spoločnosti.
Čo je podľa vás najtrendovejšie v oblasti, ktorej sa venujete?
Aktuálne najväčším trendom sú vznikajúce marketplaces, ktoré sa stále viac a viac otvárajú obchodníkom. Myslím si, že v najbližších rokoch nás čaká tzv. „vojna marketplaces“. Medzi najznámejšie online trhoviská v rámci regiónu CEE patria napr. eMag v Rumunsku, Allegro v Poľsku, Mall, Alza a Heureka u nás a v Česku. Veľmi trendy je aj samotná expanzia e-shopov do zahraničia. Ešte pred pár rokmi sa riešili polemiky či vôbec expandovať, dnes už je to samozrejmosť, čo nás úprimne teší. Čo sa týka trendov, rád by som spomenul aj automatizované preklady, ktorými sa dajú znížiť náklady na preklad alebo služby reverznej logistiky, ktoré vedia využiť tak e-shopy, ako aj kuriérske spoločnosti.
Aký má význam logistika v dnešnej dobe?
Logistiku považujem za tepnu celej ekonomiky a celého sveta. Nebál by som sa povedať, že kolaps logistických spoločností by pocítili všetci takmer okamžite. Je to nevyhnutná súčasť nášho každodenného života.
Akým spôsobom najviac pomáhate vy, teda vaša spoločnosti k rozvoju logistiky?
Rozhodli sme sa venovať reverznej logistike, ktorá bola v e-commerce z pohľadu e-shopov vždy veľmi zanedbávaná a neatraktívna. Logistika vratiek dodnes spôsobuje množstvu e-shopom starosti, ktorú rieši spoločnosť Expandeco namiesto klienta.
Každý e-shop sa snaží čo najrýchlejšie tovar doručiť, ale nemyslí na to, že zákazník niekedy potrebuje zásielku aj vrátiť, čo v prostredí online nakupovania je úplne bežné a treba s tým počítať. Práve spomínaný komfort zákazníka pri vrátení zásielky sme si zobrali za svoje a chceme aj naďalej prinášať inovácie v tomto smere, zlepšovať a skvalitňovať celý proces vratiek. Naším cieľom je, aby zákazník vedel zakúpený tovar, pokojne aj na zahraničnom e-shope, poslať späť bez akýchkoľvek problémov za podmienok lokálneho eshopu. Prípadne získať refundáciu v čo možno najkratšom možnom čase. Jednoducho netreba zabúdať na to, že reverzná logistika a tzv. „after care” zákazníka je rovnako dôležitý proces ako samotné doručenie zásielky. Častokrát práve v tomto bode sa láme chlieb a e-shop získava pozitívne recenzie od spokojných a vracajúcich sa zákazníkov.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK