Miroslav Vajda: Kto dnes nemyslí na automatizáciu, digitalizáciu či robotizáciu, ten si neplánuje zodpovedne svoju budúcnosť
„Kto dnes nemyslí na automatizáciu, ten pravdepodobne riskuje, že v už v blízkej budúcnosti bude čeliť výzvam, na ktoré nebude dostatočne pripravený. Našťastie všetky veľké významné firmy sa dnes stávajú vzorom pre stredné aj menšie podniky a automatizovaných logistických projektov pribúda každý rok násobne,“ hovorí v rozhovore Miroslav Vajda, obchodný riaditeľ spoločnosti Jungheinrich.
Ako vnímate súčasnú ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Oživenie dopytu bolo citeľné už od jesene minulého roku a nezastavilo sa ani napriek obmedzeniam vyplývajúcim z vážnej pandemickej situácie. Vyhliadky sú stále sľubné a my očakávame priaznivý vývoj a viditeľný rast trhu, z tohto hľadiska sme optimisti.
Do akej miery vás zasiahla pandémia koronavírusu? Spomalila vaše plány?
Pandémia nás zasiahla najmä v prvej vlne keď takpovediac bola celá ekonomika zo dňa na deň uzavretá. Okamžite sme sa snažili zabezpečiť všetky naše činnosti tak aby naši zákazníci postihnutí neboli, no v prvom rade sme mysleli na ochranu zdravia našich zamestnancov.
Čo si myslíte o napredovaní firiem vďaka automatizácii?
Kto dnes nemyslí na automatizáciu, ten pravdepodobne riskuje, že v už v blízkej budúcnosti bude čeliť výzvam, na ktoré nebude dostatočne pripravený. Našťastie všetky veľké významné firmy sa dnes stávajú vzorom pre stredné aj menšie podniky a automatizovaných logistických projektov pribúda každý rok násobne. Na firmách, ktoré už dnes automatizáciu denne využívajú, je badateľný rast ich ekonomického úspechu spojeného s rastom prestíže vo svojom segmente.
Spomenuli by ste inováciu, ktorá pomohla vám, alebo niekomu z vašich partnerov k rýchlejšiemu rastu?
Jednoznačne musím spomenúť projekt automatických vysokozdvižných vozíkov implementovaných vo výrobnej firme, ktoré nahradili plne ľudskú obsluhu, alebo projekt plnoautomatického skladu pre výrobcu automobilových komponentov, ktorý umožnil manipuláciu rádovo násobných objemov a následne umožňuje zásadný rast výroby pre budúce obdobia. V neposlednom rade viacero projektov v automotive či retail biznise, kde pôvodná veľká flotila manipulačnej techniky bola plne nahradená Li-Ion flotilou, umožňujúcou signifikantné úspory pracovnej sily a spotrebovanej energie.
Priblížili by ste váš názor na dôležitosť automatizácie, digitalizácie a robotizácie logistických a výrobných procesov?
Už som spomínal, kto dnes nemyslí na automatizáciu, digitalizáciu či robotizáciu, ten si neplánuje zodpovedne svoju budúcnosť. Manuálna ľudská práca sa presunie do iných sfér činnosti a štandardné pracovné disciplíny budú nutne nahradené robotmi a IT štruktúrami. To uvoľní zároveň nekonečný potenciál ľudskej tvorivosti, ktoré sa bude dať zmysluplnejšie využívať.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti v tomto roku?
V tomto roku sa budeme naďalej venovať inovatívnym technológiám, ako je nahradenie klasických batérii Li-Ion technológiou a samozrejme aj automatizácii v plnom meradle. Chceme našim zákazníkom prinášať pridanú trvalú hodnotu, ktorú by mal dostávať ako prirodzenú súčasť prémiových výrobkov a služieb.
Čo je najtrendovejšie v oblasti, ktorej sa venujete?
Je to už spomínaná digitalizácia a automatizácia, no najväčší a viditeľný posun nateraz nastáva v spomínanej Li-Ion technológii pohonu manipulačnej techniky kde v horizonte 5 rokov už nebudú klasické batérie viac existovať.
Aký má vlastne význam logistika?
Slovo ,,logos“ znamená v gréčtine rozum, alebo počínanie, mne sa to páči ešte viac ako spojenie ,,rozumné počínanie“ ktoré sa snaží o čo najefektívnejšie premiestnenie vecí z bodu A do bodu B, prospešné pre všetky zúčastnené články tohto reťazca. Dnes by som k efektívnosti rád pridal aj slová ako ohľaduplné k životnému prostrediu a trvalo udržateľné.
Čo si myslíte o logistickej knihe zoznamov kontaktov SLBOOK?
Jej význam z pohľadu našej firmy, ktorá je nedeliteľnou súčasťou logistiky už 70 rokov, vnímam skôr z pohľadu užitočnosti v zorientovaní sa na trhu a vytvorenia prvého dojmu na čitateľa. Pre začínajúcu firmu má určite význam aj z hľadiska možností nadviazania nových obchodných kontaktov.
Rozhovor pripravil Tomáš Szmrecsányi