Na kafe s… Jozefom Holotom, Corporate Logistics / Process & Systems Development Manager v Agrana Beteiligungs AG / Slovenské Cukrovary
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné a logistické firmy ledva zvládli minuloročnú jarnú prvú vlnu a neskoršiu druhú vlnu pandémie. Ako je na tom firma Agrana Beteiligungs AG / Slovenské Cukrovary a ako vníma logistiku i automatizáciu, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s Corporate Logistics / Process & Systems Development Manager spoločnosti Jozefom Holotom.
Ako vnímate súčasnú situáciu logistiky?
Logistika je vo svojej podstate vyvolaná, nie primárna aktivita. Jej existencia je podmienená výrobou a existenciou určitej trhovej dynamiky a jej potreba, prosperita a výzvy teda budú vždy fragmentované / špecifické pre určité druhy výroby, respektíve pre určité trhy. Problémy logistiky sa preto nedajú hodnotiť univerzálne, pretože aj v najväčšej globálnej recesii budú niektoré logistické reťazce a siete prosperovať a na druhej strane aj v období najväčšej globálnej konjunktúry budú existovať existenčne ohrozené oblasti. Spoločným ohrozením je však určite neurčitosť, ktorá z môjho subjektívneho pohľadu momentálne dosahuje najvyššiu mieru, akú si pamätám.
Pandémia koronavírusu mala aký vplyv?
Globálna pandémia ovplyvnila ponuku i dopyt na spotrebných trhoch, vyvolala masívne iniciatívy vlád a bánk. V reakcii na to sa rozhýbali pracovné trhy, ktoré už predtým logistiku konfrontovali s nemalými výzvami. Vplyv na medzikontinentálnu prepravu tovaru bol obrovský a nedávny incident v suezskom prieplave takisto prinútil prepravcov aj dopravcov prehodnotiť ich dlhodobé stratégie. Mám pocit, že minimálne za posledných 25 rokov nebolo v naraz v pohybe toľko významných faktorov, ako je tomu teraz.
Dá sa podľa vás predvídať ďalší vývoj?
Keďže za každým z týchto spomínaných faktorov sa skrýva nemalý potenciál ovplyvniť celkovú situáciu pozitívnym i negatívnym spôsobom, je v súčasnosti nemožné povedať, v akom svete budú fungovať riešenia, ktoré dnes navrhujeme. To, samozrejme, neprospieva rozbehu dlhodobých strategických konceptov väčšieho rozsahu, ktoré sa často ako rámcové programy stávajú sponzormi stredne- a krátkodobých projektov.
Preto si myslím, že na globálnej úrovni sa v oblasti logistiky dá hodnotiť len technologický pokrok a trendy, ktorým jednoznačne vládne udržateľnosť, digitalizácia a výhľad na intenzívny aj extenzívny rozvoj konceptov ako Internet vecí, blockchain, umelej inteligencie (AI – artificial intelligence), strojového učenia (machine learning), učiacich sa algoritmov (deep learning), automatizácie a robotizácie.
O čom svedčia aktuálne trendy v logistike?
Najmä v kombinácii vyššie spomínaných konceptov vidím obrovský potenciál. Aj napriek tomu, že strojové spracovanie dát už dávno nie je novinkou, myslím si, že máme pred sebou revolučné zmeny v zmysle objemu a kvality dát, a najmä spôsobu ich spracovania a vstupu autonómnych systémov do úrovní riadenia, ktoré boli doteraz vyhradené manažérskym rozhodnutiam ľudí.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK