Štát chce pomôcť železničnej nákladnej doprave
Ministerstvo dopravy a výstavby pripraví schému štátnej finančnej pomoci pre železničnú nákladnú dopravu. Podľa štátneho tajomníka ministerstva dopravy a výstavby Jaroslava Kmeťa pomoc bude zameraná na nákup technických zariadení pre kombinovanú dopravu alebo podporu pri prepravách jednotlivých vozových zásielok. Jeho ministerstva chce podporiť rovnako začínajúce, ale aj existujúce linky v systéme nesprevádzanej kontinentálnej kombinovanej dopravy.
O tom, koľko miliónov eur napokon železničná nákladná doprava dostane od štátu, to bude závisieť podľa Jaroslava Kmeťa od možnosti štátu, ako aj súhlasu koaličných politikov. Osobne je však presvedčený, že výrobcovia aj cargo dopravcovia budú nakoniec spokojní, keďže samotná schéma pomoci bola vypracovaná v spolupráci s nimi. Na tento účel má rezort dopravy a výstavby navyše naplánovanú istú finančnú čiastku aj z plánu obnovy.
Ministerstvo dopravy a výstavby vyčlenil v rámci plánu obnovy na intermodálnu dopravu celkovo 15 miliónov eur na podporu nákupu intermodálnych prepravných jednotiek, ako sú manipulovateľné návesy či výmenné nadstavby. Rovnako sa podporí z týchto peňazí aj vznik nových intermodálnych liniek. Ministerstvo dopravy a výstavby chce motivovať dopravcov aj producentov tovarov okamžite. Ak by vybrali železničnú nákladnú dopravu, tak by im štát mohol dotovať časť dopravy, aby to bolo pre nich lacnejšie.
„Máme už pripravenú schému štátnej pomoci. Momentálne sa prerokováva s protimonopolným úradom a s Európskou úniou,“ vysvetlil Jaroslav kmeť s tým, že bude všetko schválené a presvedčia politikov, že má zmysel investovať do železničnej nákladnej dopravy, a to aj pre efektívnejšiu ochranu životného prostredia, tak schéma štátnej pomoci by už mohla nabehnúť na jeseň tohto roku. Ministerstvo dopravy a výstavby podporuje aj spoluprácu so zahraničnými partnermi.
Cieľom ministerstva je posilniť konkurencieschopnosť Slovenska, ktoré má vynikajúcu geografickú polohu aj prístup k hlavným železničným trasám medzi Európou, Čínou a Ruskom. V rámci iniciatívy „One belt one road“ začala podľa Jaroslava Kmeťa Čína intenzívne presadzovať železničnú prepravu kontajnerov do Európy. Len za prvý štvrťrok 2020 bolo do únie prepravených 2000 vlakov, z nich však smerovalo len 0,5% cez Slovensko. Toto číslo chce ministerstvo zvýšiť aj pomocou väčšej podpory pre existujúce terminály.