Alza zakončila rok 2020 s obratom 1,4 miliárd eur
Alza.cz a. s. zaznamenala vlani najrýchlejší rast za posledných 10 rokov, dosiahla obrat 1,4 miliardy eur a za rok spracovala 15,8 miliónov objednávok. Takmer polovica z nich bola zaplatená kartou online a v sezóne štvrtina doručená do AlzaBoxov.
Alza.cz dosiahla vlani podľa predbežných výsledkov obrat 1,4 miliardy EUR bez DPH. E-shop tak rástol najrýchlejšie za uplynulých desať rokov, a to o 28 % za rok. Počet unikátnych zákazníkov sa rozrástol na takmer 5 miliónov. Tí na e-shope vytvorili 15,8 milióna objednávok.
„O tom, že nám zákazníci v náročných časoch verili, svedčí rast vo všetkých krajinách, kde pôsobíme. V ČR sme rástli o 23 %, na Slovensku to bolo 36 % a v Maďarsku 27 %. Obrovský úspech sme zaznamenali v Rakúsku a Nemecku, kde sme vyrástli o 250, resp. 236 %,“ uviedol Tomáš Havryluk, podpredseda predstavenstva Alza.cz.
Okrem expanzie investovala Alza do rozvoja svojich služieb a ponúkaného portfólia tovaru. „Zamerali sme sa na naše privátne značky, napr. športové vybavenie Campgo či Stormred, orechy Bery Jones alebo príslušenstvo k smartfónom AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologická drogéria AlzaEco,“ okomentoval rastúcu šírku sortimentu Petr Bena, podpredseda predstavenstva a dodal: „Tiež obrat programu Alza Dropshipment medziročne vzrástol o 220 %, aj vďaka zapojeniu nových veľkých partnerov ako napríklad predajca módy Zoot alebo Alkohol.cz. Zároveň sme spustili program Alza Partner pre predaj darčekových poukazov tretích strán či program Zdieľaj a ušetri pre skupinové nakupovanie.“
Zásadným sa behom pandémie ukázalo rozhodnutie intenzívne budovať sieť samoobslužných výdajných schránok AlzaBoxov, ktoré umožňujú jedno z najbezpečnejších vyzdvihnutí objednávok. E-shop behom roku ich počet viac ako strojnásobil na 700. „Rýchlosť a zároveň bezpečnosť doručenia sa stala jednou z hlavných potrieb zákazníkov. Preto sme rozšírili služby AlzaExpresu na 11 miest v Česku, západné Slovensko a Budapešť a spoluprácu s Liftagom do 20 miest. S ním sme vlani rozviezli cez 100 tisíc objednávok,“ zdôraznil Tomáš Havryluk.
V roku 2020 pokorilo 15 špecializovaných segmentov miliardovú hranicu. „Medzi nové miliardové špeciálky sa zaradili beauty a drogéria, hobby a záhrada, hračky, nositeľná elektronika, služby, šport a tlačiarne a spotrebný materiál. Alza sa tak stala skutočným širokosortimentovým predajcom tovaru a služieb,“ uviedol Jan Sadílek, riaditeľ marketingu v Alza.cz.
Smartfóny presiahli obrat 4 miliárd, tesne pod touto métou skončili notebooky, domáce elektro a príslušenstvo pre IT a mobilné telefóny. „Rekordným dňom bol 14. december s tržbami 292,5 miliónov korún a s 119 715 objednávkami. To predstavuje v priemere 1,39 objednávky za sekundu,“ doplnil Sadílek.
Zmeny v správaní zákazníkov sa prejavili v preferencii bezhotovostných platobných metód. Takmer 70 % všetkých platieb bolo prevedených platobnou kartou. Na úkor predtým veľmi obľúbenej platby na dobierku alebo v hotovosti pri prevzatí tovaru sa zvýšil podiel online platieb kartou na 46 %. Pri dodávateľoch zase vďaka možnosti rýchlejšie financovať ich pohľadávky vzrástlo medziročne využitie služby Alza Invoice Financing o viac ako 440 percent.
Firma v roku 2020 takmer zdvojnásobila pomoc potrebným oproti roku 2019. Venovala milión korún na vývoj pľúcnych ventilátorov CoroVent, zapojila sa do skupiny COVID19CZ a pomáhala s rozjazdom linky 1212. Na vlastných 3D tlačiarňach tlačila ochranné štíty pre svojich zamestnancov aj pracovníkov nemocníc, poskytla ochranné pomôcky, dezinfekciu a stany pre ľudí bez domova.
Do svojej CSR platformy Souhvězdí pomoci už zapojila 80 neziskových organizácií s viac ako 100 projektami, na ich podporu sa touto cestou vybralo viac ako 2,2 milióna korún. Ďalšia podpora putovala sociálne znevýhodneným deťom v Česku, na Slovensku aj v Maďarsku, ktorým Alza venovala notebooky, aby sa mohli zapojiť do online výuky. Nadačnému fondu pre predčasne narodené deti a ich rodiny venovala finančný dar v hodnote 1,5 milióna.