Na kafe s… Franzom Nigitzom, Site Managerom spoločnosti ZKW
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé firmy ledva zvládli minuloročnú jarnú prvú vlnu a neskoršiu druhú vlnu pandémie. Dnes sa situácia okolo pandémie postupne zlepšuje, hoci sa už dnes hovorí o tretej vlne… Ako je na tom aktuálne spoločnosť ZKW a ako vníma aj logistiku či automatizáciu, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s Franzom Nigitzom, Site Managerom spoločnosti ZKW.
Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu, vývoj na trhu a situáciu so zamestnancami vo vašej spoločnosti?
Situácia na automobilovom trhu je od začiatku krízy dosť volatilná. Rok 2020 bol globálne ovplyvnený pandémiou COVID-19 a viedol k nedostatku call off objednávok našich OEM zákazníkov. V roku 2021 nás ovplyvňuje hlavne bezprecedentný nedostatok materiálu, predovšetkým nedostatok elektronických súčiastok, ale aj živíc pre plastové diely. To tiež vedie k zníženiu výrobných kapacít u našich zákazníkov, čo má dopad aj na náš závod. Napriek tomu sa nachádzame v situácii, keď neznižujeme počet zamestnancov, ale plánujeme zvýšenie ich počtu. Prečo? Pretože do roku 2024 zvýšime každý rok výrobnú kapacitu o 30%.
Do akej miery vás zasiahla celkovo pandémia koronavírusu? Spomalila vaše plány?
Rozhodne sme dopad pandémie pocítili na obrate. Kvôli lockdownom a odstávkam v roku 2020 sme museli prepustiť viac ako 300 ľudí, pretože výrobné call off klesli takmer na nulu. Našťastie sa v 3. štvrťroku situácia zlepšila a my sme dokázali opäť prijať ľudí v rovnakom množstve.
Priblížili by ste vaše plány, resp. plánované investície v tomto či v ďalšom roku?
Ako som už spomínal, dramaticky zvýšime našu výrobnú kapacitu v priebehu nasledujúcich 3 rokov, s cieľom dosiahnuť tržby do výšky až do 550 miliónov eur. To znamená ďalšie investície do strojov, zariadení a tiež do nového logistického konceptu už v tomto roku, ale aj v nasledujúcich.
Ako vnímate napredovanie firiem vrátane aj vašej vďaka automatizácii?
Pre udržanie konkurencieschopnosti bude zvlášť vo východnej Európe nevyhnutná automatizácia. Keď sa pozriete na ročnú valorizáciu miezd a očakávanie obyvateľstva, pokiaľ ide o ich každoročné zvyšovanie, nevidím inú cestu, ako ďalšie investície do automatizácie výrobných a logistických procesov.
Spomenuli by ste inováciu, ktorá pomohla vám k rýchlejšiemu rastu a k posilneniu na trhu?
Naše odvetvie svetiel a osvetlenia je poháňané inováciami. Boli sme prvou spoločnosťou dodávajúcou laserovú technológiu spoločnosti BMW. Nový trend zas ukazuje zmenšovanie veľkosti – oveľa menšie žiarovky s vyššími nárokmi na dizajn a nové možnosti výrobných metód, ktoré si vyžadujú odlišné koncepty.
Čo si myslíte o dôležitosti automatizácie, digitalizácie a robotizácie logistických a výrobných procesov?
Ako už bolo spomenuté, automatizácia s použitím „Cobots“ (Collaboration robots) pri montáži, ale aj v logistickej oblasti, bude v nasledujúcich rokoch kľúčová pri našom investičnom plánovaní.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti v tomto roku?
Ako priamy dodávateľ (tier1) pre výrobcov OEM sme plne závislí na týždenných call offs, čo znamená, že vyrábame na základe dopytu našich zákazníkov. Vzhľadom na kritickú situáciu na dodávateľskom trhu neočakávam v tomto roku stabilnú situáciu.
Čo je podľa vás najtrendovejšie v oblasti, ktorej sa venujete?
- Automatizácia výroby a kvalita simulácií v rámci inžinierstva pred samotnou industrializáciou prvých častí a rozširovanie produktového portfólia ZKW.
- Svetelné jednotky sú čoraz menšie a inteligentnejšie. Svetlo je dnes nielen bezpečnostnou súčasťou, ale aj najdôležitejším dizajnovým prvkom automobilov, nákladných áut a bicyklov.
- Pre logistiku je najväčším trendom vytváranie spoľahlivosti v nedôveryhodnom prostredí. Môže to vytvoriť neustále sa zdokonaľujúca technológia blockchain. Veľkí dodávatelia pre OEM a technologické spoločnosti sa pripájajú, čím sa tento trend zrýchľuje.
Aký má vlastne význam logistika v dnešnej dobe?
Logistika má pri riadení rozhraní čoraz väčší význam, pretože všetky procesy, ktoré sú v pohybe, prekračujú hranice zodpovednosti. Na všetkých týchto rozhraniach logistika koordinuje toky. Bez ohľadu na to, či sa jedná o materiálové toky, informačné toky, alebo finančné toky, logistika potrebuje organizovať a udržiavať trasy. Preto sú súčasné IT systémy kľúčom na zabezpečenie transparentnosti, ktorá v ďalšom kroku vedie k vytvoreniu udržateľnosti. Patrí sem aj transparentnosť celého dodávateľského reťazca vrátane zákazníkov a dodávateľov.
Akým spôsobom najviac pomáhate vy, teda vaša spoločnosti k rozvoju logistiky?
Vysoké investície do automatizácie s inštaláciou plne automatizovaného skladového systému vrátane AGV na prípravu a automatizovaného systému dopravného pásu na prepravu komponentov do určených oblastí použitia. Príprava umelou inteligenciou riadeného navádzacieho systému pre nákladné vozidlá pre vytváranie nakladacích a vykladacích slotov v jednej z 5 oblastí nakládky / vykládky, zabraňuje dopravným zápcham, zvyšuje bezpečnosť a vyrovnáva pracovné zaťaženie našich zamestnancov pri expedícii.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK