Problém s dodávkou čipov pre automobilky nie je hrozbou len pre Slovensko
Prvá slovenská automobilka dnes zastavila výrobu pre nedostatok komponentov. Ide o čipy a polovodiče, ktoré sa do áut montujú. Tento problém však nie je ojedinelý. Logistika viazne aj v iných krajinách. Automobilky celosvetovo bojujú s nedostatkom polovodičov. Tie sa pri výrobe automobilov používajú najmä v elektronickom stabilizačnom mechanizme ESP a v riadiacich jednotkách motorov. Bez nich teda výroba nie je možná. Ak budú obmedzenia v dodávkach polovodičov pretrvávať, spôsobí to, že automobilky budú nútené zastaviť na určitý čas výrobu. Upozornil na to Peter Garnry, akciový analytik Saxo Bank.
Výrobcovia automobilov sú v tomto sektore v nevýhodnej pozícii. Tvoria iba 10 percent celkového dopytu po čipoch. Ťahajú preto u výrobcov v porovnaní s ostatnými odberateľmi za kratší koniec. Jedným z dôvodov nedostatku polovodičov na trhu je veľká objednávka spoločnosti Intel u najväčšieho taiwanského výrobcu TSMC. Ďalším dôvodom je zvýšenie výroby nových inteligentných telefónov využívajúcich sieť 5G. Rovnako tak predstavuje nápor na výrobu nedávne predstavenie nových herných platforiem vrátane PlayStation 5 od Sony a Xbox Series X od spoločnosti Microsoft. Títo producenti stiahli z trhu veľkú časť kapacity. Situácii nič nepridala ani obchodná vojna USA s Čínou.
Automobilky už pre pandémiu obmedzili svoje zásoby súčiastok. Producenti polovodičov v reakcii na to znížili svoje objednávky od externých dodávateľov. Ich kapacita je tak nižšia ako pred krízou. Ponuka automobilov bude preto asi klesať. Už pred pandémiou automobilky znížili svoje skladové zásoby. Spotrebitelia preto zrejme pocítia nedostatok produkcie. Zastavenie produkcie automobilov nie je hrozbou len pre Slovensko. Stáva sa bezpečnostným rizikom aj pre USA a ďalšie krajiny Európy. Tieto dve geografické oblasti sveta sú výpadkom výroby postihnuté najviac. „Očakáva sa, že polovodičový priemysel obmedzenie vyrieši v druhej polovice tohto roka,“ dodal Peter Garnry.
FOTO: MIR