Prvé česko-slovenské stretnutie logistických manažérov
Pandémia ovplyvnila životy nielen ľudí, ale aj pôsobenie firiem. Nie je tomu inak ani vo svete logistiky. Hoci koronakríza bola bolestivá, nie všade a vo všetkom priniesla rovnaké následky. Ukázalo to aj prvé stretnutie členov českého a slovenského Klubu logistických manažérov.
Keďže pandemická situácia bola koncom apríla vážna, aj tentokrát boli nútení logistickí profesionáli z oboch krajín diskutovať v online priestore. To im však neprekážalo, lebo aj oni potrebujú neustále inšpiráciu. Tú nájdu aj v rámci diskusie medzi sebou. A na to poskytujú výnimočnú príležitosť aj stretnutia členov Klubu logistických manažérov.
Vzhľadom na pandemickú situáciu sa inšpiratívne stretnutia členov KLM mesiace realizovali len v online prostredí. Síce to nie je také, ako keď sú manažéri v osobnom kontakte, predsa mnohých poteší, lebo si môžu vymieňať skúsenosti či nápady. Pandémia zmenila aj spôsob komunikácie medzi logistickými profesionálmi. Na strane druhej však umožnila, aby prvýkrát sa stretli v online prostredí desiatky českých a slovenských manažérov. Online diskusia sa uskutočnila piatok 23. apríla 2021.
Novinky pracovného trhu
Koronakríza posilnila dopyt po novej pracovnej sile. Zhodli sa na tom aj logistickí manažéri na aprílovom online stretnutí českého a slovenského Klubu logistických manažérov. Po prvej vlne pandémie najmä firmy z oblasti e-commerce potrebovali vo svojich skladoch posilu, a tú našli v dave ľudí, ktorí po páde gastrosektoru stratili zamestnanie. Takýmto spôsobom posilnila svoj tím aj spoločnosť Alza, či aj iné firmy.
Na jednej strane bol nával nových ľudí pozitívny, ale migrácia ľudí mala aj tienistú stránku. Logistiku zaplavilo množstvo nekvalifikovaných ľudí. Myslí si to aj Tomáš Šuhányi, konateľ Tirex, podľa ktorého síce „je viac ľudí na pracovnom trhu, tých kvalifikovaných je stále nedostatok.“
Podobný názor zastáva aj Jozef Holota: „Čo sa týka personálnych otázok, vidieť, že kvalita ľudí aj pre migráciu zamestnancov v logistike, napríklad v prípade kuriérskych firiem, sa znižuje. Čo sa týka šoférov v nákladnej doprave, tak tam je trend jasný – chýba v Európe niekoľko desiatok tisíc šoférov. Očakávam však pozitívny vývoj v oblasti autonómnej dopravy, a to aj spolu s prijatím príslušnej legislatívy.“ Autonómna nákladná doprava síce by pomohla riešiť nedostatok vodičov, ale je vôbec aktuálne reálna? Michal Martinovič, konateľ spoločnosti Geis CZ, je skeptický. Osobne to vidí reálne až vo vzdialenej budúcnosti.
Práca na diaľku
„Dalo by sa povedať, že jeden zo sektorov, ktorý zaznamenal najväčšie zmeny v dôsledku situácie spôsobenej covidom, bola práve logistika. Na jednej strane brzdil aktuálny systém a priebeh, na druhej ju však veľmi posunul vpred a donútil zaviesť ihneď postupy, ktoré by boli súčasťou plánov do budúcna,“ komentovala aktuálnu situáciu Miroslava Jechoux, prezidentka českého KLM a riaditeľka / CEO spoločnosti DLC Napajedla.
Mimochodom, veľkou zmenou, ktorú pandémia priniesla, je práca na diaľku. Pandémia donútila aj logistické firmy, aby zamestnanci, ktorí mohli, zostali doma na home office. Zdá sa však, že aj po odznení pandémie mnoho firiem si zachová túto formu práce. Podľa Martina Urbana, generálneho riaditeľa Jungheinrich, aktuálne je situácia dobrá. Firma zamestnáva servisných technikov, ktorí navštevujú zákazníkov. Podobne je stabilná situácia aj v administratíve. „Musíme však byť pripravení aj na prípadné zhoršenie situácie. Momentálne chceme zatraktívniť prácu u nás tak, že ponúkame prácu na home office pracovníkom z administratívy.“
Nevyspytateľné trendy
Hoci pandémia zasiahla ekonomiku, v logistike mnohé segmenty posilnila. E-commerce trhá rekordy, kuriérske firmy majú vysoké tržby a dopravné spoločnosti sa tiež posilnili. Ba čo viac, cítiť nedostatok dopravných kapacít. Upozornil na to Jozef Holota, corporate logistics – process and systems development manager v Agrana Beteiligungs AG, Slovenské cukrovary. Podľa neho sa hovorilo v závere minulého roka, že svetová ekonomika je slabá, jeho firma ale mala problém zohnať dopravné kapacity, pretože narástli prepravované objemy tovarov. „Prekvapujúco nedostatok dopravných kapacít nevyvolalo to, že by boli stiahnuté, ale naopak, pre nárast objemu prepravy tovarov. Firmy zaznamenávali historické maximá. Napriek tomu, že by sme očakávali pre koronakrízu pokles,“ dodal Jozef Holota.
„Leteckú dopravu sa snažíme riešiť leteckým mostom medzi Čínou a strednou Európou, vytvoreným z charterov, ktorý prevádzkujeme už od začiatku minulého roka ako pravidelné linky na týždennej báze a momentálne sme kapacity ešte navýšili. Neočakávam nejaké zásadné zlepšenie, ktoré by snáď mohlo prísť s nasadením medzikontinentálnych pasažierskych letov. Skôr sa obávame, že obmedzenia budú pretrvávať aj na jeseň a v zime 2021/2022,“ upozornil Tibor Majzún, generálny riaditeľ cargo-partner SR.
Trendom je automatizácia
Martin Urban z pohľadu dodávateľa sleduje veľký záujem o automatizáciu. „Máme už aj zrealizovaných niekoľkých projektov, a viem, že v Čechách je záujem o automatizáciu ešte vyšší. Takže automatizácia je jednoznačný trend a súvisí to aj s pandémiou. Firmy, ktoré mali záujem o automatizáciu a už ju zaviedli, dokázali ľahšie fungovať aj vzhľadom na rôzne opatrenia a obmedzenia, ktoré súviseli aj s výpadkom pracovníkov,“ upozornil Martin Urban.
Aj ďalší manažéri potvrdili, že trendom je automatizácia, robotizácia a digitalizácia. Ako podotkol Jan Franek, CS & logistics director v Heineken Slovensko, na Slovensku majú v súčasnosti osem skladov, ktoré zabezpečujú distribúciu tovaru pre partnerov, a to nielen s ich produktami, ale aj inými. Aj pre pandémiu sa však venovali aj digitalizácii jednotlivých procesov. „Je veľmi dôležité plánovanie, pričom veľa sme investovali aj do plánovania trás vozidiel a intralogistiky v rámci pivovaru.“
„Hlavný trend je priblížiť automatizáciu čo najväčšiemu počtu spoločností z rôznych segmentov priemyslu a rôznych aplikácií a preto Toyota poskytuje prístup k automatizácii jednoduchým spôsobom, metódou postupných krokov s rýchlou komerčnou návratnosťou – demonštrovanou automatizáciou procesov v rámci vlastných výrobných procesov spoločnosti Toyota. Logistické koncepty spoločnosti Toyota sú ľahko rozšíriteľné. Procesné kroky je možné automatizovať podľa potreby. Týmto chceme umožniť efektívnu logistiku – štíhlu logistiku,“ dodáva Ľuboš Imre, managing director Toyota Material Handling Slovensko.
Čo ešte povedali logistickí manažéri z Českej republiky a zo Slovenska v súvislosti s aktuálnou situáciu na logistickom trhu?
Vývoj logistiky FMCG otázny
„Ak je predpoklad, že vo veľkom množstve výrobných sektorov postupne nastane návrat k situácii podobnej pred covidom, vývoj logistiky FMCG a predaja výrobkov, fungujúcich cez e-shop, bude iste fungovať inak. Všetko bude závisieť od skutočnosti, aká časť spotrebiteľov zostane pri nákupe cez e-shop a tej časti, ktorá sa vráti do kamenných obchodov. Tieto zmeny zasiahnu nielen dodávateľov logistiky, ale i sekundárne odvetvia, ktoré sa na zaistení dodávok pred e-shop podieľali.“
Miroslava Jechoux, riaditeľka / CEO DLC Napajedla
Vozíky na Li-Ion batérie trendom
„Trendom je nahrádzanie klasických zdrojov energie či klasických vozíkov za elektrické vozíky s Li-Ion batériami. Tento trend prinesie zákazníkom úsporu prevádzkových nákladov i úsporu času, a to aj pri výmene batérii pri viaczmenných prevádzkach. Tretí dôležitý trend je bezpečnosť. Stále viac požiadaviek zo strany zákazníkov je na rôzne bezpečnostné systémy. Cieľom je eliminovať riziko úrazu, zvyšovať efektívnosť i rýchliť nákladky a výkladky.“
Martin Urban, generálny riaditeľ Jungheinrich
Vyšší dopyt na Slovensku
„Čo sa týka realít v oblasti industriálnych nehnuteľností, hlavne skladov, tak vnímame rozdiel čo sa týka dopytu medzi českým a slovenským trhom. Na Slovensku ide o dvojnásobne vyšší dopyt. Keď porovnám top lokality, po ktorých je záujem, tak je to na jednej strane Praha v Českej republike a na strane druhej Bratislava, čiže západné Slovensko. Na Slovensku je však situácia lepšia. Výhodou Slovenska je možnosť prepojenia s Maďarskom a Poľskom. Aj preto je záujem zo strany firiem o Slovensko.“
Dušan Drábek, head of industrial & logistics agency BNP Paribas Real Estate
Meniace sa požiadavky
„Letecká doprava bola veľmi zasiahnutá, keďže ľudia nemohli cestovať. Čo sa týka carga, tak je tlak na prepravu a narástla aj čakacia doba. Môžem však potvrdiť, že naši zákazníci menia svoje požiadavky najmä v oblasti retailu, ktorý je veľmi zasiahnutý pandémiou. Tá má na zásobovanie veľký vplyv. Na rozdiel od e-shopov, ktoré sú pripravené investovať do skladov. Podobne rastú požiadavky na automatizáciu, robotizáciu.“
Kamil Slavík, konateľ Hypera
Historicky najvyššia špekulatívna výstavba
„CTP je prítomné na Slovensku v 11 lokalitách. Vidím, že pandémia zmenila správanie ľudí a priniesla decentralizáciu. Firmy potrebujú mať bližšie dodávateľov. Viaceré segmenty vrátane e-commerce potrebujú navyše viacero vecí mať na sklade. To spôsobilo, že v našom portfóliu máme rozostavaných 76-tisíc m2 hál. To je historické číslo pre slovenské CTP. V Bratislave je to 8000 m2, v Trnave 32-tisíc m2 a kúpili sme aj park v Žiline, kde staviame 9000 m2. Veríme, že naša pripravenosť stretne príležitosť.“
Ivan Pastier, senior business development manager CTP
Prispôsobiť sa k zmenám
„Dopad pandémie bol jednoznačne veľký a museli sme sa prispôsobiť aj k zmene správania sa zákazníkov. Tým, že naše podnikanie je rozdelené na retail a horecu, tak tie dopady boli veľké. Začali sme sa venovať reštrukturalizácii našich procesov aj distribučnej siete, pretože nie sme len výrobcovia piva, ale aj veľkoobchodníci. Na strane druhej sme momentálne svedkami dvojcestnej ekonomiky, niektoré idú veľmi dopredu, iné sú zase utlmované.“
Jan Franek, CS & Logistics Director Heineken Slovensko
Slovenský developerský boom
„V Česku je veľmi málo vhodných pozemkov na výstavbu v najžiadanejších lokalitách, akými sú Praha či Brno, alebo aj Plzeň. Na Slovensku je voľných pozemkov stále relatívne dosť, čo výrazne pomôže Slovensku v ďalšom rozvoji. Okrem toho sa dá očakávať pomalší rast nájmov v najbližších rokoch v porovnaní s Českom, kde nárast v uplynulých rokoch dosahuje desiatky percent.“
Martin Baláž, viceprezident a country manager Prologis v ČR a SR
Zmeny vyvolané pandémiou
„Koronakríza priniesla zmeny aj pre nás ako výrobcu mäsových výrobkov a aj ako subjektu, ktorý je aktívny pre gastro. Zaznamenali sme výrazný prepad gastrosektoru. To až tak, že naše služby začíname utlmovať čo sa týka nakupovaného tovaru a budeme v tom pokračovať len vlastnými výrobkami. Oveľa viac sa sústreďujeme na vlastnú výrobu a na retail, nakoľko ľudia sa naučili namiesto chodenia do reštaurácií oveľa viac variť doma. Pre logistiku u nás je to skôr výhoda, lebo je jednoduchšie dodávať do reťazcov a do maloobchodných prevádzok než do reštaurácií.“
Alexander Czakó, riaditeľ logistiky a distribúcie Tauris Group
Citeľné dopady pandémie
„Dopad pandémie koronavírusu bol aj pre nás a našich zákazníkov dosť citeľný. Prudké výkyvy dopytu mali v našom tíme vplyv na prácu našich plánovačov a na kapacity našich dopravcov. Čo sa týka príležitostí automatizácie a digitalizácie, začali sme vidieť aj realizovať viacej príležitostí. Napríklad sme v novom sklade v Nošovicích implementovali automatické vozíky.“
Marek Prach, supply chain ředitel pro ČR a SR Plzeňský Prazdroj
Nedostatok kvalifikovaných ľudí
„Kríza, ktorá je podľa ekonómov jedna z tých najväčších, sa v logistike prejavilo v menšej miere, ako sa očakávalo. Hoci je viac ľudí na pracovnom trhu, tých kvalifikovaných je stále nedostatok. Problém je aj to, že mládež by chcela pracovať len 6 hodín, piatok vôbec nie a chcela by mať 2000 eur v čistom. A toto predstavuje aj pre budúcnosť značný problém.“
Tomáš Šuhányi, konateľ Tirex
Chaotická situácia
„Situácia je veľmi chaotická. Je veľký pretlak dopytu nad prepravnými kapacitami, a to najmä pri námornej preprave z Číny a Ďalekého východu, ceny sú veľmi vysoko, chýbajú prázdne kontajnery na nakládku tovaru a podobná situácia je aj v železničnej preprave po Hodvábnej ceste. Prázdne kontajnery sú do značnej miery omeškané a blokované na americkom kontinente a okrem nedostatku kapacít dochádza aj k meškaniam a predlžovaniu tranzitnej doby. Obávam sa, že situácia sa v najbližších mesiacoch zásadne nezmení a je riziko pretrvávania takéhoto stavu až do začiatku roka 2022. Rovnako je veľký problém s lodiarskymi kapacitami na transatlantickom trhu, teda medzi EU a USA/Kanadou.“
Tibor Majzún, generálny riaditeľ cargo-partner SR
Nepredvídateľný vývoj
„Som už dvadsať rokov v logistike a prvýkrát sa stalo, že sa nedá odhadnúť, čo sa bude diať v nasledujúcich mesiacoch. Tie hlavné ukazovatele, ktoré sa dajú vyhodnotiť, sú mnohokrát protichodné. Keď sa pozrieme na globálnu ekonomiku z pohľadu Suezského prieplavu, ktorý bol zablokovaný, či z pohľadu tokov tovaru z Ázie, nepríde mi prirodzené to, čo sa deje.“
Jozef Holota, corporate logistics – process and systems development manager Agrana Beteiligungs AG, Slovenské cukrovary
Problémy s vodičmi
„Nedostatok vodičov nákladných vozidiel je spôsobený v českej republike podľa mňa aj so zavedením profesných skúšok v našej krajine.“
Petr Švejnoha, commercial director Stow ČR
Nevyspytateľná doba
„V našom biznise vidíme za posledné obdobie extrémny nárast ceny dreva, ktorá sa pohybuje od 20 do 50 percent. V Nemecku narástla cena dreva až o 54 percent a spôsobil to koncom minulého roka extrémny vývoz dreva do USA. Podobne dvojciferný je aj nárast ceny železa. To, čo platilo pred týždňom, už dnes neplatí.“
Slavomír Sýkora, commercial & asset manager CZ/SK/HU LPR – La Palette Rouge
Vodiči budú starnúť
„Určite veľkou témou bude, podobne ako pred krízou, vodiči nákladných áut. Som však pomerne skeptický, čo sa týka tempa uvedenia autonómnych vozidiel do reálneho života. Vidím až vo vzdialenej budúcnosti, kedy budú po našich cestách pohybovať autonómne nákladné vozidlá bez vodiča. Medzitým však budú vodiči starnúť a ako to už odznelo, po pandemickej kríze veľmi rýchlo sa dostaneme do krízy práve pre nedostatok vodičov.“
Michal Martinovič, konateľ Geis CZ
Záujem o automatizáciu
„Rozhodne zažívame obrovský nárast záujmu o automatizáciu spoločností z rôznych segmentov, hlavne výrobných. Nie všetci sú však pripravení na automatizáciu alebo digitalizáciu. Rozhodne sa nejedná o zažitý vzťah dodávateľ/odberateľ, ale musí vzniknúť partnerstvo založené na vzájomnej dôvere pre úspech projektov v tejto oblasti. Ako hlavný motív vidím súčasný nedostatok dostupnej pracovnej sily na trhu, ako aj tlak na zvyšovanie efektivity, ktorý tu zostal od čias krízy z roku 2008 a stal trvalou súčasťou fungovania niektorých spoločností.“
Ľuboš Imre, Managing Director Toyota Material Handling Slovensko s.r.o.