Pomoc pri zvládaní komplikácie v cezhraničnej preprave
Rok 2020 radikálne zmenil životy všetkých občanov Slovenska. Na jar si ešte mohli robiť nádeje, že radikálne obmedzenie ekonomiky a dopravy bude trvať len týždne, od jesene je jasné, že návrat do stavu z obdobia pred pandémiou bude trvať ešte veľmi dlho. Isté je, že mnoho činností bude ešte dlho ovplyvnených najrôznejšími reštrikciami a v budúcnosti uspejú len tí, ktorí sa s tým úspešne vyrovnajú, alebo dokonca novú situáciu dokážu premeniť v príležitosť presadiť sa s niečím úplne novým.
Krajiny Európskej únie si zvykli na jednoduchú dopravu tovaru cez hranice, takže v podstate tou najväčšou komplikáciou zostali rozdielne systémy výberu mýta na diaľniciach v jednotlivých krajinách. V posledných mesiacoch sa ale situácia zmenila. Štáty EÚ v súvislosti s ochranou svojich občanov pred pandémiou COVID-19 zaviedli karanténne opatrenia, ktoré sa líšia nielen v rámci jednotlivých krajín, ale v niektorých prípadoch dokonca aj v ich jednotlivých regiónoch. „Zásobovanie, a teda ani doprava sa však kvôli tomu nesmie zastaviť,“ zdôrazňuje spoločnosť Geis.
V mnohých oblastiach, ako je napríklad automobilový priemysel, je aj za týchto sťažených podmienok nutné zabezpečiť podľa firmy Geis presné načasovanie dodávok tovaru vzhľadom k systému zásobovania just-in-time. V prípade iného tovaru, predovšetkým potravín je zase nevyhnutné zachovať čo najkratšie dodacie doby. Do toho vstupujú ešte rastúce požiadavky na zásobovanie zdravotníckym materiálom vyžadujúce rýchlosť a maximálnu spoľahlivosť, pretože pri ňom ide o zdravie a životy tisícky ľudí.
Na logistické firmy toto všetko kladie mimoriadne vysoké nároky. V riešení problematiky cezhraničnej dopravy, ktoré prinášajú neustále sa meniace karanténne opatrenia v rôznych krajinách, majú pre zákazníkov veľkú výhodu zabehnuté dopravné spoločnosti, ktoré majú pre prekonávanie ťažkostí vytvorené patričné podmienky. Veľká spoločnosť ako je Geis, môže zákazníkom ponúknuť viac než len samotnú dopravu, čo je práve v tejto dobe obzvlášť dôležité.
Geis zabezpečuje aj všetky colné služby a poistenie či spätnú prepravu. V prípade potreby zabezpečuje aj balenie prepravovaného tovaru vo vlastných areáloch a umožňuje jeho uskladnenie pre zabezpečenie presného načasovania dodávok. Zákazníci spoločnosti Geis majú k dispozícii aj online systém pre sledovanie zásielky v reálnom čase track & trace.
Geis má vlastnú distribučnú sieť a nevyhnutné zázemie. S využitím priamych denných liniek do celej Európy tak môže zabezpečiť kratší čas doručenia i vysokú kvalitu s menším rizikom poškodenia prepravovaného tovaru vďaka menšiemu počtu potrebných prekládok. Týka sa to najmä dopravy do Českej republiky, Nemecka, Poľska, Maďarska a Rakúska, kam smerujú najviac vyťažené linky spoločnosti Geis.
Špecifickým problémom posledných týždňov je doprava tovaru do Veľkej Británie a z nej v súvislosti s brexitom. Kritická situácia tu nastala v čase vianočných sviatkov, kedy sa stretlo niekoľko nepriaznivých okolností naraz – výrobné firmy a obchodné organizácie sa snažili predzásobiť pred koncom prechodného obdobia, tradične vzrástol objem prepravy tovaru v predvianočnom období a v Anglicku sa objavila nová mutácia koronavírusu, ktorá viedla k niekoľkodňovému uzavretiu francúzskych hraníc.
„Od tej doby sa ale aj tu darí dopravu zvládať, aj keď je situácia vzhľadom k opäť zavedenému colnému odbaveniu aj potrebe zdravotného či veterinárneho osvedčenia u mnohých novo kontrolovaných komodít oveľa zložitejšia a časovo náročnejšia ako doteraz. V dôsledku komplikácií s procesom preclenia na britskej strane tak môže dochádzať u niektorých typov tovaru ku zdržaniu niekoľkých dní či dokonca týždňov,“ dodáva firma Geis.
V dôsledku dlhších doručovacích časov, vyplývajúcich zo zmeny režimu pri prechode hraníc medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom spoločnosť Geis posilnila svoje dopravné kapacity pre dopravu do Veľkej Británie. Aj vďaka tomu je v súčasnej dobe jednou z mála spoločností, ktorá dokáže dodržiavať pravidelné odchody do Veľkej Británie a jej kamióny dochádzajú do miesta určenia na britských ostrovoch včas.
Ako Geis pripomína, všetky zásielky a colné dokumenty musia byť už pred odchodom z EÚ zaregistrované u britských orgánov. Situácia na britských hraniciach sa ešte trochu skomplikuje v súvislosti so zavedením tretej fázy od 1. júla, kedy dôjde k rozšíreniu administratívnej záťaže a zvýšeniu počtu fyzických kontrol u niektorých komodít.