Aleksander Raczynski: Skracovanie dodávateľských reťazcov zatiaľ nie je na programe dňa
„Objemy zásielok rastú a celý svet dnes čelí nedostatku kontajnerov na prepravu tovaru. Vyťažená je námorná doprava, ale i železnice a v nasledujúcich mesiacoch rozhodne neočakávame zásadný pokles a uvoľnenie kapacít, skôr naopak. Skracovanie dodávateľských reťazcov zatiaľ nie je na programe dňa,“ hovorí v rozhovore Aleksander Raczysnki, generálny riaditeľ spoločnosti Gefco Česká republika, Slovensko a Maďarsko.
Čo si myslíte o aktuálnej ekonomickej situácii a vývoji na trhu?
Kovidová situácia má bezpochyby vplyv na všetky odvetvia. Hoci pár vybraných služieb rastie, všetci vieme, že ekonomika sa spomaľuje a množstvo produktov sa všeobecne zmenšuje. Tomu sa nemôžeme vyhnúť. Celkove pociťujeme pokles objemu logistických tokov zapríčinených zníženým dopytom v automobilovom priemysle. Nedá sa to však paušalizovať. Napríklad toky z Ázie sú stále veľmi vyťažené, my máme dokonca nové požiadavky.
Kto najviac profituje v súčasnosti?
Ázijské krajiny v súčasnej situácii paradoxne profitujú. Objemy zásielok rastú a celý svet dnes čelí nedostatku kontajnerov na prepravu tovaru. Vyťažená je námorná doprava, ale i železnice a v nasledujúcich mesiacoch rozhodne neočakávame zásadný pokles a uvoľnenie kapacít, skôr naopak. Skracovanie dodávateľských reťazcov zatiaľ nie je na programe dňa. Čo nás ale COVID-19 naučil, je maximálna flexibilita. Musíme skrátka reagovať. Reagovať rýchlo na neočakávané situácie a byť pripravení. Niekoľko rokov sme tu mali veľmi stabilnú ekonomiku, a to sa v súčasnosti zmenilo.
Do akej miery ovplyvňuje druhá vlna pandémie koronavírusu vaše plány?
Samozrejme, správanie zákazníkov sa výrazne mení a my sme tomu veľmi rýchlo prispôsobili naše služby. Ľudia dnes nekupujú cez internet len jedlo, ale už i autá, na ktoré sa špecializujeme. Dnes ich vieme doručiť koncovému klientovi až pred dom a bezkontaktne ich predať. V krajinách západnej Európy je to už pomerne zabehnutá služba, u nás sme s tým začali v minulom roku a dopyt postupne rastie. Našimi klientmi sú díleri aut, lízingové spoločnosti, ale aj carsharingové spoločnosti, ktorým zabezpečujeme čistenie interiéru a ozonizáciu.
Služby pre trh ojazdených aut sú perspektívne. V tomto ohľade sme trochu predbehli dobu. Ľuďom ponúkame možnosť zakúpiť si ojazdené vozidlo, ktoré má ale jasnú históriu, nie je staršie ako 5 rokov a je nami skontrolované. Určite je výrazná časť klientov, ktorá preferuje objednávanie vozidiel cez internet a jeho následné doručenie až pred vlastný dom. Niektorí odmietajú štandardné osvedčené postupy v autorizovanej predajni. V tomto období teda výrazne pomôže digitalizácia.
Menia sa aj samotné prevádzkové režimy. V tomto smere sme trošku predbehli dobu a začali kampaň s nákupom ojazdených vozidiel. Chceme ľudí motivovať, aby viac kupovali síce ojazdené, ale stále dobré vozidlá. Do našich vybraných skladových priestorov po novom inštalujeme kvalitné 360° kamery. Vďaka ním si môže klient svoje budúce auto do detailu prehliadnuť a rozhodnúť sa, či by mu vyhovovalo. Podľa mňa to však neznamená, že tento trendy spôsob raz nahradí tradičnú cestu výberu auta. Väčšina zákazníkov chce stále vozidlo pred kúpou vidieť, siahnuť si na neho.
Máte aj ďalšie plány, ciele?
Pracujeme ale aj na ďalších inovatívnych možnostiach. S niektorými spoločnosťami sa snažíme pracovať viac online aj z iných hľadísk. Stále viac spolupracujeme s farmaceutickými firmami. Nie sme síce zapojení v logistike vakcín, všeobecne je ale nárast v tejto oblasti skutočne výrazný.
Ako vnímate dôležitosť automatizácie a digitalizácie v súčasnosti?
Digitalizácia je nesporne veľkou témou. V logistike hovoríme o rôznych druhoch platforiem využívajúcich sofistikované algoritmy na prepojenie ponuky s dopytom. Stále pracujeme na tom, aby sme pre klientov zabezpečili dostupné prepravné kapacity, ktoré by boli maximálne efektívne. Pre opakujúce sa administratívne procesy využívame robotickú automatizáciu, interne vyvíjame napríklad i aplikácie pre pohyb kamiónu v areáli nakládky či vykládky. Musíme si ale uvedomiť, že fyzický pohyb nevymeníme. Tovar nie je hologram. Vždy ho budeme musieť naložiť a fyzicky niekam prepraviť. Je za tým mnoho práce. V budúcnosti sa však môže líšiť spôsob, akým sa doprava objednáva a spravuje.
Čo si myslíte o inováciách?
Inovácie sú motorom rozvoja a Skupina Gefco sa na ne zameriava dlhodobo. Inováciu, ktorú by sme radi predstavili slovenskému i českému trhu, je napríklad aplikácia Moveecar na už spomenuté doručovanie online objednaných vozidiel. Žiaľ, jej spustenie sme museli z dôvodov aktuálnej situácie už dvakrát odložiť. Verím ale, že ju i médiám budeme mať možnosť ukázať v priebehu tohto roka.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti aj slovenskej ekonomiky v tomto roku?
Niektoré segmenty v súčasnosti zažívajú postupné ochladenie dopytu. To sa nakoniec dá v dnešnej situácii čakať. Som však optimista. Postupne si zvykneme na nový normál a ekonomika sa zasa zrýchli. Či to bude tento alebo budúci rok teraz asi nikto nedokáže odhadnúť. Na nás odborníkov v logistike leží zodpovednosť za to, aby prepravovaný náklad bol vždy doručený v správnom čase na správne miesto. Budeme musieť byť ešte viac flexibilní a budeme musieť ešte viac agilne reagovať na zmeny na trhu.
Aký význam má logistika práve v súčasnosti?
Bez kvalitných dodávateľských reťazcov sa dnes nezaobídeme. A nehovorím len o importných tokoch. Máme tak isto slovenské značky, ktoré majú zvuk v zahraničí. Nemyslím len producentov z oblasti automotive, ale máme aj klienta, ktorý vyrába želatínu pre potravinársky a farmaceutický priemysel. Väčšina produkcie je určená pre zahraničné trhy, a to sa vraciame k tomu, čo som už povedal. Tie produkty sú reálne a či už budeme s digitalizáciou, automatizáciou akokoľvek ďaleko, bude vždy efektívnejšie ten konkrétny produkt prepraviť, než ho vyrábať na každom trhu separátne.
Čo je aktuálne najtrendovejšie?
Full-servisové služby. Klient nechce od nás už len zabezpečiť prepravu z bodu A do bodu B. Objednáva si u nás dizajn svojich tokov, často vrátane colných i daňových služieb. Všetko rieši s jednou dedikovanou osobou a usporený čas môže venovať svojmu biznisu.
Ako vnímate knihu logistických zoznamov a kontaktov SLBOOK?
Nemám konkrétnu spätnú väzbu od našich klientov, ale som vďačný za každý kvalitný materiál, ktorý uľahčuje klientom zorientovať sa na trhu poskytovateľov logistických služieb.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK