Sprevádzkovanie 11,32 km dlhého úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka pomôže odľahčiť dopravu na cestách I/18 v lokalite Strážov a I/64 smerom na Rajec. Prinesie vyšší komfort z jazdy, zvýši plynulosť, rýchlosť a bezpečnosť premávky. Zároveň zníži nehodovosť a vysoké zaťaženie hlukom, čím zlepší kvalitu životného prostredia v priľahlých obciach a v meste Žilina. Jeho súčasťou sú dva tunely, Ovčiarsko a Žilina. Tunel Ovčiarsko je aktuálne so svojou dĺžkou, takmer 2,5 kilometra, najdlhším dvojrúrovým tunelom v prevádzke. Na výstavbe diaľničného úseku sa podieľalo združenie stavebných firiem Doprastav, Strabag, Váhostav a Metrostav. Zmluvná cena za výstavbu, spolufinancovanú Európskou úniou, predstavuje 445,166 mil. eur bez DPH.
Diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina spája mesto Žilina s diaľnicou D1. Začína tesne pred diaľničnou križovatkou Lietavská Lúčka. Po 2,5 km sa na svojom konci napája na už existujúci úsek cesty I/64 v križovatke Solinky v Žiline.
Južný obchvat mesta Žilina
Novootvorený úsek D1 prináša obyvateľom južných častí mesta Žilina ako Solinky, Vlčince, Bánová, Hliny, Bytčica alebo Bôrik výhodnejší vjazd do mesta cez diaľnicu. Dopravnú situáciu v meste Žilina zlepšíme aj vybudovaním spojovacej vetvy v okružnej križovatke Solinky (bypass) a realizáciou úprav cesty prvej triedy I/64, čím bude doprava plynulejšia. Tranzitná doprava nad 7,5 tony zostane zatiaľ vedená rovnako ako je tomu v súčasnosti. Dopravné značenie osadené na začiatku úseku zakáže vjazd týmto nákladným vozidlám na diaľnicu. O zmenách dopravnej situácie na diaľnici D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka ako aj na diaľničnom privádzači bude vodičov operatívne informovať osadené premenné dopravné značenie.
Nová diaľnica v číslach:
- 1 100 pracovníkov stavby
- 218 stavebných objektov
- 2 tunely – Ovčiarsko (2 367 m) a Žilina (687 m)
- 9 mostov a 2 estakády v celkovej dĺžke 3,7 km
- najdlhším mostným objektom je estakáda pri obci Lietavská Lúčka (1 042 m)
- 10 preložiek poľných a lesných ciest
- 13 protihlukových stien v celkovej dĺžke 7,84 km
- 524 000 m3 výkopových prác
- 688 000 m3 násypov
- 61 128 ton asfaltu
- 40 675 ton cementobetónu
- 658 000 m3 výrubu z tunelov
- do tunelov sa zabudovalo spolu 355 000 m3 betónu, 88 000 m3 kameniva a 9 000 ton ocele
Charakteristika úseku
Začiatok úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je v križovatke diaľnic D1 a D3 v Dolnom Hričove. Za križovatkou Hričovské Podhradie, ktorá bola vybudovaná v rámci stavby D1 Vrtižer – Hričovské Podhradie sa diaľnica stáča na východ a prechádza cez vrch Viešky tunelom Ovčiarsko a za ním pokračuje po svahoch údolia potoka Bitarová. Na konci katastrálneho územia Bánová tunelom Žilina vchádza do údolia Rajčianky a obce Lietavská Lúčka. Obec Lietavskú Lúčku trasa diaľnice prekračuje estakádou. Koniec úseku je v križovatke s diaľničným privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina v Lietavskej Lúčke a je totožný so začiatkom stavby úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala.
Tunel Ovčiarsko
- má dve tunelové rúry s pozdĺžnym vetraním
- pravá tunelová rúra je dlhá 2 367 m, ľavá má 2 360 m
- západný portál je situovaný v katastrálnom území Dolný Hričov, východný v katastrálnom území Ovčiarsko
- razil sa novou rakúskou tunelovacou metódou
- má 8 priečnych prepojení (3 prejazdné a 5 priechodných) a 3 núdzové zálivy
- je v ňom 16 SOS kabín
Tunel Žilina
- má dve tunelové rúry s pozdĺžnym vetraním
- pravá tunelová rúra je dlhá 687 m, ľavá má 684 m
- oba portály, západný aj východný, sú situované v katastrálnom území Bánová
- razil sa novou rakúskou tunelovacou metódou
- má 2 priečne prepojenia slúžiace ako chránené únikové cesty
- je v ňom 8 SOS kabín