Ivan Varga: Ľudský faktor je pre logistiku stále kľúčový
„Pre mňa je logistika veľmi široké spektrum. Práve preto, že pracujem v oblasti logistiky od roku 2003 na rôznych pozíciách v rôznych krajinách, môžem potvrdiť, že v každej oblasti je vnímaná inak. V jednoduchom ponímaní je to súhra dobre nastavených procesov pre vstup a výstup, nikdy nekončiaci sa proces vylepšovania na všetkých úrovniach. Významná je preto pre všetkých, teda od dodávateľa po spotrebiteľa,“ hovorí v rozhovore Ivan Varga, riaditeľ oddelenia logistických riešení Gebrüder Weiss.
Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Musím povedať, že som očakával horši vplyv COVIDu na ekonomiku. Samozrejme, líši sa to to segment od segmentu. Sú oblasti, kde mala pandémia väčší dopad a naopak. Z môjho pohľadu, bol v jednom segmente pokles a v druhom o to väčší nárast. Takže situácia sa prirodzene vyrovnala – popresúvali sa financie. Farmaceutický priemysel mal zo situácie profit, automotive a taktiež iné výrobne firmy vývoj spomalil. Trh sa oživuje, čomu sa, samozrejme, veľmi tešíme a verím, že trend rastu zostane naďalej optimistický.
Do akej miery vás zasiahla pandémia koronavírusu? Spomalila vaše plány?
Prvé mesiace (04-05/2020) lockdownu boli naozaj kritické. Poviem pravdu, zo začiatku sme mali obavy, ako sa situácia vyvinie. Ale vzhľadom na to, že sme orientovaní na správny smer dodávateľa a spotrebiteľa, ďalšie mesiace vystrelili prudko hore. Naši zákazníci sa veľmi rýchlo zorientovali a my sme im vedeli ponúknuť riešenia v logistickom toku služieb. Veľmi rýchlo sme ponúkli inovácie smerom k jednoduchšej forme komunikácie, objednávanie, trackovanie, nový zákaznícky portál ako kompletnú on-line platformu.
Ako vnímate napredovanie firiem vďaka automatizácii?
Je to nevyhnutnosť a som veľmi rád, že môžem byt jej osobnou súčasťou. Pridanú hodnotu má pre všetky strany. Pre zákazníka, firmu ale hlavne pre zamestnanca. Povedzme napríklad, keď sme pred pár rokmi robili inventúry na nespočetné množstvo hárkov papiera, ktoré končili veľakrát v koši. Teraz je všetko online, rýchlejšie, cez skener a opäť cez EDI takmer okamžite dorazí balík informácií k zákazníkovi. Nespomínam si, kedy sme naposledy použili papier. V súčasnosti sa za aktuálny trend napríklad považuje v procese inventúry využitie dronov. Aj my momentálne testujeme dron, ktorý slúži na inventúru zásob vo vyšších pozíciách. Na dron je implementovaný skener. Dron skenuje paletové pozície, kde je možné oskenovať štítok na palete a v tom momente prechádza info do kancelárie. Disponent spracúva tento dodaný status a zasiela cez EDI zákazníkovi na schválenie.
Tu môžem tiež spomenúť práve úspešne ukončený projekt s firmou Hoppecke. Výnimočne riešenie nabíjacej stanice pre vysokozdvižné vozíky, ktoré urýchli výmenu batérii, ich jednoduché sledovanie striedania použitia, čím sa tiež predĺži ich životnosť a, samozrejme, ďalšie finančne úspory.
Spomenuli by ste inováciu, ktorá pomohla vám alebo niekomu z vašich partnerov k rýchlejšiemu rastu?
Minulý rok sme implementovali nový zákaznícky portál myGW. Prostredníctvom portálu sme vytvorili digitálnu platformu, ktorá našim klientom poskytuje informácie o toku ich tovaru v reálnom čase pre pozemnú, leteckú a námornú prepravu, ako aj pre skladovú logistiku. Vďaka portálu dokážeme zabezpečiť maximálnu transparentnosť a zjednodušiť tok informácií v rámci celého dodávateľského reťazca. Úspora času, ktorú zákazníci vďaka portálu získajú, predstavuje vysokú pridanú hodnotu. A to je smer kam by mali všetky inovácie smerovať – zjednodušiť prácu a skrátiť čas úkonov našich zákazníkov.
Čo si myslíte o dôležitosti automatizácie, digitalizácie a robotizácie logistických a výrobných procesov?
Ako som už spomínal. Je to dobová nevyhnutnosť pre určité druhy logistických riešení. V budúcnosti budeme ešte prijemne prekvapení, kde a na ktorých miestach sa podarí nahradiť ľudskú silu automatizáciou. No aj napriek tomu, že napredujeme a automatizujeme, cítime neustále nedostatok ľudských kapacít. Ľudský faktor je pre logistiku stále kľúčový.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti v tomto roku?
Naša expanzia v tomto roku nabrala prudké obrátky. V júny 2021 sme skolaudovali nové vlastné skladové a administratívne priestory o rozlohe 8000 m2. Pracujeme na implementácii nového zákazníka – globálneho lídra čistiacej techniky, a to tak logistiky, ako aj distribúcie do 15 krajín EÚ, a aj mimo EÚ. Máme otvorené ďalšie projekty smerom k B2C segmentu. Ako všetci vieme, práve táto doba je svedkom neskutočného rastu on-line sektoru a nám sa darí plniť veľké plány a máme ešte veľké ambície.
Čo je najtrendovejšie v oblasti, ktorej sa venujete?
Riešenie – to je to naj slovo ktoré to všetko vystihuje. Ponúkať riešenia v oblasti logistiky je živý nikdy nekončiaci proces. Začína sa šťastným zamestnancom a končí spokojným zákazníkom – a práve toto vystihuje náš každodenný logistický život.
Aký má vlastne význam logistika?
Pre mňa je logistika veľmi široké spektrum. Práve preto, že pracujem v oblasti logistiky od roku 2003 na rôznych pozíciách v rôznych krajinách, môžem potvrdiť, že v každej oblasti je vnímaná inak. V jednoduchom ponímaní je to súhra dobre nastavených procesov pre vstup a výstup, nikdy nekončiaci sa proces vylepšovania na všetkých úrovniach. Významná je preto pre všetkých, teda od dodávateľa po spotrebiteľa.
Čo si myslíte o logistickej knihe zoznamov kontaktov SLBOOK? Ako vnímate túto publikáciu? Do akej miery môže pomôcť firmám v oblasti developmentu či logistiky?
Je to parádny nástroj ako nájsť pomerne rýchlo potrebné informácie, kontakty, dostupnosť. Veľmi rád si ju v prípade potreby prezerám. Vnímam ju ako dobrý nastroj aj preto, že sa mnohokrát dozviem nove, často významne informácie. Publikácia už k nám patrí, možno viac ju zviditeľniť, aby mala ešte širší záber.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi