Čisté tržby spoločnosti Scania sa znížili o 18 percent na 12,482 miliardy eur
Prevádzkové výnosy klesli o 49 percent na 887 miliónov eur. Peňažný tok v segmente vozidiel a služieb bol 916 miliónov eur. Vo štvrtom štvrťroku došlo k zníženiu čistých tržieb o 6 percent na približne 3,6 milióna eur a k nárastu prevádzkových výnosov o 1 percento na okolo 363 tisíc eur.
Podľa Henrika Henrikssona, prezidenta a generálneho riaditeľa, aj keď bol celý rok 2020 výrazne ovplyvnený pandémiou COVID-19, zo všetkých síl sa snažila jeho spoločnosť poskytovať zákazníkom služby a diely potrebné na to, aby mohli prevádzkovať svoje podnikanie. Scania v dôsledku pandémie COVID-19 čelila výkyvom dopytu a narušeniam v dodávateľskom reťazci. Pandémia síce začala silno ovplyvňovať počet prijatých objednávok aj kapacitu dodávok, ale našťastie sa firme podarilo rýchlo obmedziť náklady a zachovať hotovosť.
„So zreteľom na dlhodobé ambície spoločnosti Scania pandémia takisto urýchlila potrebu znižovania štrukturálnych nákladov. Aby bolo možné pokračovať vo veľkých investíciách do nových technológií podporujúcich prechod smerom k udržateľnej doprave, bolo nutné prijať určité opatrenia. Tieto bolestné, avšak nevyhnutné rozhodnutia viedli k uzatvoreniu výrobných závodov a zníženiu počtu zamestnancov.“
Od druhej polovice roku 2020 sa dopyt po nákladných vozidlách začal výrazne zvyšovať, avšak pri autobusoch a autokaroch zostal slabý. Vo štvrtom štvrťroku roku 2020 sa dodávky vozidiel takmer vrátili na úroveň predchádzajúceho roka.
Peňažný tok v segmente vozidiel a služieb bol silný vďaka efektívnemu riadeniu zásob a princípu spoločnosti Scania vychádzajúcemu z výroby riadenej dopytom. Úsilie o transformáciu štrukturálnych nákladov pokračovalo aj vo štvrtom štvrťroku. V segmente finančných služieb sa potreby zákazníkov spočívajúce v posunutí platieb pri ich finančných zmluvách vrátili v druhej polovici roka 2020 na štandardnejšiu úroveň. Vo štvrtom štvrťroku už drvivá väčšina zákazníkov prešla späť k svojim pôvodným platobným plánom.
Údaje získané z prepojených vozidiel Scania ukazujú, že dopravné operácie sa stále vykonávajú v pomerne vysokej miere, najmä v oblasti diaľkovej dopravy, distribúcie a stavebníctva, ale tiež v prípade mestských autobusov. To dokladá potrebu investícií, čo sa odráža takisto v objednávkach.
Príjem objednávok na nákladné vozidlá sa vo štvrtom štvrťroku zvýšil o 55 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. „Po náročnom začiatku minulého roku sme teraz v pozícii silnej spoločnosti vyznačujúcej sa dobrou štruktúrou nákladov a pripravenosťou využiť rastúci dopyt. Situácia v dodávateľskom reťazci je však v mnohých oblastiach napäté, čo má za následok narušenie výroby a zvýšenie nákladov. Pokračujúca pandémia COVID-19 tiež predlžuje neistotu.“
Po celý tento búrlivý rok sa Scania sústredila na záväzok dekarbonizovať produktové portfólio. Schopnosť spoločnosti zaisťovať aktuálne dodávky a súčasne rozvíjať budúci systém dopravy bez fosílnych palív bola počas roka 2020 podrobená náročnej skúške. V septembri predstavila prvý rad plne elektrických nákladných vozidiel, ktoré budú hrať kľúčovú úlohu pri plnení vedecky podložených cieľov (SBT) v oblasti klímy.
„Takisto sme sa zaviazali, že budeme našim zákazníkom každý rok prinášať aspoň jednu novú oblasť využitia elektrických produktov v segmente autobusov a nákladných vozidiel. Do roku 2025 spoločnosť Scania očakáva, že elektrifikované vozidlá budú predstavovať približne 10 percent jej celkového objemu predaja vozidiel v Európe. A do roku 2030 by toto číslo malo ďalej vzrásť až na 50 percent.“